FCA gooit roer radicaal om in enkele Amerikaanse fabrieken
FCA ondervindt dat de zaken snel kunnen veranderen op de mondiale markt. Soms brengt dat erg lastige beslissingen met zich mee, vooral als dingen niet uitpakken zoals verwacht of als ze juist boven verwachting goed verlopen. In de Amerikaanse staat Illinois bijvoorbeeld waar sinds 2012 te Belvidere op het platform van de Giulietta de Dodge Dart wordt geproduceerd. De fabriek is te groot voor deze in Amerikaanse ogen ‘small car’, die bovendien niet goed verkoopt. In Toledo, Ohio is de situatie precies tegenovergesteld. Het sterk groeiende Jeep zorgt daar dat niet aan de vraag van de nieuwe Cherokee kan worden voldaan, wegens een gebrek aan capaciteit. Daarom besluiten Marchionne en zijn team om een radicale stap te nemen; De productie van de nog in 2012 geïntroduceerde Dart (foto onder) zal in september stoppen en de Cherokee zal daar voor in de plaats komen. Die van de Compass en de Patriot (eveneens geproduceerd in Illinois) zal eind dit jaar stoppen. Voor deze compacte modellen komt één enkele vervanger, voorzien van het verlengde platform van de in Italië (en Brazilië) geproduceerde Jeep Renegade. De installatie van deze productie kost 350 miljoen dollar en zorgt voor 300 extra banen in deze fabriek. In Toledo zal de nieuwe Wrangler van de band rollen straks, goed voor een investering van 700 miljoen dollar. Op deze locatie komen er 700 banen bij. FCA zet alle middelen dus in op Jeep.
Intussen is de productie van de door Amerikanen om zijn uiterlijk zo geroemde Chrysler 200 (foto boven- en onderaan) in Sterling Heights, Michigan ook tot stilstand gekomen. Volgens de laatste berichten zal de productie van de populaire Ram 1500 Pick-up vanuit Warren hier naartoe overgeplaatst worden. Lange tijd was men hier echter niet zeker van. De toekomst van de nog nieuwe Chrysler 200 is dus erg onzeker. De in 2014 gelanceerde moderne ‘compacte’ sedan op een langere variant van hetzelfde platform (zie ook Jeep Cherokee en de Lancia Delta uit 2008), scoort ondanks z’n uiterlijk matig in de verkoopstatistieken. FCA zoekt in de periode dat de sedans niet gefabriceerd worden naar een ideale locatie, mogelijk bij een nog onbekende partner. Pas als er een winstgevend model is bedacht voor deze compacte sedans, zal FCA weer geld durven inzetten op dit type model. Reden waarom in Europa bijvoorbeeld voorlopig ook geen Lancia’s meer gebouwd worden van dit type.
Voor FCA is er een leuke uitdaging, Ik zou Jeep en Cherokee uit elkaar halen Cherokee wordt het Range Rover van Jeep. Met een nieuwe Grand Cherokee ruim groot maar ook heel luxe. Ik zou ook met een Cherokee Sport komen en ook een SRT uitvoering van de sport. En ook een kleinere Cherokee, dan kan Jeep met de Wrangler aftrappen als ultieme Defender zeg maar. Daarna een Jeep Commander tegenhanger Land Rover Discovery etc.
Het moeten wel echte jeeps blijven! En dan showrooms van Jeep en Alfa Romeo samen en dan nog extra daarbij wat Abarth dealers.
Ciao
Squadra
nog een paar dingen:
Belvidere fabriek stopt met Dodge Dart, Jeep Compass en Jeep Patriot en krijgt de nieuwe generatie Jeep Cherokee.
Toledo North fabriek stopt met de huidige Jeep Cherokee en gaat de nieuwe generatie Jeep Wrangler maken.
Toledo South die de huidige Jeep Wrangler maakt gaat door deze te maken tot niemand hem meer koopt. Ook wordt hier een productie lijn opgezet voor de nieuwe Jeep Wrangler Pick-up.
Sterling Heights Assembly Plant (SHAP) gaat niet dicht, er is veel geïnvesteerd, de Chrysler 200 stopt en de fabriek krijgt de nieuwe generatie RAM 1500 truck, met daarna ook de nieuwe RAM SUV, op het zelfde chassis.
Warren Truck Assembly, stopt met de huidige RAM 1500 en wordt omgebouwd om de nieuwe Jeep Wagoneer en de grotere Jeep Grand Wagoneer te bouwen, deze moeten met de Range Rover concurreren.
De vervanger van de Jeep Compass en Patriot zal waarschijnlijk Compass heten en zal worden gemaakt in Brazilië en Mexico.
@sjonnie -EDIT- (er was lang ook het gerucht van een eventuele sluiting van de fabriek. Maar waar gaat de splinternieuwe 200 dan naartoe??)
@Lancia4Ever splinternieuw of niet, als er niet genoeg verkocht wordt: STOP met maken.
de 200 kan gemaakt worden in GAC-FCA fabriek in China of met de Tofaş-Koç jongens in Turkije. Mazda of Suzuki kan ook.
maar waarom zou je een auto maken die amerikanen niet willen kopen.
als je nog steeds denkt dat SHAP een oude klote fabriek is die op instorten staat moet je even een Google tour doen van de fabriek, kun je zien hoeveel er geïnvesteerd is.
http://www.chrysler.com/en/200/factory-tour/
deze is ook leuk, nog uit de tijd dat we dachten dat het een succes zou worden:
http://360.fcanorthamerica.com/featured_news/welcome-to-the-chrysler-200-factory/
Ik geloof je direct hoor sjonnie. De Amerikaanse fabrieken zijn niet mijn ding qua kennis. Maar als ik de plaatjes van de assemblagelijn van de 200 en Dart zie denk ik maar 1 ding..eh 2 dingen..1) Jaren ’90!! 2) Auw m’n rug! Moet je voor de gein die van Pomigliano en Melfi eens bekijken als vergelijking.
@Lancia4Ever,
oohh, maar mijn hart ligt in Italië, kijk naar mijn avatar “Carrozzeria Bartoletti”, dat waren tijden, maar de nieuwe tijden zien er ook goed uit. Gelukkig.
Pomigliano en Melfi zijn inderdaad erg mooi.
en dat hoort ook zo, je moet niet teveel in de US investeren, FIAT moet internationaal uitbreiden, want de US valt een keer om.
ondertussen maken we goed geld dat weer uitstekend van pas komt.