FCA houdt het bescheiden in Genève
Liefhebbers van de Italiaanse auto hoeven dit jaar niet naar Genève te komen voor groot nieuws, tenzij je de nieuwe Ferrari 488 GTB eens in het echt wilt zien. Verder betreffen het slechts nieuwe smaakjes van bestaande modellen. Lancia viert dat haar enige overgebleven model 30 jaar bestaat. Vijf jaar geleden schreven we al uitvoerig over de geschiedenis van de Y/Ypsilon toen een kwarteeuw gevierd werd. De samenvoeging van Lancia en Autobianchi onder regie van Lingotto bleek een succesvolle in de jaren die volgden, vanwege het feit dat een wat niche benadering (al bestond dat marketingbegrip nog niet echt) voor beide merken een belangrijk kenmerk was. Het vieren van 30 jaar Ypsilon vindt niet voor niets in Genève plaats, want in 1985 debuteerde de Y10 ook op die salon. Je herkent de Ypsilon 30th enkel aan een nieuwe tint blauw en roze. Beide met zwarte achterklep net zoals in 1985.
Alfa Romeo neemt de 4C en 4C Spider natuurlijk weer mee en plakt weer eens een nieuwe bijnaam aan de Giulietta en de MiTo, om deze twee nog maar eens een jaartje te vermarkten. Inmiddels is de lijst van typeaanduidingen echt te lang vinden we, maar vooruit… Deze zomer zal het wachten als het goed is worden beloond met écht nieuws. De Giulietta gaat dit keer met de titel Collezione de Europese markt op. Het betreft natuurlijk weer een uitgebreide standaardisering van dat wat van oorsprong al op de optielijst te vinden was. Een contrasterend zonnedak bijvoorbeeld en zwarte hoogglans zijspiegels en al even donkergetinte 17 inch velgen.
De MiTo heet nu ook Racer en heeft een meer sportieve ’touch’ met donker getinte accenten of optionele bestickering op het dak, kortom een beetje zoals de SBK editie van een tijdje terug.
Abarth brengt natuurlijk de 190 pk sterke 695 Biposto weer mee en toont tevens een update van de 595 Competizione die voortaan 180 pk heeft in plaats van 160. Net zo krachtig dus als de veel duurdere edities die er reeds waren, zoals een 695 Edizione Maserati of Tributo Ferrari. De instapper heet 500 Custom sinds een tijdje en heeft 140 pk (voorheen 135) en de Turismo is nu de onderscheidende middenmoter met 160 pk. Met de Biposto bovenin heeft Abarth haar gamma duidelijk onderscheidend nu volledig ingevuld. De Punto is zoals we weten inmiddels uit productie.
Fiat toont uiteraard de in Parijs reeds gepresenteerde 500X, die vanaf dit voorjaar ook met nieuwe 6-traps automaat met dubbele (droge) koppeling verkrijgbaar is. Deze herkennen we qua techniek, bediening en opties uiteraard als Alfa’s TCT. Echt nieuw op Fiat’s stand is eigenlijk alleen de Doblò die als Trekking (met Traction+) gepresenteerd wordt.
De charmante 57′ Vintage (foto onder) is nu ook aan deze zijde van de oceaan verkrijgbaar en de Panda is er plots in een editie die iets te maken heeft met een voor ons tot op heden onbekend regenkledingmerk genaamd K-Way (vergeef ons onze onwetendheid uw redacteur draagt nooit regenkleding). De Panda is dus een regenvast product en wil dit bewijzen door met dit merk uit 1965 een samenwerking aan te gaan. Behalve de logo’s en de kleurencombinaties, herken je de Panda K-Way aan unieke items in het interieur voor als je tijdens de stortbui toch echt je auto uit moet. Fiat’s marketingmensen hebben vast een gefundeerd idee achter deze editie gehad, maar we zien even niet welke. De Young vonden we een stuk makkelijker te plaatsen.
Bloedarmoede dus. Ik ga ervan uit dat dit het laatste jaar van ‘opgewarmde kost’ zal worden en dat we vanaf volgend jaar regelmatig nieuwe modellen zien komen.
Rekening houdend met het gebrek aan nieuws van FCA enerzijds en de rist nieuwe modellen van andere producenten anderzijds, is het verbazingwekkend dat FCA zich op de markt staande kan houden. Stel u voor wat het geweest had kunnen zijn indien FCA ook continu nieuwe modellen zou presenteren…
Fiat had denk ik beter de afgelopen, pak ‘m beet, 5 jaar beter gewoon de beurs (en andere) over kunnen slaan. Had ze een pak geld bespaard. Vorig jaar was het ook beschamend rustig op de Italiaanse stands.
Dit jaar ga ik niet naar Geneve, maar mis, zoals eigenlijk de afgelopen vijf jaar, dus helemaal niks.
Valt wel op dat nu Detroit belangrijk is geworden, Genève een beetje een stille beurs voor Lingotto is geworden..
In België is K-way zo bekend dat de merknaam een soortnaam is geworden. Iets soortgelijks als wat met de JEEP-naam is gebeurd.
Is het Frans ofzo? In Italië zou het ‘kappawei’, genoemd worden niet handig deze versie. Alsof je er meer Panda’s door zou verkopen. Frans merk op een Italiaanse auto sws geen gelukkige keuze. Had een van de talloze prachtige Italiaanse (sport)kleding logo’s erop geplakt.
K-way is van origine frans, maar is nu in Italiaanse handen. In 1992 was het van Pirelli, recent is het overgekocht door het italiaanse Basic Net (eigenaar van o.a. Superga en Kappa).
Panda Robe di Kappa met dat prachtige logo van Kappa…hm..was dat niet veel mooier geweest dan dit??? En meer kans op een verkoopsuccesje (vooral op Italiaanse bodem) 🙄