FCA boekt vooruitgang in zoektocht naar partner voor sedans
Terwijl ze in Italië, Canada, China en Turkije nog gewoon gemaakt worden, zal er in de VS als het aan FCA ligt, straks geen enkele sedan meer van de band rollen. Een investering van bijna 1,5 miljard dollar in de fabriek van Sterling Heights, Michigan, moet er voor zorgen dat er alleen nog populaire pick-ups van Ram geassembleerd gaan worden (de nieuwe 1500), in plaats van moeilijk verkoopbare middensegment sedans. De nog behoorlijk verse Chrysler 200 (foto) is zoals bekend na een korte periode van twee jaar tijd, in december alweer rijp voor een extreem vervroegd pensioen. Iets wat je niet veel tegenkomt in de wereld van autoproducenten. Of dit besluit het gevolg is van een pure inschattingsfout van FCA lijkt niet waarschijnlijk. De introductie van de 200 was immers onderdeel afspraken met de Amerikaanse overheid die in 2009 zijn gemaakt. Toen Fiat in crisistijd op de deur klopte in Detroit, eiste Washington als Italiaanse input onder andere de creatie van nieuwe zuinige modellen als onderdeel van de investeringen in de Amerikaanse fabrieken. In recordtempo werd vervolgens op het bestaande Compact platform van Fiat de 200 ontwikkeld (en de Dart).
De realiteit waar we nu in leven vertelt ons dat de Amerikanen vooral grote auto’s aan het kopen zijn (wat eigenlijk nooit gestopt is, maar hooguit was afgenomen) in de vorm van SUV’s en Pick-ups. Marchionne wil door deze aanpassing van de productie, FCA in de VS net zo rendabel laten produceren als GM en Ford. De grote concurrenten van FCA US groeiden het afgelopen kwartaal met dubbele cijfers, terwijl dat voor de firma uit Auburn Hills niet gold (+7,9%). Daarom investeert FCA middels Jeep en Ram de komende tijd enkele miljarden extra.
Zolang als de ongelukkige Sebring ooit in productie was, zo kort dreigt dat nu voor de 200 dus het geval te zijn. Maar Marchionne heeft gisteren bekendgemaakt dat er wel vooruitgang is geboekt om dit noodlot te voorkomen. Aankondigingen op dit vlak kunnen er echter nog niet gemaakt worden, aldus de CEO. Een voor de hand liggende oplossing is bijvoorbeeld FCA’s Chinese partner Guangzhou Automobile Group. GAC bouwt op hetzelfde platform (de kortere variant) al de Fiat Viaggio en Ottimo (foto boven). Zoals we weten is Fiat in China een heel kleine speler en is de markt daar momenteel wat afgekoeld. De komst van de Chrysler 200 voor export naar de VS, kan de productie daar stimuleren. FCA zal dan op meer concurrerende wijze de 200 kunnen blijven verkopen op Amerikaanse bodem. In de plannen tot 2018 staat ook een in China gebouwde D-segment Fiat vermeld. Dat kan duiden op de 200 met Fiat-logo. Een auto waarvan de naam nog niet bekend is.
We beschreven onlangs ook een vergelijkbare aanpassing voor de fabriek in Belvidere, Illinois. Daar zal de Dodge Dart vroegtijdig uit product gehaald worden (september). Ook voor dit model is goed voor te stellen dat een overgang naar China slechts een kleine stap is, aangezien de Viaggio identiek is aan deze auto. De Amerikaanse productie van beide compacte sedans, was hoe dan ook voorbestemd om van zeer tijdelijke aard te zijn, vanwege een te hoog kostenplaatje. Een andere compacte sedan van FCA die wél vanaf de eerste dag rendabel wordt geproduceerd, is zoals we allemaal weten de Fiat Tipo uit Turkije. Deze is onlangs ook in FCA’s Mexicaanse fabriek in Toluca in productie gegaan om daar als Dodge Neon van de band te rollen (foto onder).
Fiat heeft gewoon twee maal de plank finaal misgeslagen.
Ten tijde van de introductie van de Dart had FCA de nadruk gelegd op de handgeschakelde uitvoeringen. Die moet de Amerikaanse consument natuurlijk niet. Daarnaast zijn de motoren ook al niet om over naar huis te schrijven, en konden de Amerikanen ook maar moeilijk wennen aan de automaat met dubbele koppeling.
Bij de 200 heeft FCA de grenzen van het compacte platform opgezocht. De beroerde instap achterin en de, ten gevolge van het platform, ondermaatse beenruimte achterin hebben het succes van de 200 in de weg gestaan. Het prachtige uiterlijk en dashboard ten spijt.
Al met al vind ik het jammer dat Fiat voor de zoveelste keer de handdoek zo vroeg in de ring gooit.
Het is niet de markt voor sedans die het probleem is. Kijk maar eens naar het succes van de Toyota Camry, Honda Accord in de V.S. Het probleem is dat het Chrysler blijkbaar niet lukt om daar een graantje van mee te pikken. Dat is jammer, maar de stekker eruit trekken lijkt me niet de juiste manier. Het is belachelijk dat een topman van een automerk zijn eigen modellen na twee jaar zo openlijk afvalt. Ze kunnen in de V.S. beter het merk Chrysler opdoeken, want als de 200 verdwijnt blijft er weinig meer over. Beter leggen ze de focus op een volwaardig programma van Dodge. Die modellen kunnen ze dan afleiden van die van Alfa Romeo, uiteraard wel met een eigen koets en dashboard. Daardoor blijven de kosten laag.
Ik snap niet goed waarom bij fca zoveel verkeerde modellen op de markt komen ,de meeste slaan als een tang op een varken .en zijn ze leuk valt er verder wel wat tegen b.v.de altijd te hoge zitpositie.
Het is echt niet zo ingewikkeld om iets aantrekkelijks te maken en ook nog super rijdend .
Ik zou zeggen bel me fff.
Het is natuurlijk wel zo,dat de markt zeer onvoorspelbaar is op dit moment .al die brandhaarden ,fluctuerende brandstofprijzen ,vreemde milieuregels en het feit dat de meeste mensen niet zo heel slim suvs en mini suvs kopen .meest omdat ze 1 keer in het jaar met 1 wiel in het gras staan.daar kan je niet tegenop plannen .
Ook de niet zo heel standvastige modelpolitiek en partners in het verleden van dodge chrysler helpt niet mee in usa.
Je kan het dhr.Marchionne en staf niet 100% aanrekenen .ga maar na had iemand met z n volle verstand gedacht dat de bmw 1 serie zo n succes zou worden met toch wat vreemde out off the box vormen enz.enz.
Het gaat ook niet om de markt. Het gaat om de kosten en het akkoord dat er lag. Er is dus op geen enkele manier een verkeerd besluit genomen. Dat suggereert ook het artikel hierboven.
Inderdaad,dat suggereert het maar gezien het verleden Laat FCA zich niet zo heel veel vertellen door instanties .kijk naar GM ,hebben ze er nog hoofdpijn van de miljarden overboeking naar fiat.
Als je de moeite neemt om een model op de markt te brengen ,doe je dat met de intentie om zoveel mogelijk winst te maken en er zoveel mogelijk op de markt te zetten .
En dat is niet gelukt ,van te voren wisten ze wat de auto s per stuk kosten .als dat te hoog was om welke reden dan ook is dat een vreemde beslissing .
Hmm…Als je FCA 1 ding vooral NIET kunt toedichten dan is het het kosten inefficiënt produceren. Dat hebben ze nl. de afgelopen 7/8 jaar grondig de wereld uitgeholpen i.t.t. vele andere producenten die tot op de dag van vandaag een hoop geld verbranden. FCA was verplicht deze sedans alvast te ontwikkelen en gaat nu vervolgens door te schuiven een beter verdienmodel creëren. De pick-ups naar Sterling Heights zijn een louter slimme zet.
Slimme zet… Totdat de brandstofprijzen weer stijgen.