FCA gaat ook batterijen producen in Mirafiori
Premier Conte bezocht gisteren Turijn en zag hoe in Mirafiori druk gewerkt wordt aan een elektrische toekomst voor Fiat. FCA-baas Pietro Gorlier (COO van de regio EMEA) vertelde de premier van Italië onder andere, hoe in een tweede fase ook batterijen zullen worden geassembleerd in de fabriek, waar ook de nieuwe elektrische Fiat 500 van de band zal gaan rollen. Aan ruimte is geen gebrek in het grote oude complex, waar eerder ook plaatmateriaal werd gefabriceerd, totdat dit een paar jaar geleden over werd geheveld naar Grugliasco. De werknemers van Mirafiori hebben de afgelopen jaren veel geduld moeten hebben, maar zijn nu eindelijk getuige van structurele veranderingen.
FCA noemt deze kraamkamer voor batterijen de ‘Battery Hub’. De keuze voor eigen assemblage van batterijen voor elektrische auto’s is goed nieuws voor de hele toeleveringsindustrie in en om Turijn. Het vormt een van de vele projecten die FCA de afgelopen tijd is gestart, in het kader van elektrificatie van een groot deel van het productportfolio. Of zoals FCA dat noemt; het traject naar E-mobility. Het vormt echt pionierswerk, aangezien momenteel nog minder dan 1% van de Italiaanse markt elektrisch is. De assemblage van batterijen komt op naam van Comau, FCA’s specialistische dochteronderneming dat zich richt op productietechnologie. De ‘Battery Hub’ functioneert tevens als testcentrum voor de batterijen en daaraan gekoppelde componenten.
Ruim 1200 werknemers werken in eerste instantie aan de assemblage van de nieuwe elektrische 500, vanaf medio 2020. Het zal overigens niet het enige elektrische product zijn uit Turijn. Maserati zal haar eerste volledig elektrisch aangedreven voertuig, in de vorm van de volgende generatie GranTurismo en GranCabrio, ook in Turijn produceren. Premier Conte zei gisteren dat de auto- en vliegtuigindustrie van Turijn, na moeilijke jaren weer eindelijk zal kunnen opbloeien, mede dankzij de innovatiedrang. Ook de bonden uitten zich gisteren positief over de vele initiatieven die momenteel genomen worden.
Nu nog klanten
@ Hilbert ja die zijn ze grotendeels al wel kwijt ☹️ En ook verkoop punten die zijn ook hard uitgestorven. En niet persee de beste zijn over maatpak voor de grote met meer merken waar de kurk op drijft.
Over het algemeen moet het zijn geen idee waarom telefoon er maatpak van maakt?
Maar goed nieuws dat ze lokaal gaan assembleren en niet in China als de batterijen en grondstof ook nog een dichtbij word gezocht begint het ergens op te lijken.