FCA en PSA officieel samen: eerste reacties
Mike Manley en Carlos Tavares waren zeer opgetogen toen ze vanmiddag de fusie als officieel mochten verklaren. Dat bleek ook duidelijk uit een conference call met investeerders, media en aandeelhouders. De nieuwgevormde vierde groep in de wereld heeft samen 8,7 miljoen auto’s verkocht gedurende 2018. De totale omzet komt op 170 miljard euro.
Men spreekt over het ideale huwelijk op mondiaal niveau en in termen van bestuur. Tavares ziet het als een krachtige eenheid met immens veel talent en veel enthousiasme aan beide zijden. Manley voegde eraan toe dat de vele sterke merken een kracht zijn en dat een enorme passie. Beide kampen hebben moeilijke tijden gekend en zijn daar veel sterker uitgekomen. Meer flexibiliteit en inventiviteit is daar het gevolg van.
Vanaf 2021 zijn alle modellen in het gamma beschikbaar als hybride of volledig elektrische EV. Beide bedrijven zullen volgens Tavares als eenheid direct sterk en concurrerend zijn op de markt, dankzij het feit dat nu al heel duidelijk is waar geïnvesteerd zal worden en hoe er bespaard kan worden. Wat dat betreft kenden beide firma’s elkaar natuurlijk al heel goed dankzij de bestaande samenwerkingen. De CEO’s spraken over een fusie tussen twee financieel erg gezonde bedrijven die voor een nieuw elan in de wereld van de mobiliteit zullen zorgen.
Innovative merk als Lancia moet terug
Autobianchi ook.
Gewoon de Yp weer een Autobianchi en Lancia vanaf C segment
Jongens, stop toch met die nostalgie. Het gaat er toch om dat er mooie en moderne nieuwe modellen verschijnen, bij voorkeur naar Italiaanse snit? Kan ons die merken wat schelen.
De eerste mega besparing zal op Platform gebied zijn, het hele toekomstige PSA-FCA – A/B/C gamma gaat gebouwd worden op 2 PSA platformen.
Al het andere kan overboord gegooi worden, wat mega besparingen opleveren.
Volgende Generatie Panda, Ypsilon, 500, wordt op het zelfde Platform gebouwd als Peugeot 208 en Citröen C3, Opel Corsa.
De rest op het grotere platform zo als de 308 en groter.
Dat elektrische 500 ding hierboven zou niet zo nieuw (een verbeterde versie van dat USA 500 EV ding) zijn als men denkt, het zou nog steeds de huidige 500 carrosserie zijn maar dan met aan de rechter zijde een toegevoegde suicide deur, zoals Mini dat had bij de vorige Clubman. en een facelift.