FCA Betim produceert straks op hoger niveau
Op heel veel plekken in de wereld produceert FCA reeds op het hoogste niveau qua kwaliteit, oftewel volgens het principe World Class Manufacturing (WCM). In de grote oude Braziliaanse Fiat-fabriek van Betim was dat echter nog niet het geval. Dat wil zeggen tot nu toe, want de productielocatie in de staat Minas Gerais, heeft het afgelopen jaar een grondige metamorfose ondergaan. De belangrijkste reden is niet enkel de algehele kwaliteitsverbetering, maar vooral ook de in productie name van project ‘X6H’. Een nieuw model op een compleet nieuw type platform, qua formaat te vergelijken met die van de huidige Punto (en MiTo).
Deze auto zal volgens de laatste geruchten namelijk ook voor de Europese markt geproduceerd gaan worden en dus zullen er voor het eerst sinds lange tijd weer Braziliaanse Fiat’s op de Italiaanse en Europese markt verschijnen. In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw was dit nog vrij gebruikelijk. De redenen hiervoor zijn puur kostentechnisch en dus rollen er na meer dan 20 jaar straks geen Punto’s meer uit Melfi. Het nieuwe degelijke economische model plaatst zich tussen de Panda en de Tipo in en is rond de 4 meter lang. Verwacht wordt dat Fiat deze zeer concurrerend in de markt zal kunnen zetten. Motorisch verwachten we de nieuwe zuinige drie- en viercilinder Firefly blokken. Het design zal vooral op de C-segment Fiat uit Bursa geïnspireerd zijn, waardoor de meer rationele tak van Fiat een geheel eigen gezicht krijgt. De nieuwkomer zal dit voorjaar eerst als Braziliaanse versie worden gepresenteerd (als hatchback en sedan). Een Europees debuut staat wellicht eind dit jaar of begin 2018 (Genève) gepland. De naam Punto is niet geheel zeker. Ook de terugkeer van de typeaanduiding Uno wordt in de wandelgangen wel genoemd.
Een enkel gerucht spreekt ook al over een nieuwe luxere Lancia op dezelfde basis. Regionaal CEO Alfredo Altavilla zei al in een recent interview, dat Lancia een belangrijke rol zal blijven spelen in het B-segment.
Toch een vleugje hoop voor Lancia dan…
De Ypsilon heeft ook wel zijn langste tijd gehad, en zal voor iets nieuwers vervangen moeten gaan worden, anders is het echt einde Lancia.