FCA geeft bevestiging aangepast introductieplan Alfa Romeo
Afgelopen middag werd reeds bekendgemaakt dat Sergio Marchionne namens FCA met een aankondiging zal komen op de autosalon van Detroit volgende maand. Het zou over het belangrijke productieplan van de merken Alfa Romeo en Maserati gaan, dat wat aangepast wordt wegens de koelte op de Chinese markt. Een andere reden is dat FCA het verkoopnetwerk in de VS en elders voor het merk Alfa Romeo goed op orde wil krijgen, zoals we op AutoEdizione ook al eens konden melden. Dat laatste is iets wat tijd kost zoals overzee ook is gebleken met de introductie van Fiat.
Er werd vandaag nog druk gespeculeerd wat Marchionne precies zal gaan vertellen, maar nu deze sheet is gepubliceerd hoeven we niet langer te raden wat de rode draad van zijn verhaal zal zijn. De plannen die in 2014 nog het jaar 2018 als einddoel hadden, zullen nu naar verwachting medio 2020 gerealiseerd zijn. Eind volgend jaar stonden voor respectievelijk Alfa Romeo en Maserati een SUV en een nieuwe GT (de Alfieri) op het schema, maar dat zal waarschijnlijk ergens in 2017 pas het geval zijn. Alfa’s SUV debuteert naar verwachting nu in plaats van eind 2016 gedurende de eerste helft van 2017. Voor de Alfieri geldt ongeveer hetzelfde. Ook het langverwachte E-segment topmodel van Alfa Romeo, is mogelijk opgeschoven wegens deze aanpassing. De oorspronkelijk voor 2018 geplande investeringen zullen vervolgens een klein jaar worden opgeschoven.
De introductiedata van de Giulia en de Levante daarentegen, zijn niet om de bovengenoemde redenen aangepast. Vandaag is ook naar buiten gekomen dat FCA minder druk zet achter een door Marchionne zo vaak geopperd partnerschap. Er zal ook bij GM niet langer worden aangedrongen op een samenwerking, om zo de volgens de CEO veel te hoge ontwikkelingskosten flink te kunnen reduceren.
Gaap, de vertragingstactiek … Voor de 10.000ste keer. Distributienetwerk op orde. Zonder een behoorlijk modellenaanbod. Kansarm, Sergio! En maar verbaasd dat je geen partner kan vinden.
Tsja, andere (premium)merken hanteren met succes tegenovergestelde strategieën.
@Raraaf
Zing eens een ander liedje…
Ik ben het met Raraaf eens. FCA wil graag wereldspeler zijn, een top 10 speler, maar wil dat met veel te veel (kleine) merken in haar portefeuillle. Ik tel er maar liefst 10, en misschien zijn ze dat nog niet eens allemaal. Het is te versnipperd, SM wil te veel, maar hobbelt feitelijk achter de muziek aan. Ontwikkelingstijden van modellen duren te lang, marketingstrategie en dealernetwerk wordt te traag ontwikkeld. Het lijkt op zich allemaal mooi wat er gebeurt, maar als je ziet wat bijvoorbeeld BMW of Geely (Volvo) tegelijkertijd doen, kleinere concerns, dan doen ze veel meer in veel kortere tijd. FCA had uiterlijk in 2016/2017 een volwaardig gamme plugin hybrides moeten hebben, een volwaardige lijn Alfa’s, etc. We zien de verkoop van Maserati nu inzakken door het ontbreken van een plugin hybride, en de oplossing komt 3 jaar te laat. De Giulia was zeer concurrerend toen hij deze zomer werd getoond, maar tegen de tijd dat hij te koop is staat de nieuwe generstie 3-serie/A4/C-klasse al weer in de showroom en loopt hij vanaf de start achter. SM moet opschakelen en niet terugschakelen.
Raraaf heeft gelijk. Veel poeha over de giulia (die op zich al drie jaar te laat is wegens het verdwijnen van de 159) en dan weer uitstellen. Ondertussen rijdt mijn hele vriendenkring al met andere merken rond omdat er bij Alfa niets is. Mooie strategie…
Het is een bevestiging die we hier op Autoedizione al lang gemaakt hebben: Doordat men Alfa 10 jaar verwaarloosd heeft, is het dealernetwerk dusdanig dun geworden dat het ommogelijk is geworden een auto in voldoende aantallen te verkopen. Het is wrang dat verder uitstel (en daarmee langere misère voor de dealers) de oplossing daarvan is.
Ben ik de enige die dit slim vind. FIAT doet het als wereld speler helemaal niet zo gek, Wij kijken hier heel erg naar Nederland maar in de wereld is Nederland totaal geen belangrijke markt. China en Brazilie zijn dat wel en daar gaat het nu wat minder. Je kan giga kosten gaan maken en met veel haast je merk lanceren als er daarna niemand 1 koopt ga je direct onder water. Amerika is een hele belangrijke markt en je krijgt maar 1 kans daar deze moet goed zijn.
De Giulia zal gewoon komen dus dan hebben de dealers weer een volume model.
Ciao
Squadra
Goh… die zagen we niet aankomen… Slap beleid, dat was het, is het en zal altijd blijven met Marchionne aan het roer. Altijd als de introductiedata naderen dan wordt de boel weer opgeschoven. Alsof ze een paar jaar geleden niet wisten dat het distributienetwerk niet in orde is. Wat een kul. En China is niet eens echt onderdeel van de plannen van Alfa, dus dat is alleen maar een smoes om dit wanbeleid dit aan op te hangen. Bah. Ik ben er wel een beetje klaar mee.
Squadra, in alle plannen die er met Alfa zijn zal het leeuwedeel van de 380000 jaarlijks te verkopen automobielen op Europese bodem verkocht worden. Amerika, China, Brazilië zijn een (welkome) uitbreiding van het verkoop gebied, maar ook niet meer dan dat. Ik denk dat je misschien kan stellen dat ze zich te veel hebben blindgestaard op China, hoewel ik niet denk dat hier de echte redenen van het uitstel liggen.
Het dealernetwerk klinkt een stuk eerlijker, want iedereen hier heeft kunnen zien wat daar mee gebeurd is. Het getuigt echter niet bepaald van goede planning om daar nu pas mee te beginnen.
Jammer dat het zo lang moet duren, maar NL is geen belangrijke markt voor FCA ondanks dat er in NL een hele grote groep Alfa Romeo liefhebbers is. Ik denk dat iedere liefhebber snel meer modellen zou willen zien, maar vergeet niet dat het Italianen zijn. Maken hele mooie auto’s etc maar dat gaat op zn Italiaans. Ondanks dat SM in Canada opgegroeid is liggen zijn roots in ….
@squadra
Je bent niet de enige.
@squadra
1 model, volume, giulia? Heb ik onderweg wat gemist?
Om een de schoorsteen van de dealer te laten roken, ben je daarmee nog niet eens halverwege.
Gaaaap. Weer de zelfde onzinnige kommentaren. Beste stuurlui geven hier antwoordt.
Als mijn Lancia’s (beide ruim 4 jaar oud) lease auto’s waren geweest, had ik nu noodgedwongen over moeten stappen naar de concurrent.
Je kunt vinden wat je wil, maar het voortdurend gaten laten vallen in het modellengamma is geen gevolg van de slechte financiële situatie, maar juist de oorzaak. De Punto was marktleider in Europa. Nu is het een achterblijver en wordt er van de beste concurrenten een veelvoud verkocht. Die markt heeft Fiat door verkeerde beslissingen en uitstel van vernieuwing volledig verkwanseld.
De nieuwe Alfa dealers raken hun motivatie door dit soort berichten versneld kwijt. Je kunt een organisatie niet laten draaien op de Giulia en een beperkte update van twee nauwelijks nog verkopende modellen (Giulietta en Mito). Die laatste twee zijn (waren) prima auto’s, maar zonder marketing en zonder tijdige en flinke updates, zijn ze al jaren kansloos.
Het gaat mij zeer aan het hart, maar dit is helaas de realiteit.
@alfaspeed
Gaaaaaaap, wellicht een idee de naam in “occhiali rose” te veranderen.
@alfaspeed De beste stuurlui? Onzinnige commentaren? Jouw reactie voegt zeker niks toe, dus pot-ketel-zwart. Maar dit heeft niks met de beste stuurlui te maken, dit is pure teleurstelling over de afkalving van misschien wel het mooiste merk dat er was. Wás ja, want er is niks meer van over. Kapot gemaakt door jarenlang wanbeleid. Mijn geloof is er niet meer, het bloeide even op met de onthulling van de Giulia maar dat was tijdelijk. Het zou mij niks verbazen als ze Alfa in de etalage zetten. Ik hoop het, want Alfa is overal beter af dan bij Marchionne.
Ik begrijp de teleurstelling van mensen. Marchionne wacht steeds op het perfecte moment, maar dat bestaat simpelweg niet. Anderzijds wordt er echt een compleet nieuwe start gemaakt. Misschien had Marchionne gewoon moeten blijven doorontwikkelen op het Premium platform van de 159. Dat is met de huidige financiële middelen de enige mogelijkheid om binnen korte tijd een compleet gamma te lanceren. Maar dan zou iedereen oude wijn in nieuwe kruiken roepen.
Het Giorgio platform is gewoon nog niet klaar, de motoren misschien niet productierijp of toeleveranciers nog niet gereed. Letterlijk alles is nieuw aan de Giulia en FCA heeft simpelweg niet de middelen om een tandje bij te zetten.
Als ik niet beter wist zouden mijn commentaren hetzelfde zijn als die van jullie.Maar op een site zitten die alle inns en outs geeft en dan nog steeds dezelfde antwoorden geven dan voorheen is wel typerend. En dat heeft niets met een rose bril te maken maar ook met verder kijken dan je neus lang is en die is bij sommigen heel kort.En men kan mijn commentaren terug lezen en geven duidelijk een aanvulling op veel onzekerheid OneFiveNine!!!
@OneFiveNine : Het merk Alfa is al 30 jaar dood. de modellen die tussentijds zijn gemaakt waren stuiptrekkingen van !! Misschien wordt het tijd dat iedereen dat door heeft. Het kan alleen maar beter worden en niet slechter en dat geeft meer hoop dan nog altijd in de ontkenningsfase zitten van een merk dat allang is overleden.
@alfaspeed
Hoor ik daar Marchionne spreken? Merk al 30 jaar dood (de beruchte achterwielaandrijvinguitglijder), iedereen moet verder kijken dan zijn neus lang is, want heeft het niet door, kennen de ins and outs niet, nieuwe modellen zullen, ooit, misschien, als de plannen niet gewijzigd worden, top worden. enz. enz. enz.
Alle goede bedoelingen ten spijt (en die geloof ik oprecht), plukken de liefhebbers daar zooooo weinig vruchten van. Ze wachten al zoooooo lang, en daar worden ze zoooo moe(deloos) van. In dat opzicht is je typering treffend: Gaaaaap.
Ik ga wel mee met je gedachte dat het merk, dat ook ik koester, opnieuw uitgevonden moet worden. Wat rest is historie (ook een leuke hobby).
Dat het alleen maar beter kan worden, zal de tijd leren. Dat gold voor de Engelse auto industrie ooit ook. And the rest, as we all know, is history.
Respect voor je onvoorwaardelijke merkentrouw. Zoals Ford voor Alfa, neem ik daar mijn hoed voor af!
@niccolo: dankje !! We wachten allemaal veeeel te lang. Maar t is niet anders.na het zien , aanraken en ruiken van de Giulia heb ik zeer goede hoop. Of zoals Werner Budding van autovisie het vertaald: “als dit de nieuwe start is van Alfa Romeo dan komt t helemaal goed.” De Giulia is echt briljant. En dat probeer ik ook op de rest over te brengen.
Ik vrees vooral dat FCA geen wagens maakt voor liefhebbers. FCA maakt auto’s voor grote groepen consumenten. We moeten de waarheid onder ogen durven zien. Clubs zijn de plaatsen waar liefhebbers en verzamelaars een plaats kunnen vinden. Het enige waar SM in geïnteresseerd is, is geld verdienen. Een groepje liefhebbers van een roemrijke traditie gaat daar niets aan veranderen. Wie heeft er dan gelijk? De verkoopcijfers van de Giulia zullen dat uitwijzen. Want helaas kwantiteit is voor de aandeelhouders belangrijker dan kwaliteit.
Mijn Lancia is aan vervanging toe. Ik kijk al een tijdje uit naar iets nieuw, maar ik vrees dat ik naar een ander merk zal moeten uitkijken. Hoe jammer ook.
@alfaspeed
@StanleighP
Alfa Romeo heeft zichzelf al drie keer opnieuw uitgevonden in zijn geschiedenis. Net als bij de vorige reïncarnaties is ook nu de markt veranderd. Net zoals de Giulia iets nieuws is. Ik blijf kritisch, maar ik Geef het zeker een kans. Maar wel op een nieuwe manier. Op naar Alfa Romeo 4.0!
Alfa’svoor grote groepen consumenten… ik zou niets lievers zien, maar ik heb er een hard hoofd in.
Als onvoorwaardelijk liefhebber van het merk ben ik ook teleurgesteld, maar stiekem ook weer niet verbaasd. Dat laatste is zorgwekkend wellicht.
Dat reageerders hier in herhaling vallen snap ik maar al te goed. Het komt simpelweg omdat de strategen bij FCA in herhaling vallen….. SM is de eindverantwoordelijke, dus die krijgt de zwarte piet.
Ik kan best begrip opbrengen voor de herziening van de plannen, je moet maar durven om dat zo openlijk te doen. Maar zo kort na een groots aangekondigde herlancering van een merk na teleurstellende voorgaande jaren, nu alweer deze aankondiging heeft (weer) een enorme negatieve invloed op de geloofwaardigheid. De reden waarom dit allemaal gebeurt is van ondergeschikt belang geworden.
Gebrek aan geloofwaardigheid is zo langzamerhand wat als een donkere wolk boven het merk hangt. Als een hardnekkige depressie die van geen wijken weet, zo lijkt het.
Maar wij als liefhebbers zijn de de zon die de depressie kan laten verdwijnen. Maar om een merk levensvatbaar te maken kun je niet bouwen op alleen de bestaande liefhebbers. Wij zijn “enkel” de ambassadeurs die glans geven aan een merk, en die moet je wel koesteren natuurlijk. Maar ook anderen moet het merk aanspreken en dan is er meer nodig…. Ik blijf het toch maar zeggen, het komt goed….
test
@ alfaspeed: als je gaat zeggen dat Alfa Romeo al 30 jaar dood is dan valt alles mee. Als dat waar is dan had ik nu geen Alfa gereden, ik ben van de generatie die met de 156, 147 en 166 verliefd is geworden op het merk. De mooie geschiedenis kreeg ik er gratis bij. Door te zeggen ‘als ik niet beter wist’ suggereer je meer te weten, maar de feiten spreken voor zich. Het ontbreekt bij Fiat/Alfa aan focus, doorzettingsvermogen en organisatie.
@ Il Quadrifoglio: Ja alles is nieuw, dat klopt. Maar die slag hebben Volvo en Jaguar als kleine merken de laatste jaren ook gemaakt. En kijk waar die nu staan: goede nieuwe modellen met unieke, eigen techniek. Alfa had daar ook kunnen zijn.
@OneFiveNine: ja maar Volvo en Jaguar, onder leiding van Chinezen en Indiërs en niet Italianen, komen aan de lopende band met nieuwe modellen, hebben een veel kortere levenscyclus van hun modellen, en er staat op tijd een opvolger klaar. En passant heeft Volvo zich ook nog geprofileerd als een pionier op het gebied van electrisch rijden, in no time, iets waar FCA ook al totaal de slag gemist heeft. Bij een normale levenscyclus hoort dat er in 2017 een compleet nieuwe Giulietta komt (model bestaat dan 7 jaar) , en dat de MiTo al in 2012/2013 een facelift had gehad en dit jaar vervangen was. De Giulia als opvolger van de 159 had er in 2013 geweest moeten zijn. Dan had je nog een aantal klanten uit het B/C/D segment over gehad. It is too little too late.
@OneFiveNine
Volgens mij is er bij Volvo vooral veel doorontwikkeld. Daarnaast zijn de situaties absoluut niet vergelijkbaar. De moederbedrijven van deze merken hebben behoorlijke reserves. Vooral Tata doet het erg goed en is niet afhankelijk van de grillen van de automarkt.
Het is simpelweg een gebrek aan financiële middelen…
Volvo en Jaguar krijgen ook gewoon een budget en dat is echt niet oneindig. Jaguar moet ook keuzes maken en brengt daarom bijvoorbeeld geen station-versies van de XE en XF (meer) op de markt. Met Tata gaat het helemaal niet goed, het zijn juist Jaguar en Land Rover die (nu) winst maken binnen de groep. Daarvoor moet je eerst investeren en een goed plan maken/uitvoeren. Dan kan je daarna de vruchten plukken. Voor Volvo hetzelfde verhaal, ook die Chinezen investeren niet eindeloos maar ze weten wel dat je als een goed merk wil neerzetten dat je moet investeren en innoveren.
@OneFiveNine
Uiteraard krijgen ze daar geen blanco cheques. Maar hoe ga je investeren zonder dat je überhaupt geld hebt? De realiteit is dat wanneer FCA 2-3 modellen zonder succes in de markt zet, het bedrijf gewoon exit is. Ik begrijp best dat als dit op het spel staat je dan voor een veilige strategie wil kiezen. Maar zonder modellen ook geen geld. Lastige keuze dus die ikzelf niet graag zou willen maken.
Even voor de update van het gesprek: Italianen zijn kunstenaars zo of zo , misschien wel het grootste kunstenaarsvolk ter wereld. Wat je niet moet doen is een kunstenaar haasten. Een betrouwbare bron bij de ontwikkeling van de diverse merken van FCA vertrouwde mij toe dat de engineers die bij de ontwikkeling van de Gran Turismo betrokken waren er een potje van maakte en dat SM er de hand in had dat dit beter op orde kwam. Tot het laatste moment wachten en dan elkaar de schuld geven dat iets nog niet af was.Italianen zijn een ramp wat betreft organisatie en dat is een geschiedkundig feit.SM heeft dit al voor 300% weten te verbeteren maar het is en zal altijd uitlopen op vertraging met veel of weinig geld. Daarom houden wij ook van het merk Alfa omdat het zo Italiaans is en iets ondefinieerbaar heeft. Een Alfa moet een stukje kunst in zich hebben en dan moet je helaas de rest voor lief nemen.
Dus weer bij deze Het komt goed heb geduld!!!
Bekijk ook het filmpje van Top Gear over de Alfa 8C. Kunst met een grote K.
Belle parole non pascono i gatti
Chi va piano va sano e va lontano.
@alfaspeed
Ware woorden, maar niet echt in de geest van de snelste rondetijd op de Nordschleife 😉
👍😁
enmaar wachten wachten ik ben het beu