FCA houdt schade beperkt tijdens Covid crisis
Geen man overboord.
Het tweede kwartaal van 2020 is voor FCA financieel weliswaar een zwarte bladzijde in de recente geschiedenis, maar het is duidelijk dat de groep inmiddels tegen een stootje kan. De hele industrie heeft door de Covid-19 pandemie het zwaar te verduren gehad. Het sterke VAG kreeg met miljardenverliezen te maken en bij Renault-Nissan is er zelfs sprake van een diepe crisis. Fiat Chrysler Automobiles leed intussen een verlies van een miljard en kwam daarmee voor het eerst weer in de rode cijfers. Dat de toekomstige partner PSA het zelfs nog beter deed, (door uit de rode cijfers te blijven) voelt momenteel ook als een zalf op de wonden. Mike Manley spreekt dan ook over een beheersbare schade na een zware storm. Manley zeg dat dit te danken is aan de adequate werkwijze en tomeloze inzet van de afgelopen jaren binnen de groep uit Turijn en Detroit.
Positief in Noord- en Zuid-Amerika.
Mondiaal heeft FCA 424.000 auto’s verkocht, wat een afname is van 63% ten opzichte van Q2 in 2019, wat een zeer goed kwartaal was. De resultaten hadden echter allemaal een stuk slechter kunnen zijn. De vraag bleef in Noord-Amerika hoger dan verwacht, waar het marktaandeel zelfs is toegenomen. In Zuid-Amerika was er ook sprake van succes en behaalde FCA de eerste plek qua verkoopaantallen en kwam het marktaandeel op 15% (19,8% in BraziliĆ«).
Ergste is voorbij.
Het grootste dieptepunt van de crisis is bezworen aldus de opvolger van Marchionne. Inmiddels groeit het aantal orders weer en verwacht Manley dat spoedig het oude niveau bereikt zal worden op het gebied van productie en verkoop.