FCA heeft grip op de thuismarkt in juni (+20%)
Juni was een buitengewoon goede maand voor FCA op de Italiaanse thuismarkt en doet de crisis van de afgelopen jaren even vergeten. De markt groeide als geheel met +14,3% en Fiat Chrysler Automobiles deed daar nog meer dan 5% bij (+20,05%, marktaandeel op jaarbasis van 28,54%) En ook op ander Europese markten werd beter gepresteerd dan het gemiddelde, zoals bijvoorbeeld in Duitsland (+16% voor het merk Fiat). Toch zorgt deze vruchtbare gang van zaken niet voor heel veel rust en comfort, want de voor Fiat zo belangrijke Braziliaanse markt lijkt in een crisis terecht te zijn gekomen. Precies zoals een aantal jaren geleden bij ons ook het geval was. Analisten vinden deze situatie erg risicovol voor een groep als FCA en zeggen dat de fabrikant uit Turijn en Detroit een fusie met een andere fabrikant meer nodig heeft dan wie dan ook. De zevende autoproducent van de wereld, heeft namelijk grotere schulden dan anderen en is nog erg zwak op een belangrijke markt als de Chinese. Maar laten we bij het positieve nieuws beginnen.
Fiat heeft als merk in juni op eigen bodem de afgelopen maand 30.301 auto’s verkocht wat 12,62% meer is dan in juni 2014. De Panda werd zelfs 10.431 maal verkocht, wat al voor de tweede maand op rij beduidend hoger is dan in alle andere maanden sinds de lancering in 2012. Op de tweede plaats op de nationale ranglijst vinden we de goede oude Punto met 5798 eenheden. De 500L blijft het goed doen en staat vierde met 4905 stuks, gevolgd door het kleine zusje de 500 met 4355 stuks. Met 2720 stuks is de 500X al een van de populairste Crossover’s van Italië, goed voor een achtste plek in het algehele B-segment. De Qubo volgt met 835 stuks en de Freemont en Doblò met respectievelijk 539 en 349 eenheden.
Lancia verkocht in totaal 5699 auto’s, wat zelfs een toename is van 22,01%. Een topprestaties wetende dat de Ypsilon met 5637 eenheden, bijna geheel verantwoordelijk is voor het totaal. De kleine vijfdeurs Lancia blijft onverminderd populair en neemt een solide derde plaats in op de nationale ranglijst.
Alfa Romeo verkocht in totaal 2835 auto’s, een toename van 17,05%. De Giulietta neemt met 2190 exemplaren het grootste deel voor z’n rekening en blijft op de derde plaats in het C-segment. De MiTo werd 618 maal verkocht en verliest steeds meer terrein als kleine niche driedeurs.
Jeep blijft goed groeien en verkocht 2799 auto’s (+309,21%). De Renegade slaat erg goed aan en werd 2176 maal verkocht.
Maserati verkocht 137 auto’s in eigen land (+22,32%). De Ghibli doet het goed met 122 eenheden. Ferrari mag ook weer meer naar de Italiaanse klant uitkijken en verkocht 25 auto’s (+38,89%).