FCA Europa eerste kwartaal in de min door afname Fiat
De afname van het merk Fiat op de Italiaanse markt drukt momenteel zwaar op de Europese resultaten van FCA gedurende het eerste kwartaal van 2018. FCA ziet een afname van de verkoop van -4,3%. De groep is vijfde in Europa momenteel en moet zelfs Ford voor zich tolereren dat echter met een grotere afname te kampen heeft (-15%). Vanaf januari heeft de groep 290.000 eenheden verkocht en in maart ging het om 120.000 eenheden (-8%). Men verwacht nu ook dat de kwartaalcijfers die deze week zullen worden gepresenteerd wat lager zullen uitpakken dan verwacht (-5% aan omzet).
Fiat heeft als merk de afname (-12%) vooral te danken aan de succesvolle Panda, die in eigen land begin 2018 een stuk minder is afgenomen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Daarvan werden vanaf januari in Europa 28.140 eenheden verkocht, een afname van -24%. In totaal werden in de regio EMEA 207.000 Fiat’s verkocht gedurende het eerste kwartaal (-9,6%). Uiteraard is er ook de afname bij het steeds minder zichtbare merk Lancia (-37% in maart). Slechts 13.000 Lancia’s (Ypsilon) zijn er verkocht gedurende het eerste kwartaal (-36%).
Uiteraard zijn er ook de positieve resultaten binnen de groep uit Turijn, Betim en Detroit. Zelfs bij het merk Fiat zijn er positieve puntjes te noteren. Zo is de 500 sterk in de lift met bijna 30.000 eenheden gedurende het eerste kwartaal op Europese bodem (3,2%). Daarmee is de 500 het enige model van FCA in de Europese algehele top 20 (Panda is nummer 21). De Punto is in Europa niet meer zichtbaar, maar in Italië leeft de verkoop af en toe op dankzij een scherpe prijsstelling (vanaf €8000,-!).
Alfa Romeo en Jeep zijn belangrijker voor de inkomsten en noteren de nodige groei. Alfa Romeo heeft vanaf januari 24.000 eenheden verkocht (+15%). Jeep doet het nóg beter met 16.000 alleen al in maart (+42%). Het beste resultaat ooit voor het Amerikaanse merk. Vanaf januari staat de teller al op 41.000 eenheden (+52%).
Jammer van Lancia, maar met de Ypsilon had FCA wel veel meer kunnen doen. Meer publiekstrekkers. Een klein rallymonstertje bijvoorbeeld (4WD van de Panda) of een potente versie, want dikker aangekleed. Motoren genoeg uit de Fiat 500. Ook de laatste facelift blinkt niet uit in expressie. Veel te veel details gladgetrokken. Jammer. Lancia is en blijft een iconisch merk. Hopelijk brengt elektrificatie van het wagenpark het merk Lancia weer snel tot leven!
Het is niet verwonderlijk dat de verkopen dalen als er te weinig nieuws wordt uitgebracht. De meeste modellen zijn al 5 tot 10 jaar oud in een markt die heel nieuwsgezind is. Ondertussen zijn er geen opvolgers gepland voor de Mito, Ypsilon en Punto en op die voor de Panda en 500 is het nog jaren wachten. Dit is gewoon belachelijk.
een echte evergreen die 500!
Er komt wel een opvolger voor mito alleen niet in deze vorm
Er is ooit een Ypsilon test-mule gezien met 17″ Bravo velgen er onder, die volgens de geruchten een 120 pk T-Jet onder de kap had en als Ypsilon HF bedoeld was.
Is er uiteindelijk nooit gekomen, had toch voor wat extra aandacht kunnen zorgen zo’n Ypsilon HF.
Wat FIAT met de gewone 500 doet hebben ze niet met de rest gedaan steeds weer nieuwe versies op een bestaand model.
De nieuwe Mito zou het 500X Alfa Romeo broertje moeten worden als B-segment SUV.