FCA: Dit najaar concrete aankondiging nieuwe modellen?

Sommigen beweren dat er vanaf de aandeelhoudersvergadering op 7 september ook meer concrete bekendmakingen zullen worden gedaan betreffende nieuwe modellen. De meeting met de investeerders vormt het begin van een nieuwe fase en een eerste aanzet in het post-Marchionne tijdperk. Het enige wat we weten sinds Marchionne de laatste voorspellingen op 1 juni nog zelf uitsprak, is dat Manley (foto onder) de focus op de Europese en Chinese markt wil versterken. Ook wil de Brit Maserati op een nog hoger plan tillen de komende jaren.

Verder is er nog bar weinig concreet en missen we vooral al geruime tijd de aanblik van gecamoufleerde modellen in ontwikkeling. Al een paar jaar is dat niet meer het geval, wat duidt op een bevriezing van nieuwe grote investeringen op dit vlak. We denken dat dit met name met het wegwerken van de schuldenlast te maken heeft gehad en dat deze taak is gereserveerd voor Marchionne’s opvolger. Mike Manley zou volgend sommige bronnen zomaar met toezeggingen kunnen komen van nieuw te ontwikkelen modellen en de daarbij horende productielocaties. Over dat laatste wilde Marchionne in juni pertinent nog niets kwijt.

Men verwacht dat de grote SUV van Alfa Romeo zal worden bevestigd met datum en al. Ook gaat er het gerucht dat Fiat een elektrisch gamma van de volgende generatie 500 (inclusief ‘Giardiniera’) in Mirafiori zal willen bouwen, terwijl uitvoeringen met meer conventionele krachtbronnen uit Polen blijven komen. Een uitvoerige facelift van de Alfa Romeo Giulietta, compleet met nieuwe motoren, zal vanaf dit najaar waarschijnlijk z’n aanloop naar een marktdebuut gaan maken. Fiat brengt vanaf oktober alvast een bijgepunte 500X op de markt met gewijzigde lichtunits (LED) en motorengamma (foto’s).

Deel dit artikel:

22 gedachten over “FCA: Dit najaar concrete aankondiging nieuwe modellen?

  • 1 augustus 2018 om 17:04
    Permalink

    De opgefriste 500X ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit, vooral de neus van de city versie (hier de blauwe), hier jammer genoeg niet te zien.

    Dat met de veel betere en zuiniger nieuwe motoren, tot 19 inch grote wielen en verbetering van de wielophanging (alles net zoals bij de opgefriste Jeep Renegade) en het wordt zowaar nog een echt aantrekkelijke auto!

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2018 om 20:25
    Permalink

    Ik blijf het vooral jammer vinden dat men een paar LED’s toevoegen tegenwoordig een vernieuwing noemt. Alle merken doen dat en maken de ene grijze auto na de ander. Het lijkt erop dat de automarkt helemaal bevriest… het wachten is op een nieuw tijdperk met een nieuw soort voertuigen.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2018 om 20:29
    Permalink

    Lancia .
    Een goed ontwerp hoef je ook noet veel aan te veranderen.
    Italiaanse autos verouderen ook niet snel vind ik zelf.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2018 om 21:22
    Permalink

    @Lancia4Ever

    Je hebt helemaal gelijk, we zitten aan het eind van een tijdperk. Je droom van een nieuw tijdperk gaat helemaal uitkomen, en iedereen is zich aan het voorbereiden en doet nu nog wat rustig aan.

    Het tijdperk van de elektrificering in welke vorm dan ook gaat de autowereld op zijn kop zetten. En ik ben er 100% van overtuigd dat FCA een belangrijke rol gaat spelen door hun vermogen van innovatie en vernieuwend denken. Zij waren bijvoorbeeld de eerste die inzagen dat de traditionele auto op zijn eind ging raken en dat de SUV het gaat overnemen.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 00:08
    Permalink

    Ah, de voorkant van de city versie (blauw exemplaar) nu ook te zien. Ziet er een stuk beter uit nu.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 12:41
    Permalink

    De aandeelhoudersvergadering van 7 september kent maar één agendapunt en dat is de aanstelling van Manley. Daar staat een half uurtje voor gepland om vervolgens een gelijksoortige vergadering voor Ferrari te houden. De vergaderingen vinden plaats bij advocatenkantoor Loyens & Loeff in Amsterdam…..

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 14:04
    Permalink

    Bertone.
    De suf bestaat al jaren ??
    Volgens mij was jeep daarmee de trentzetter
    En nog steeds
    Maar volgens jou hobbelt fca erachteraan ok
    Mischien jeep geschiedenis eens uitpluizen jaren 50 en 60 vorige eeuw

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 15:03
    Permalink

    Henk en Hoekree : geloven jullie jezelf nog ?

    FCA loopt op gebied van SUV (en Crossover) jaaaaaren achter.
    Sinds een jaar die AR Stelvio. Sinds 2 jaar de Maserati Levante.

    VW had begin jaren 2000 hun Touareg en Porsche hun Cayenne.
    Range Rover timmert gedurig aan nieuwe modellen sinds eind jaren ’80. Tot dan teerden ze vooral op de Range Rover en de Defender.
    Renault : Captur, Kadjar. Begonnen met de Koleos, die niet echt goed verkocht (was eigenlijk een Samsung).
    Nissan Qashqai wordt beschouwd als de “uitvinder” van de betaalbare SUV (C-segment).

    Zoek Fiat / FCA in dit plaatje…. De 500X als eenzaat….
    Met plastic behangen Panda’s (Panda Cross) kan je moeilijk een trendzetter noemen.

    Jeep (sinds 2010 onder FCA) : teerde vooral op de Wrangler en was (als merk) in Europa niet zo succesvol, vergeleken met Land Rover, Toyot Landcruiser en andere Japanners. Nu komen ze inderdaad meer en meer voor in het straatbeeld.

    Maar om dan te zeggen dat Jeep de uitvinder van de SUV is ???
    Mocht het zo zijn, dan hebben ze er al de voorbije jaren niet veel mee gedaan.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 15:25
    Permalink

    @Bertil: na de vergadering wordt traditioneel de pers te woord gestaan en komen de vragen en antwoorden over de concretisering van plannen. Na tien jaar verslaggeving weten we dat maar al te goed. Marchionne was hierbij trouwens kampioen in het verhullen van wat hij nou werkelijk bedoelde.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 16:06
    Permalink

    @Lancia4Ever, dat geldt voor zogenoemde AvA’s . Dit is een extra uitgeschreven aandeelhoudersvergadering met slechts één agendapunt (ter stemming). Er is geen persmoment en ook geen rondvraag geagendeerd. De uitkomst van de stemming staat eigenlijk al vast ……

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 16:22
    Permalink

    Koen .
    Verdiep je eens in de verkoopcijfers van jeep wereldwijd.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 16:38
    Permalink

    ah ok, dan in de weken/maanden ná de vergadering zoals in het stukje eigenlijk ook staat 🙂

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 19:29
    Permalink

    @Koen

    Probeer je blik eens wat te verruimen, naar meer dan alleen NL en de EU. FCA is een WERELDmerk.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2018 om 21:57
    Permalink

    Europa is het hart van de automobielindustrie. De grootste autofabrikanten zitten in Europa, een groot deel van de toeleveringsindustrie, een enorme robotica-industrie en ook op electronicagebied komt het merendeel van de halfgeleiders in auto’s uit Europese fabrieken (ook als die auto in de V.S. wordt gemaakt). Laat de EU ook nog eens de grootste consumentenmarkt ter wereld zijn.

    Als FCA een serieuze autofabrikant is, maken ze serieus werk van de EU en NL is daar een niet onbelangrijk onderdeel van. En als ze er geen serieus werk van maken, dan stel ik voor dat ze NL en de EU verlaten.

    En SUV’s? Ik tel af tot de markt daarvoor instort.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2018 om 13:50
    Permalink

    Laat FCA maar aankondigen dat ze in rap tempo de GSE-Firefly motoren gaan doorvoeren in het hele modellen gamma, en dat ze eindelijk gaan stoppen met al die bejaarde motoren die overal in zitten.
    Overal moderne motoren in stoppen kan al een enorme verkoop boost veroorzaken.
    Heel veel mensen zien b.v. de TwinAir’s niet zitten en de concurrentie bied moderne 3 cilinder motoren aan.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2018 om 17:13
    Permalink

    Ik wel hoor niks mis mee met de twin air.
    Geweldig soepele motor en onze nieuwe 101 pk is helemaal een genot.ook is ie zo stil dat je hem nauwelijks hoort lopen.
    Hwz jij hebt er duidelijk nog nooit mee gereden .
    Jij bent een type dat roept overal over en maar commentaar leveren .

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2018 om 18:25
    Permalink

    En ik ben het met jullie beiden eens. Ik ben zeer tevreden met mijn Twinair, lekker vlot zuinig en ik krijg veel commentaren over het mooie geluid. Mensen denken dat er een zware dikke motor in m’n Mito ligt, maar nee, gewoon een Twinair en het is altijd schitterend om de gezichten te zien nadat je vertelt hebt dat de spierballen van een 0.9 tweecilindertje komen.

    Tegelijkertijd is het gebrek aan een goede driecilinder zeer, zeer schadelijk voor de verkoopcijfers. Niet iedereen wil een tweecilinder in zijn Panda, maar erger nog, het betekent dat de Tipo in Nederland (maar ook andere Europese landen) gewoon niet kan verkopen. De eerste acceptabele motor boven de Twinair is de 170pk Fire Multiair turbo waar een stevig prijskaartje aanhang en voor veel auto’s ook overkill is.

    Er is grote behoefte aan een concurrerende motor tussen de Twinair en Fire MA Turbo in. Eentje die in een Panda als stapje hoger genomen kan worden zonder dat direct duizenden euro’s extra neergeteld moeten worden en in een Tipo een goede instapmotor is. De 3-cilinder Firefly is dus brood- en broodnodig.

    De 4-cilinder Firefly is minder broodnodig, maar niettemin uiterst welkom en kan de verkopen van auto’s als de Giulietta, Giulia en Renegade een impuls geven.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2018 om 11:34
    Permalink

    FCA zit toch op een scharniermoment: Schuldenlast afgebouwd, erg beperkt aantal modellen (in Europa) dat kan gaan toenemen, nieuwe CEO…
    Daarnaast staat de gehele auto-industrie op een scharnierpunt: elektrificatie, autonoom rijden, …

    Bij elk nieuw ingrijpend tijdperk heeft de geschiedenis aangetoond dat kleine, flexibele bedrijven en landen met een beperkte industrie, maar een jonge creatieve bevolking, in een mum van tijd de markt kan gaan domineren. Om het bij landen te houden: Duitsland na WO II, China en India de dag van vandaag…
    Daartegenover staat de logheid van multinationals die moeilijk bochten kunnen maken, zich moeilijk kunnen aanpassen aan snelle evoluties. VW als voorbeeld?

    Vanuit dit perspectief ben ik behoorlijk hoopvol voor FCA. De vormgeving van auto’s wordt voor een groot stuk bepaald door technische eisen (bv. de verbrandingsmotor vooraan). Zo kan elektrificatie een revolutie gaan betekenen in de organisatie en vormgeving van auto’s. Vergelijk het met de mogelijkheden van de LED-lamp als opvolger van de gloeilamp. Creatieve bedrijven die ook durf hebben om met vernieuwing voor de dag te komen, hebben daarbij een streepje voor… De historiek van de FCA-merken bewijst dat zij daar juist goed in zijn. Ook van de Fransen verwacht ik dat wel, de Duitsers daarentegen…?

    Ik kijk dus uit naar de nabije toekomst!

    En om nog even op voorgaanden te reageren: De Twinair was te revolutionair en bijzonder om grote kopersaantallen te trekken. Het zijn enkel de eigenaars die ermee hebben leren rijden (het vergt enkele maanden om je aan te passen), die erg enthousiast zijn. Ik behoor daar zelf toe :-).
    Dat de Twinair niet beschikbaar is gekomen in de Tipo, is wat mij betreft een gemiste kans. De nieuwe 3-cilinders laten inderdaad op onbegrijpelijke wijze te lang op zich wachten…

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2018 om 19:45
    Permalink

    Ik had een TwinAir 80Pk in mijn vorige Panda CNG Trekking, van buiten klonk hij een beetje pruttelend, maar komt omdat ook deze geknepen was. Ik reed laatst in een gele Fiat 500 S – 105 Pk, heerlijk soepel motortje! Dat beaamt Hoekree ook met zijn mooie blauwe nieuwe MiTo voor moeder de vrouw! Maar vooral in de 500L/X en Tipo zijn de nieuwe Firefly motoren hartelijk welkom. Vooral te hopen dat er ook CNG/LPG Firefly modellen naar Nederland komen, in Italië komen deze zeker, niet iedereen kan een ruime elektrische auto betalen en ik zie CNG/LPG nog steeds als een alternatief voor diesel voor de kilometervreters zoals ik met mijn 50dkm per jaar!

    Beantwoorden
  • 12 augustus 2018 om 20:38
    Permalink

    @Bepa, ik ben ook hoopvol maar de gedachte van Marchionne was wel één van schaalgrootte, destijds een toenadering tot GM. Hyundai zou ook passen, ook als je kijkt naar de eigendomsstructuur (zit ook een groot pakket aandelen in vaste handen).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.