FCA afgelopen maand vierde in EU
FCA heeft in april haar marktaandeel op Europese bodem uit kunnen breiden dankzij de verkoop van 89.600 auto’s. Een toename van 13,6% ten opzichte van de vierde maand in 2015 (toen een marktaandeel van 6,52%), goed voor een marktaandeel van 6,8%. Het marktgemiddelde lag intussen op +9%, dus FCA doet het opnieuw beter door op alle belangrijke markten flink te plussen. Vanaf januari gezien werden er 354.000 auto’s verkocht, wat neerkomt op een toename van +15,6% (marktgemiddelde +8,3%).
Naast successen van de Panda, 500, Ypsilon en het duo Renegade en 500X, is er natuurlijk de stijger met stip genaamd Tipo. Nu al goed voor een notering op de tweede plaats in het C-segment in Italiƫ. Afgelopen weekend is de verkoop van de hatchback officieel van start gegaan terwijl binnenkort ook nog de Sationwagon volgt. De verwachting is dat mede dankzij dit model uit Bursa de verkooptoename van Fiat alleen maar steviger zal zijn. Het bleek een briljante keuze dat erg goed is uitgevoerd. Marchionne dichtte deze gouden greep volledig toe aan de doortastendheid van regionaal directeur en rechterhand Alfredo Altavilla. De CEO in donkere trui zei dat hij zich er nauwelijks mee heeft kunnen bemoeiden.
Ik hoop dat de SW met automaat een beetje gunstig in de lease gaat vallen hier, dan staat ie bovenaan mijn shortlist voor 2017/2018.
Vandaag de tipo in het echt mogen bewonderen, wat een mooie auto is dat.
als dat geen succes wordt.
@marco pas: Dat kun je beter uit je hoofd zetten. De Tipo wordt hier onverkoopbaar duur door zijn hoge CO2 uitstoot (bijna EUR 6000 NPM) en dus zal ook het leasetarief erg hoog uitvallen. Het wachten is op de nieuw te ontwikkelen 3 cilinder uit Brazilie die hopelijk in de Tipo geleverd gaat worden en hem EUR 2500-3000 goedkoper kan maken.
Alleen de tipo sedan heeft die motor de andere hebben schone diesels en op tng dis op gas .
Je kunt er vanuit gaan dat de Tipo als betaalbare gezinswagen particulieren aan dient te spreken en die kopen over het algemeen benzine. Die 133 g/km zal echt omlaag moeten, de Giulia zit nog lager.
Met hoofdletter, om verwarring te voorkomen.
De diesels hebben een keurige uitstoot van CO2, onder de 100 gram. En er komt een spaarverzekering van de 1.6 die het redt met ik dacht 88 gram. Dus voor de zakelijke diesel gaat het prima. Voor benzine geldt dat niet, daar komt de prijs op 308 niveau en dat wordt zware concurrentie. Dus of een jaar wachten op de driecilinder of op korte termijn toch, net als in de 500L, een tweecilinder monteren. Met 105 pk, anders krijgt ie te snel ademnood. Voor NL zou dat een prima oplossing zijn. Maar dat is een kleine markt en nergens anders dan in NL scheelt een paar gram CO2 op papier zo veel als hier. En alleen voor de NL markt komt die motor niet. Voor de petrolheads dus een jaar wachten of even door een zure belastingappel doorbijten en gewoon kopen.
Het wordt de allerhoogste tijd dat dat achterlijke belasting en bijtelling regime over de kop gaat. Waar een klein land stupide in kan zijn!
Voor de benzine komt een 120pk op gas , die lijkt mij toch schoon?
Aandelen FCA in Milaan in de lift vandaag vanwege vermeende Chinese interesse: Guangzhou zou willen instappen. Komen die schone motoren misschien wat eerder!