FCA en Tofaş willen auto’s bouwen in Oezbekistan
FCA is net als andere fabrikanten op zoek naar groeimogelijkheden in gebieden, waar het tij gunstiger is dan op veel andere plaatsen in de wereld. Oezbekistan is zo’n land. Het voorheen zo gesloten land dat rijk is aan grondstoffen, stelt de grenzen steeds verder open en is in rap tempo aan het moderniseren. Dit biedt kansen op het gebied van autoproductie. Voor FCA ligt het bovendien redelijk voor de hand om hier zaken te doen.
FCA’s trouwe Turkse partner Tofaş, is namelijk de ideale kandidaat om dit plan samen mee te realiseren. Turkije is de poort naar het oosten en cultureel is er ook het nodige raakvlak met het Oezbeekse volk. Een stap die het Turkse concern Koç Holding, waar Tofaş onderdeel van is, graag zal willen nemen. Samen met FCA en CNHi bouwt men al jaren auto’s en tractoren die dus ook in Oezbekistan van de band zouden kunnen rollen. Mogelijk speelt een kwakkelende Turkse economie ook een rol in dit besluit.
FCA kondigde zelf op de Oezbeekse staatstelevisie aan, dat het een fabriek wil gaan bouwen, waar men Cross-overs en Pick-ups zal produceren. Waarschijnlijk gaat het om twee modellen, die ook in Brazilië van de band gaan rollen de komende jaren. De Cross-over die gebaseerd is op de Toro en de Toro zelf. Beide staan op hetzelfde platform als de Fiat Tipo, die al in het Turkse Bursa van de band rolt. FCA werkt momenteel ook in de VS aan een nieuwe fabriek.
. Natuurlijk
Tja, Natuurlijk, wat zou dat nou betekenen???
Gewoon handel
Het zou fijn zijn als er ook wat wordt gebouwd in Europa, gewoon voor de Europese markt. In CorsaItalia een mooi artikel over een opgevoerde Tipo en hoe leuk het was geweest als Fiat daar zelf mee was gekomen. Nu is +200 pk niet nodig, maar een 150 pk firefly zou leuk geweest zijn. Helemaal als mild hybrid.
Roepen dat een opvolger in SUV vorm succesvoller wordt, als die ooit komt, is makkelijk als aan de huidige Tipo sinds de introductie, toen al als basisauto, niks wordt gedaan. De basis is prima, uiterlijk ook maar techniek en opties lopen te ver achter bij concurrentie. En in steeds meer landen wordt ie relatief duur tov concurrentie door hoge(re) belasting door slechte CO2 cijfers. Met hybride op te lossen.