FCA beleefde prima 2017 op Europese bodem
Bijna 1.045.000 auto’s verkocht FCA op Europese bodem gedurende 2017. In 28 EU-landen plus IJsland, Lichtenstein, Noorwegen en Zwitserland verkocht Lingotto 5,2% meer dan in het jaar ervoor. Dat is overigens een paar procent beter dan het marktgemiddelde (+3,3%). FCA behaalde er een vierde plaats mee net boven Ford.
Voor Fiat was het een vruchtbaar jaar met groei op alle belangrijke markten; +4,3% in Italië, +9,2% in Duitsland, +9% in Frankrijk en 11,2% in Spanje. De 500 is het meest populair met ruim 191.400 eenheden, gevolgd door de Panda met 188.600 eenheden. Samen zijn de kleine Fiat’s goed voor 29,1% marktaandeel in het A-segment. De 500L was goed voor een aantal van bijna 65.000 eenheden, de 500X werd ruim 91.000 keer verkocht en de Tipo komt op meer dan 127.200 stuks. De 124 Spider werd twee keer zoveel verkocht als in 2016 met bijna 8000 stuks.
Jeep noteerde recordaantallen in Italië en Spanje. Ook in Frankrijk nam de verkoop toe. De Renegade werd meer dan 73.200 maal verkocht. De nieuwe Compass kon in een paar maanden al 15.800 maal een nieuwe klant vinden.
Alfa Romeo is het sterkst groeiende merk van Europa en komt op 85.700 verkochte auto’s. Dat zijn er ruim 20.000 meer dan in 2016. In Duitsland boekte il Biscione de grootste winst (+40,5%). In Italië, Frankrijk en Spanje groeide de verkoop met een kwart. De Giulia werd 24.000 keer verkocht en de Stelvio 17.000 keer.
Lancia moest het natuurlijk alleen met de Ypsilon en de Italiaanse markt stellen en verkocht ondanks dat bijna 60.800 auto’s (-10%).
Maserati verkocht bijna 9700 eenheden (+22,1%).
De vierde plek. En dat met commodities 😉
Mooi toch
Dat is zeker mooi.
En dat met zo’n belabberde portfolio.
Zo zie je mareblue ik doe het zo slecht nog niet toch ?
Zeker ome Sergio, maar mag ik refereren aan uw wijze woorden over commodities and brand stuff? Dan zit u toch in de door u zelf aangeduide gevarenzone.
@Sergio Marchionne: klopt, over heel 2017 liet FCA in Europa prima cijfers zien. Maar als je inzoomt zie je hoe enorm mis het gaat: de groei was vrijwel volledig te danken aan de eerste 9 maanden. Daarna viel het stil, en november en december gaven dramatische cijfers, met het laagste marktaandeel in de geschiedenis in Italië, -50% voor Maseratin, -20-25% voor Fiat en zelfs minnen voor Alfa Romeo in heel veel landen. Alleen Jeep, jawel, het Amerikaanse merk waar de focus van FCA ligt, wist zich hieraan dankzij de nieuwe Compass te onttrekken. En met de nieuw Wrangler en Cherokee en een update voor de Renegade gaat Jeep ook een prima 2018 tegemoet. Maar Alfa, Fiat en Maserati zullen zonder nieuwe modellen de ingezette daling niet kunnen stoppen. Over 10 dagen weten we hoe het FCA vergaan is in de belangrijke maand januari.
Minnen in heel veel landen ? Voor alfa romeo?
Beste jongen toch je hebt het mis .
Laatse 3 maanden waren de beste buiten europa.
Akleen in italie was de laatste maand een min verder nergens.
Sergio Marchionne, het zijn wel geen aantallen wat ze verkopen.
Wim vraagje aan jou, hebben we het afgelopen jaar meer auto,s verkocht ja of nee .
Uncle Sergio, de vraag is hebben wij per auto ook evenveel (of meer) verdiend?
We hebben meer verdiend
Sergio toch, je kent je eigen cijfers niet, waar moet dat heen? In december verkocht Alfa in de hele EU 5450 auto’s, een min van 8,2%. Dat betekent dat de Stelvio de inzakkende vraag naar Giulietta’s en zelfs Giulia’s niet kon goedmaken. Meest in het oog springende landen in december : Duitsland -28% , Spanje -21%, België -24%, Nederland -44%, Italië -4%. En wat te denken van de Giulia in Nederland? In december 2016 werden er 73 verkocht, in december 2017 nog maar 6!!! Please Sergio, verkoop ons mooie merk vandaag nog, het kan alleen maar beter worden.
De een wil voor de kerst veel auto’s verkopen en de ander houd ze voor januari.
2016 60000 alfa’s 2017 150000 dus vertel wat doe ik dan niet goed ?
Ik zou haast gaan denken dat je Sergio niet bent, zo slecht is je feitenkennis. Alfa Romeo in 2016 ongeveer 67.000, in 2017 ongeveer 102.000. Dat is een mooie groei, maar in de verste verte niet wat jij schetst, en al helemaal niet de 300.000-400.000 die je noemde bij de aankondiging van de Giulia en Stelvio. En nogmaals: het hele jaar was best een mooie groei in Europa voor heel FCA, maar uitsluitend door de 1e 9 maanden. Daarna vlakte het af en november en december waren dramatisch. Vooral voor Maserati en Fiat, maar zelfs Alfa daalde in december. Over 10 dagen weten we of de verkopen zijn doorgeschoven naar januari. Ik vrees van niet, ik denk eerder dat de verkopen zijn doorgeschoven naar andere merken.
Mijnheer mareblue.
Ik zou mijn huiswerk maar eens goed nakijken als ik jou was .
In 2017 zijn er 150722 alfa’s verkocht wereldwijd.
Een groei van 62% ten opzichte van 2016 en dat kan je overal op internet vinden .
Ma Sergio, che fai? Wat je noemt komt uit het persbericht van de Italiaanse vakbond Fim Cisl, en betreft de “output” uit de Italiaanse fabrieken. Dat maakt het beeld nog erger. Want: ACEA meldt dat er in de EU 82.000 Alfa’s zijn verkocht, en de verschillende Amerikaanse media noemen 12.000 stuks in de VS. In de rest van de wereld komen daar nog max 8.000 stuks bij, komt het totaal op 102.000. Was er eerder dit jaar voortdurend het verhaal dat de fabrieken op volle toeren draaiden en dat de vraag niet bij te benen was, dan is dat bij deze ontkracht: er zal nog een flinke onverkochte voorraad staan, gezien het verschil tussen 102.000 verkocht en 150.722 geproduceerd. Morgen publiceert FCA de Q4 cijfers en weten we meer over hoe het in nov en dec in de EU ging mbt tot Fiat, Maserati en Alfa.
December was geen mooie maand dat weten we.