FCA geeft klant die VW laat afvoeren extra korting

vw sloop

Wie wil er niet van z’n stinkende Volkswagen diesel af? Dat is wat Fiat Chrysler Automobiles binnenkort min of meer aan haar Italiaanse klanten zal laten weten, wanneer een nieuwe voordeelactie van start zal gaan, waarbij mensen die hun VW komen inleveren extra korting op de aankoop van hun nieuwe Fiat, Alfa Romeo, Lancia of Jeep kunnen verwachten. De recente ‘Dieselgate’ vormt op het oog de directe aanleiding, al beweren sommigen dat deze actie gewoon al in de planning zat. Het nieuws over dit aanbod doet in Italië volop de ronde op het internet momenteel en is vrijgekomen door de onderschepping van een communicatie richting de FCA-dealers op het schiereiland. De bonus zou niet direct aan de klanten gecommuniceerd worden door Fiat, maar wordt bij de verkopers in het laatje gelegd.

Aan hen de opdracht dus om VW-eigenaren te overtuigen en vervolgens te ‘belonen’. Het maakt daarbij niet uit welk merk je van VAG rijdt. Seat, Audi en Skoda zijn dus ook welkom. FCA geeft wie de sleutels van z’n diesel met teveel uitstoot inlevert tegen een Panda, 500, MiTo of Ypsilon 500 euro korting en iets groters ruilt tegen bijvoorbeeld een Jeep Grand Cherokee, kan rekenen op een korting tot wel 1500 euro. Wie daar tussenin een Giulietta, of Renegade wil, krijgt bijvoorbeeld 750 korting. Deze actie komt bovenop de reeds lopende acties gedurende de hele maand oktober.

Men veracht in Italië een flinke terugval in de verkoop voor het op schiereiland behoorlijk populaire VW. Vooral in het zakelijke segment, waar mee naar alternatieven gekeken zal worden.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “FCA geeft klant die VW laat afvoeren extra korting

  • 5 oktober 2015 om 23:22
    Permalink

    Klant: Ik wil een a4 avant 2.0 TDI sjoemel station in ruilen bij u meneer de dealer doe mij maar een D segmenter met een 2 liter diesel graag.
    Verkoper: Eh sorry dan moet u nog 3 jaar wachten misschien dat we dan wat voor u hebben, maar we hebben over een half jaar wel eindelijk na 3 jaar een 510PK sterke Giulia Sedan. Puike wagen met heel veel vernuft.
    Klant: Sorry sedan ik wil een station
    Verkoper: ja sorry meneer die gaat nog niet komen want wij zijn Italianen hebben een rare modellen politiek eerst killen we onze modellen en dan weten we niet of er wel een opvolger komt want de vraag is te laag.
    Klant: Dus u heeft niks?!? Ook geen fiat of een Lancia?!
    Verkoper: Eh nee sorry kom later maar eens terug.
    Klant: dan ga ik maar naar de concurrent.
    Klant: maar eh wat kost hij?
    Verkoper: o net zoveel als een M3
    Klant: wat???

    Als je niks aan te bieden hebt en de klant weet dat komen er ook geen klanten om. Als je als groetenboer alleen aardappels verkoopt en lege schapen bij de groente komen je klanten op een gegeven moment niet meer. Dan winkelen ze daar waar ze wel een breed aanbod hebben. Dus ja VAG is ook populair bij de Italianen vooral in de zakelijke markt.

    Daar zijn x redenen voor.
    Italianen hebben ook in Italië een naam uit de jaren 80 en ze doen er niks aan om van dat imago af tekomen.
    Modellen politiek is inconsistent.
    Restwaarde is matig tot slecht van alles groter als een B segmenter

    TIP: FIAT geef geen korting maar 8 Jaar garantie en zorg voor een opvolger voor je het voorgaande model uit productie haalt en een breed gamma.

    VAG verkoopt er geen auto minder om het enige wat voor ze dreigt is claims en boetes. Ze hebben een ijzersterk imago en dit waait gewoon over. Ze hebben een ruim aanbod en voor ieder wat wils daar help deze actie ook niet voor.

    Wet wat flouw maar ben bang wel de realiteit. Het is gewoon wat ik merk hoe men reageert. Geen VAG rijder boeit dieselgate ze zeggen allemaal andere merken doen het ook (ook al is dat niet zo). Alleen als ze er financieel echt gewin uithalen en daar zijn de premies te laag voor maar ja wat wil je als je alleen maar A en B segmenters in de aanbieding hebt.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2015 om 23:41
    Permalink

    Eens met AR 159 als het zou gaan om NL. Maar het gaat om de VS. Daar heeft FCA een veel ruimer aanbod in de categorie auto’s die daar gewild zijn. Dus ik denk dat ze er daar wel mee wegkomen.

    Maar voor de Europese markt zou het heel fijn zijn als de Giulia snel komt, ook in basistrim en ook als SW. En dat er nog wat gaten in het programma worden gevuld. Ondanks de groei van het aandeel SUVs is het C/D segment in Europa nog steeds het belangrijkst. En met alleen de Giulietta.kan je lang niet iedereen bedienen.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 01:07
    Permalink

    Helemaal niet eens met ar 159. De reden waarom FIAT zelfs op eigen grondgebied van de markt is gedrukt omdat VAG de boel heeft besodemieterd. Het wordt tijd dat een gedeelte van de markt weer wordt teruggenomen en fca neemt een voorschot hiermee. Het is VAG juist die nog wel het een en ander aan claims kan verwachten.

    Het is zo Hollands eigen om telkens te klagen over summiere aanbod. Nu weet je hoe eindelijk de vork in de steel zit (Volkswagen heeft jarenlang vals geconcurreerd en vooral FIAT van de markt gedrukt) en nu is er nog steeds geen hoop of positiviteit te bespeuren. Realiteit is dat er nu eindelijk mogelijkheden zijn voor fca om weer wat meer auto’s te verkopen. Laat ze dat dan ook doen. Daaruit komt vanzelf he modellenaanbod.

    Trouwens een A4 stationTDI heb ik zo ingeruild op een mooie delta Di. basta!

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 08:32
    Permalink

    Ik ben het 100% eens met AR 159 wat betreft het aanbod. Dat is absoluut ontoereikend en inderdaad verdwijnen modellen voordat er een vervangers zijn. Precies dat laatste was de reden waarom ik in 2002 een uitstapje heb gemaakt naar de Fransen. Eenmalig, dat wel, maar het magere modelaanbod zit me nu weer in de weg. Gelukkig ben ik nog zeer tevreden met mijn 4 jaar oude Delta.
    @chubasco. Waar vind je die Delta Di nog? Er is geen Delta meer en er komt ook geen vervanger. Het eerste wat enigszins in de buurt komt is een Giulia SW. Dus mijn Delta moet nog een tijdje mee en dan maar hopen dat er dan een redelijk aanbod is. Was het een lease-auto geweest, dan had ik nu een niet FCA auto moeten nemen.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 09:40
    Permalink

    Hahaha Fiat./ Chrysler /Jeep en Rover vielen ook al door de mand bij ADAC/automobiel

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 10:52
    Permalink

    WBS, wat bedoel je nu eigenlijk ?

    Ik ben het wel deels eens met AR159, vooral over het aanbod. Vergeet echter niet dat alleen Europa een SW successvol kan zijn, En elders de Sedan of als je meer ruimte wilt een SUV.

    AR moet eerst gaan verkopen en aangezien Europa nog steeds de hand op de knip houdt, zal de focus op de Sedan en de SUV liggen. Want een beetje marktaandeel in de VS, China of rusland overstijgt de verkoopaantallen van Europa makkelijk.

    Wat mij betreft mag de Giulia SW ook snel komen. Anders is een andere keuze (wel Europees) snel gemaakt. Een lekker CLA SB of een C klasse.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 12:26
    Permalink

    FCA is al heer en meester in het A en B segment op de Italiaanse markt. De sjoemel VW’s zijn grotendeels C en D segmenters. In dat segment heeft FCA alleen een Giulietta best een leuke wagen maar de keuze is te beperkt en de beloofde SW schittert van afwezigheid als alternatief voor het gebrek aan een 159 opvolger. Dus wat wil je waar op in ruilen er gaat niemand zijn Passat/A4/Exeo/Octavia inruilen voor een Punto of een Giulietta.

    Ze moeten snel werk maken van die gewone Giulia als die komt zijn we bijna weer een jaar verder dat is te traag. Op de IAA had hij gewoon moeten staan en alle details bekend moeten maken en niet weer wachten tot Geneve om daar vervolgens te horen dat hij wel komt maar je nog niet kunt bestellen pas na de zomer.

    De verwachtingen zijn hoog voor de Amerikaanse markt maar dat moeten ze eerst wel even waar gaan maken en ook daar verkopen ze een Handje vol met een klaverblaadje op de zijkant. Daar moeten ze het vooral hebben van de nieuwe 2.0. En Voor de EU markt van de 1750 en de 1.4 die beide naar verluid niet gaan komen. Dat betekend een enorm prijs gat tussen een Giulietta en een Giulia waar ze wederom het grootste markt segment laten liggen en van nul meteen mee doen met de big boys zal een zware dobber worden. In de VS heeft het potentie maar moet je dan je huidige grootse markt links laten liggen is dat verstandig??? Ze moeten het eerst nog wel even doen en voor als nog is het wederom stil. Na een paar 8C’s 10 jaar geleden en een uitverkochte 4C is er ook in de VS voorlopig niks leverbaar.

    Ze moeten een instapper hebben die niet meer kost dan een instap Passat ik geloof niet dat de 2.0 dat zal zijn. Als het wel zo is ben ik blij verrast maar ben bang dat de instapper 40K gaat kosten (BMW 320i prijzen dus). En voor BMW geld wil het overgrote deel een BMW omdat die lagere lease prijzen zal hebben en meer rest waarde volgens de boekhouders.

    Hoe graag ik het ook anders zou willen er moet heel veel gebeuren voor ze die 500.000 auto’s verkopen over 2 jaar.

    We zien nu wel Giula’s maar vergeet niet we over 2 maanden een half jaar verder en er is nog geen 1 journalist die er ook maar 1 meter mee heeft mogen sturen ook na de IAA nog niet.

    Het beleid van FCA voor de EU merken tot dus ver doet de merken meer Imago schade buiten de liefhebbers dan heel Dieselgate naast het slechte imago wat ze onterecht nog steeds hebben. Maar ook onder de liefhebbers is er heel veel gemor.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 14:50
    Permalink

    Ik denk dat iedereen moet begrijpen dat hier een aantal zaken spelen 1 Alfa Romeo was onder FIAT de verkeerde weg ingeslagen. Toen kwam de crisis waarbij FIAT nog maar net aan het herstellen was onder Sergio. FIAT maakte een behoorlijk aantal auto’s waar geen winst op werd gemaakt, bijvoorbeeld de prachtige Lancia Thesis die veel te duur is gemaakt en niet slim. Ik weet zelf ook waar het FOUT ging ik werkte na mijn studie aan de IVA voor een FIAT dealer waar ik de toen de introductie van de nieuwe FIAT STILO mocht mee maken. Een Duits design waarbij giga aantallen moesten worden afgezet om winst te kunnen draaien 200.000 moest FIAT per jaar bouwen om winst te draaien. Vergelijk onder Marchionne met de nieuwe FIAT Bravo waren dat er 80.000. Een auto ontwikkelen kost heel veel tijd en geld en je kan het maar 1 keer goed doen de nieuwe Guilia is een droom van een auto met prachtige technieken met een (Duitse afwerking) dashboard wordt gemaakt Faurecia een Franse firma die ook het Dashboard maken voor de nieuwe Audi A4 en Mercedes CLS en CLA en voor Jaguar. Het merk neemt een aanloop om het echt goed te doen. En daarbij moet je rekening houden met een verziekte auto pers vooral de Duitse met hun eigen volk eerst mentaliteit. Harald Wester heeft nu gezegd dat als er journaliste zijn die onzin schrijven over de nieuwe Alfa Romeo deze niet meer welkom zijn (heel goed).

    Alfa Romeo komt er wel en hoe en de feiten uit het verleden bieden in dit geval geen garantie voor de toekomst!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2015 om 18:09
    Permalink

    @ WSB : Link naar het artikel ? Ik kan het niet vinden op hun site.

    Wat bedoel je “met door de mand vallen” ?
    Heeft FCA en Rover (Landrover, veronderstel ik) gefoefeld met sjoemelsoftware ?
    Ik denk het niet ! Dit in tegenstelling tot de VW groep.
    Dat auto’s (niet alleen diesels, ook benzine en hybrides) op verschillende snelheden en in verschillende situaties de normen niet halen, is al langer bekend.
    Onder ander consumentenorganisaties wijzen hier al langer op dat de Europese testen te veel op maat zijn geschreven van de autoconstructeurs.

    Maar gebruiken ze “sjoemelsoftware” ? Nee, ze rijden er “de kantjes vanaf” binnen het wettelijke kader.

    Wat betreft ADAC : dat zijn gewoon de vriendjes van VW.
    Herinner u hun test met “kleine auto’s versus grote SUV’s” : een Fiat 500 tegen een Audi Q7. Waarom toen geen Lupo of Fox of Polo genomen ?!? (die belachelijke Up bestond nog niet).
    Herinner u de valse test met de Dacia en de eland-test : o.a. gesjoemeld met de banden en de bandenspannning.
    Herinner u het stelselmatig overdrijven van het aantal eelnemers aan hun enquetes ?

    En aan zo’n organisatie moet ik dan geloof hechten ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.