FCA beleefde goede tiende maand in Italië en VS

fca verkoopcijfers

De Italiaanse markt blijft uit het dal van de afgelopen jaren kruipen en kwam na de maand oktober op een +8,6%. FCA deed het opnieuw beter (al voor de tiende keer achtereen) dan dit marktgemiddelde met een flinke +10,8% (36.845 verkochte eenheden en marktaandeel van 28,39% op jaarbasis). In totaal werden in oktober in Italië 134.008 auto’s verkocht. Opvallend is de afname bij de doorgaans zo sterke VAG-groep, dat dus duidelijk de gevolgen ondervindt van de huidige problemen waar de groep uit Wolfsburg momenteel mee te kampen heeft. Overigens heeft de ‘dieselgate’ affaire niet de verkoop van diesels in Italië negatief beïnvloed (+55,6%).

Fiat noteerde als merk een ruime +16% en heeft met de Panda met ruime cijfers de leiding gehouden in de landelijke top tien. Van de kleine fijne vijfdeurs uit Pomigliano d’Arco werden in totaal dik 12.443 stuks verkocht. De Punto is nog altijd tweede, zij het op ruime afstand met 5619 exemplaren. De 500X kent een erg goede verkoopmaand en staat plots zesde met 3208 eenheden. De 500L is dit keer tiende met 2561 stuks. De 500 valt net buiten de top tien dit keer met 2187 eenheden, ondanks dat de laatste editie kakelvers is. Lancia verkocht in de tiende maand 23,5% auto’s minder (4191 eenheden) en is nu vrijwel geheel op de Ypsilon aangewezen. Van de nummer drie van het land werden in totaal 4175 stuks verkocht. Jeep is het meest succesvolle merk van de groep met 2560 stuks (+102%) waarvan meer dan 2000 stuks een Renegade betrof. Alfa Romeo komt op een -9,22% (2264 eenheden). De Giulietta en de MiTo werden respectievelijk 1741 en 510 maal verkocht. Maserati en Ferrari verkocht respectievelijk 117 en 19 auto’s op de thuismarkt.

In de VS wist FCA in oktober trouwens ook het succes voort te zetten dankzij een groei die nu al 67 maanden achtereen duurt (+15%). Meer dan 195.000 auto’s in een maand tijd, wat het beste resultaat is sinds oktober 2001. Fiat houdt het bescheiden met opnieuw +1%. Jeep is met +33% ook aan de andere kant van de oceaan een succesnummer. FCA heeft vanwege het aanhoudende internationale succes van Jeep, de doelstelling voor het merk naar boven toe bijgesteld. Het doel voor eind dit jaar is nu ruim 1,2 miljoen. Vorig jaar was dat nog 1 miljoen. In 2018 moet in één jaar tijd 1,9 miljoen haalbaar zijn, aldus Marchionne en zijn mannen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.