FCA bouwt op Alfa Romeo en Jeep in Europa (+0,2%)
In mei heeft FCA iets meer dan 110.100 auto’s verkocht (+0,2% en een marktaandeel van 7,6%). Vooral in Frankrijk (+25,1%) en Spanje (+15%,2%) nam de verkoop toe voor de groep. Fiat’s zwakkere prestatie weegt zwaar op het gebrek aan groei. Alfa Romeo en Jeep vormen met mooie cijfers weer eens het contragewicht. Op jaarbasis komt FCA momenteel op een verkoopaantal van 491.700 en een afname van 2,2% (marktaandeel van 6,9%). FCA is de vierde groep op ons continent. Er werden 76.700 Fiat’s verkocht in mei, wat neerkomt op een afname van 11,1%. Op jaarbasis is dat respectievelijk 348.400 eenheden en een afname van -9,1%. Lancia heeft in mei 5071 auto’s verkocht op de Italiaanse markt en noteert een afname van -5,4%. Op jaarbasis staat de teller op 23.200 eenheden en een afname van -29% voor het succesvolle model uit 2011.
Jeep verdubbelt de aantallen ten opzichte van mei 2017 naar bijna 18.500 eenheden (+101,3%). Jeep groeit op alle grote markten met behoorlijke cijfers. Alfa Romeo verkocht bijna 9200 auto’s op ons continent (+12,2%). Vanaf januari gezien zijn er 41.800 Alfa’s verkocht (+12,9%). Op alle belangrijke markten is de verkoop van het merk uit Milaan toegenomen de afgelopen maand. Maserati verkocht in totaal 645 auto’s (3689 eenheden over de eerste vijf maanden).
Gebrek aan normale betaalbare B segmenter hakt lekker in de cijfers voor fiat. Alfa gaat goed maar ja als je van 0 komt is dat niet gek Jeep doet het goed.
Tja ze moeten echt in fiat gaan investeren dit gaat niet goed zo
Kijk Hoekree, we zijn het een keer eens! Mijn voorspelling is dat het marktaandeel van de FCA groep de komende 3 jaar structureel zal teruglopen. Naar (ruim) onder de 5%.
Daarbij is nog wel iets te zeggen over de redactie. Spreken over een zwakkere prestatie van Fiat is een beetje misplaatst. Het is bewuste tactiek om Fiat leeg te laten lopen. Net als al eerder ingezet met Lancia. Als het een zwakke prestatie is, dan van het management.
Benieuwd overigens waar de groei in Frankrijk en Spanje vandaan komt. Ik schat in dat naast de 500 ook de Tipo goed verkoopt. Misschien goede tip voor SM. Kan je nagaan wat een vergelijkbare maar wat kleinere New Punto had kunnen doen voor de verkoop.
Cc hans met de groei van jeep en de nieuwe motoren in de tipo en 509 zal dat denk ik wel meevallen .
Zo somber ben ik dan weer niet
Als de tipo moderere motoren had gehad zouden we ze hier ook wel meer zien maar doorde hoge CO2 uitstoot zijn ze niet aantrekkelijk voor onze markt.
Ik heb wel vernomen dat de nieuwe motoren ook in de tipo komen.
Net de website van Fiat in Frankrijk bekeken. Vorm van prijsdumping met €4000 kortting op 500X en 500L, 2600 korting op Tipo en 2000 korting op 500 en Panda.
Maar ook 3 jaar garantie op de Tipo. AR159 schreef het al, FCA zou er goed aan doen de garantie te verlengen en niet vast te houden aan het wettelijk minimum van 2 jaar. De auto’s zijn goed gebouwd, doe dan 5 jaar garantie. Liever dan korting op korting stapelen en veel beter voor het imago. Met kortingen blijft het een auto die je alleen in de uitverkoop’koopt, met garantie leg je de nadruk op kwaliteit.
@CCHans naast dat langer garantie positief werkt voor het betrouwbaarheids imago. En wellicht een iets lagere prijs dan telkens met korting op korting te komen, werken die kortingen negatief voor de rest waarde. En een negatief restwarde beeld bij de consument betekend dat men hem liever niet koopt. Mijn Buurman is fan van Alfa’s maar reidt er geen.kijkt wel naar de meine 🙂 als hij het geld had voor een Giulia Q zou hij de M3 nemen wegens het gevoel betere rest waarde maar ook de ondere betaalbaardere versies kiest hij niet voor de Alfa. Of een M3 in harde € ook echt betere rest waarde heeft met gelijke uitrusting valt te bezien. Ik heb wel eens gekeken naar wat Alfa’s en BMW’s afschrijven dan word je met een BMW ook niet blij. Ja ze hebben een hogere restwaarde maar schrijven harder af in harde € pak maar eens een 159 1750 TI en een vergelijkbare BMW met even veel power. De BMW zal meer euros opleveren maar heeft vaak ook heel veel meer gekost. Als hij dan 5K meer opleverd is wel leuk maar als de orginele prijs 15K of meer hoger lag was het toch een slechtere investering.
Aflopende zaak
30 jaar geleden wás Fiat een van de grootste van Europa.
Ze hebben de boel verkwanseld aan de aandeelhouders.
30 jaar geleden was Fiat één van de grootste van Europa, maar aan veel modellen hebben ze niets verdiend of moest geld bij. Het concern wil nu auto’s bouwen, waar wat aan verdiend wordt. Dat lijkt mij een goede instelling voor een bedrijf. Er komen nu zuinige motoren, nieuwe 500 modellen en een grotere Panda in diverse varianten. Binnen 2 jaar. In Zuid Amerika is Fiat één van de grootste en het kan zo zijn, dat de Argo toch naar Europa komt. Voeg daarbij een Tipo met nieuwe zuinige motoren en Fiat heeft zo weer de stijgende lijn te pakken. Gelukkig gaan ze stoppen met die 2 cilinder motortjes. Dat was voor mij de reden een Mito 4 cilinder diesel te kopen. Trouwens ik vind de verkoop van de Fiat modellen in Europa wel meevallen.
Kijk eens hoe ontzettend veel modellen Volkswagen heeft en de verkoop ligt slechts 150 % hoger, als ik het goed heb. Blijf positief, want er komt nog veel goed Fiat nieuws!
Er is een Firefly aangekondigd van 120pk, 150pk en 180pk. Geen motor onder de 100pk. Dat 120pk de instap wordt, is een mogelijkheid, maar voor Panda’s, 500’s en andere A-segmenters die in de pijplijn zitten, lijkt me dat aan de hoge kant.
Er is blijft ruimte voor een motor onder de 100 pk. De 1.2 Fire is een mogelijkheid, bij Fiat houden ze heel erg van die motor, maar de motor is ook zo verouderd dat binnen enkele jaren met geen mogelijk meer binnen de milieunormen te persen is. Het lijkt mij erg sterk lijkt dat ze nu opeens wel in modernisering van het ding gaan investeren.
De twinair 85 kan nog veel beter mee, maar kan omdat er multi-air op zit, heeft hij softwarematig veel meer mogelijkheden, wat het veel makkelijker maakt hem bij de tijd te houden.
Ik denk daarom dat bij een uitspraak dat Fiat gaat stoppen met 2-cilinders in het licht van de recente aankondigingen vraagtekens gezet kunnen worden. Een motorengamma van Twinair 85, Firefly-3 120, Firefly-4 150 en Firefly-4 180 is een erg logische indeling van het vermogensspectrum en lijkt me ook zeer concurrerend.
Dmantionr.onder de 100 pk word de 3 cilinder
Nieuwe drie- en viercilinder voor Fiat: GSE Firefly
Twee compleet nieuwe motoren voor Fiat. Een drie- en viercilinder zullen binnenkort hun intrede gaan doen in Europa waarbij het om twee vrijwel identieke motoren gaat die enkel in de hoeveelheid cilinders verschillen. De krachtbronnen zullen globaal gebruikt gaan worden waarbij de Braziliaanse markt inmiddels kennis heeft gemaakt met de nieuwelingen.
333 cc, de inhoud van iedere cilinder van het nieuwe GSE-blok, die al luistert naar de naam Firefly. Bij de driecilinder komt dat dus neer op 999 cc, bij de vierpitter resulteert dat in 1.332 cc. Beide motoren zijn van de grond af aan nieuw ontwikkeld en zullen in meerdere modellen hun weg vinden. De driecilinder levert een vermogen van 72 pk (bij 6.000 tpm) en een koppel van 102 Nm (bij 3.250 tpm). De 1.3 doet daar uiteraard een schepje bovenop en levert 101 pk (wederom bij 6.000 tpm) en een koppel van 134 Nm (bij 3.500 tpm). Je ziet het al aan de toerentallen: beide motoren zijn ongeblazen krachtbronnen, ze moeten het dus zonder turbo doen. Toch zijn we onder de indruk van het koppelverloop als je bedenkt dat er geen turbo aan boord is, kijk maar eens naar onderstaande afbeeldingen. De blauwe lijnen zijn bij gebruik van benzine, de groene voor Ethanol.
Als er een instap-3-cilinder onder de 100pk komt, dan zal Fiat terug moeten komen op de eerdere uitspraak dat er alleen turboversies van de Firefly in Europa komen.