FCA biedt over een jaar ook Firefly motoren op gas
FCA bouwt de toepassing van de nieuwe Firefly-motor steeds verder uit. Zo zou volgens de bron Passione Auto Italiane de Powertrain-divisie van de groep ook al zijn begonnen aan de testfase van de ‘GSE’ (Global Small Engine) die aangesloten kan worden op een gasinstallatie. FCA heeft een goede reputatie op het gebied van motoren op LPG en CNG en rekent vooral ook op Italiaanse bodem op overheidssteun om deze markt te stimuleren de komende jaren. In het najaar van 2019 verwacht men het debuut van deze versies.
De Firefly-motor zal behalve op het gamma van Fiat, binnenkort ook op die van Alfa Romeo debuteren. Het wordt bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de grondige update van de Giulietta, die aanstaande is (tweede helft 2019). De motoren die in het Poolse Bielsko Biala van de band rollen, verschillen enigszins van de Braziliaanse tegenhanger die daar al langer in productie is. Betim om precies te zijn. Deze week presenteerde FCA te Balocco de 1.0 driecilinder met 120 pk op de vernieuwde Renegade, samen met de 1.3 viercilinder van 150 pk en 180 pk. FCA noemt deze Euro 6 benzine krachtbronnen MultiAir III motoren, gezien de vernieuwde kleptechniek die er op is toegepast.
Najaar 2019 ???
Dus meer dan een jaar enkel de Panda en de lichte vracht (Doblo, Fiorino en Ducato) op CNG verkrijgbaar. (buiten de stock die bij de dealers staat ?)
En dan maar zeuren dat er niet verdient wordt in het A en B segment.
Als je de markt van CNG modellen overlaat aan VW, verkoop je binnenkort zelfs in Italië niks meer.
Goed bezig, FCA….
Januari 2019 zal het feest zijn als pullover het eindelijk afbolt.
@Koen
Waar heb je het over?????
Ben trouwens erg benieuwd wat een afbollende pullover is. Dat moet wel Vlaams zijn. Of?
Henk, meent ge nu echt dat ge ‘afbollen’ niet begrijpt?
@tobias
Een min of meer noordelijke Nederlander (Amsterdam) heeft geen benul van Belgische uitdrukkingen. Sorry.
“””Waar heb je het over?????”””
Alles lezen en onthouden, Henk.
Je hebt een reactie gegeven ivm Autointernationaal, maar je leest niet (of onthoudt niet ?) de post die ik daarna heb gedaan.
Namelijk de Franse site van gaz-mobilité :
http://www.gaz-mobilite.fr/actus/voiture-gnv-contraint-norme-fiat-reduit-offre-gnc-1992.html
Nog eens samengevat (want misschien begrijp je ook geen Frans) :
Net zoals zoveel andere merken, heeft ook Fiat problemen om te voldoen aan de nieuwe WLTP normen.
Vanaf september zal het gamma aan CNG voertuigen zeer beperkt zijn : enkel de Fiat Panda.
Geen Doblo, Qubo en 500L meer op CNG (Punto is sowieso einde verhaal).
Lancia Ypsilon CNG Ecochic in Italië : geen idee.
De lichte vracht (Doblo, Fiorino en Ducato) ontspringen de dans : daar gelden andere normen voor.
Of de 3 / 4 cilinder Firefly ook met CNG komt ? Koffiedik kijken.
Ik heb er aan toe gevoegd :
Zolang meneer pullover (= trui) nog aan de macht is, ziet het er gewoon somber uit voor betaalbare auto’s bij FCA.
Nog 6 maanden geduld …
Jouw gedacht over de journalist van Autointernationaal, kan je hier vinden :
https://www.autoedizione.nl/europees-debuut-firefly-motoren-op-vernieuwde-renegade/#comment-26047
Proficiat Henk ! Die journalist schrijft zeer regelmatig en meestal wèl goed en lovend over Italiaanse auto’s.
Hopelijk ook nog een Facelift Tipo, met G3.
Koen , Henk zal het moeilijk hebben met de belgen dat die het zo goed doen op het wk en de hollanders er weer niet bij zijn, en dat ajax alweer geen kampioen is geworden.
@Koen
Een autojournalist die 2 (van de mogelijke 5) sterren geeft aan de vernieuwde 2019 Jeep Renegade met nieuwe FireFly motoren die elders zeer lovend worden beoordeeld? Met zo’n journalist zou niet iets heel grondig mis zijn???
Lees voor de grap eens deze korte reviews (er zijn er nog veel meer te vinden)
https://autorai.nl/autotest-jeep-renegade-1-0-multiair-2018/
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/jeep-renegade-facelift-2019-daten-preise-bilder-test/