FCA boekt opnieuw sterke Europese verkoopmaand
Ook over de vorige maand kan Fiat Chrysler Automobiles tevreden zijn als het gaat om de verkoopcijfers in Europa. Met in totaal 75.100 verkochte eenheden sluit FCA de tiende maand af met een groei van 6,6% ten opzichte van oktober 2015. Vanaf januari gezien staat de teller op 843.300 eenheden, goed voor een +14,5%. FCA dankt dat aan een sterk aanhoudend Italiaans herstel, waardoor Lingotto ruim boven het Europese marktgemiddelde blijft presteren. Lancia ziet dit vooral terug in een stevige +24,4% (5500 eenheden). Alfa Romeo (5400 eenheden) noteert een +21%, Jeep +8,3% (8100 eenheden) en Fiat +3,2% (55.300 eenheden). Maserati verkocht in oktober 789 auto’s (6.249 vanaf januari)
De Panda (+9,9%) en de 500 (+2,1%) blijven het A-segment regeren met een aandeel van 28,9%. De 500L blijft ook goed presteren en haalt 25,8% in het segment (71.600 eenheden vanaf januari). De 500X wordt steeds populairder en ziet de verkoop ten opzichte van 2015 met 57,1% toenemen (90.600 eenheden vanaf januari). Lancia kan haar bestaansrecht blijven opeisen op ons continent dankzij meer dan optimale resultaten met de Ypsilon. Het model uit 2011 noteert zelfs een toename van 30,3% ten opzichte van 2015 (58.300 eenheden vanaf januari). Voor Jeep zorgt de Renegade vooral voor mooie groeicijfers (+20,7%, (64.900 eenheden vanaf januari). Alfa Romeo dankt een gestage toename aan de nieuwe Giulia en de Giulietta (+1%) die als ververst model het heel behoorlijk doet.
Vooral in Italiƫ (+12,8%) en Spanje (+34%), maar ook in Frankrijk (+11,3%) betrof het een vruchtbare verkoopmaand. Volgend jaar hoopt FCA in Europa eveneens sterk voor de dag te kunnen komen qua verkoop mede dankzij nieuwe introducties als de Alfa Romeo Stelvio in april 2017 en de nieuwe Jeep Compass in september van dat jaar.
Maserati haalt nog niet de 50.000 auto’s die ze willen halen bij FCA per jaar. Dit komt denk ik ook dat de producten ook niet helemaal aansluiten bij het publiek. En dan heb ik het niet over de Levante maar je ziet nu toch wel dat het onderstel van de Ghibli en Quatroporte toch wel erg oud aan het worden is. Het nieuwe Giorgio platform doet het veel beter. Maserati zou meer GT’s moeten maken. En dit kan allemaal op het Giorgio platform met flink veel vermogen maar ook een hybride lijkt mij erg slim.
Maserati heeft meer modellen nodig, een nieuwe Quatroporte en een nieuwe Ghibli een nieuwe GT zou een soort Shootingbrake maken denk ik en een Gran Cabrio opvolger als tegenhanger van de S- cabrio tct een facelift voor de Levante en dan de kleine Coupe en Spider. Meer motoren en meer uitvoeringen en misschien nog een aantal extra’s dealers in Europa en Amerika. Maserati sluit aan aan de bovenkant van Alfa Romeo en aan de onderkant van Ferrari.
Ciao
Squadra