FCA: Aanstelling Manley veroorzaakt vertrek Altavilla
Het lijkt erop dat de race voor opvolging nog niet geheel gelopen was, want nu Manley vervroegd aan het roer is gekomen, verlaat Altavilla per september zijn post. De Italiaan die altijd als de rechterhand van Marchionne werd aangewezen ziet geen rol meer voor zichzelf weggelegd, nu Manley CEO is geworden bij FCA. Hij pakt na 20 jaar bij Fiat de draad inderdaad op bij Telecom Italia, wat dit voorjaar al leek te gaan gebeuren op aandringen van hedgefund Elliott. Er is overigens geen wrijving tussen de beide topmannen, want de zoon van een Lancia-dealer, zal de Britse nieuwe CEO nog gewoon inwerken wat zijn taken voor de Europese regio betreft. Dat laatste zal overigens tijdelijk zijn.
Het vertrek van Altavilla en het plotseling uit beeld verdwijnen van Marchionne zorgde vandaag voor een schokgolf op de beurs. Zowel FCA als Ferrari (waar Louis C. Camilleri over is aangesteld) beleefden een hele matige dag en sloten respectievelijk op -1,5% en -4,8%. Ook CNHi (waar Suzanne Heywood over is aangesteld) en Exor sloten in de min. Analisten zien in Manley wel een competente industrieel, maar geen alleskunner als Marchionne. Vooral op het diplomatieke vlak, wat voor een groep als FCA nog altijd erg belangrijk is, ziet men het verdwijnen van Marchionne als een groot verlies en een verzwakking van de firma. Dat Marchionne hierin heel veel heeft bereikt voor FCA, blijkt alleen al uit het feit dat Donald Trump vandaag naar John Elkann belde om zijn medeleven te betuigen. Berlusconi, Obama, Renzi, Trump, ja iedereen had een grote bewondering voor Marchionne’s benadering. Renzi noemde Marchionne zelfs een grote inspirator voor het land, die hij persoonlijk zo nu en dan om advies vroeg.
Intussen is er ook onrust in het Italiaanse politieke veld over de toekomst van FCA als in Italië gevestigd bedrijf. Di Maio en Salvini manen tot rust en bovenal fatsoen. Luigi di Maio tikte het meest linkse politieke veld op de vingers, vanwege de vele harde bewoordingen over de zogenaamde nalatenschap van Marchionne.
Marchionne ligt volgens de meeste berichten al een tijd in een coma, waar hij naar verwachting niet uit zal terugkeren. Zijn overlijden is dus welbeschouwd een kwestie van tijd…
Een aderlating voor Fiat, maar een logisch gevolg. Hopelijk krijgt hij bij TIM wel de waardering die hij verdient.
Misschien krijgen we nu wel een herhaling van de jaren tachtig met Ghidella/Romiti.
Ik hoop dat je Romiti niet noemt als iets goeds. De man was het meest desastreuze wat de Italiaanse industrie kon overkomen sinds de val van de muur. Tangentopoli op z’n best. Hij gaf 10% aan de Libiërs en bezuinigde de firma helemaal kapot zonder te investeren in de export van Fiat’s producten. Hij hield een fusie met Chrysler toen tegen. Hij stuurde Ghidella en al zijn ingenieurs bovendien weg die wel volop in de automotive wilde blijven investeren en maakte ruzie met Umberto Agnelli. Hij hield de firma vanaf medio jaren ’90 op ramkoers. Marchionne heeft heel veel brokstukken die toen zijn gemaakt geruimd met tomeloze inzet.
Voor de Europese merken is het vertrek van Altavilla sowieso geen goede zaak…
@Lancia4ever
Nee juist niet. Ik ben bang dat we met Manley aan de leiding nog veel meer magere jaren bij de Italiaanse tak tegemoet gaan. Altavilla zorgde ervoor dat Fiat niet helemaal werd ‘vergeten’. Vandaar mijn vergelijking met Ghidella (Altavilla) en Romiti (Manley?).
@Lancia4Ever: inderdaad, Romitti is volgens mij de oorzaak van alle problemen waar de Fiatgroep mee zat voordat Marchionne aan het roer kwam om nog te redden wat te redden viel van een firma die op de rand van het bankroet stond. Die man heeft eigenhandig gewoon alles om zeep geholpen.
ah zo.. Maar dan is het grote verschil dat Manley een man van de auto’s is (misschien nog wel meer dan Altavilla) en Romiti was dat juist niet. Ik denk dat hij de juiste man op het juiste moment is. Altavilla was volgens mij ook meer prooi geweest van tal van Italiaanse negatieve politieke krachten binnen FCA, waar Marchionne zich volop tegen verzette met heel veel moeite. Binnen FCA hoopte bijna niemand op Altavilla overigens en dat was vast met reden.
Top wat ie gedaan heeft. Hopelijk kan hij nog genieten van wat mooi jaren. En succes aan de nieuwe baas die met een gezond bedrijf kan starten en ons hopelijke mooie auto’s brengt. Respect voor Sergio
Het vertrek van Altavilla is echt totaal geen verrassing, het werd door Sergio zelfs aan hem geadviseerd, en verder valt het met de schokgolf enorm mee, de beurs staat alweer bijna op oude niveau en FCA wordt als even stabiel beoordeeld als hiervoor.
Mike Manley wordt heel breed als uitstekende keus beoordeeld, in karakter sterk met Sergio overeenkomend.
@Lancia4Ever
Je hebt voor 100% gelijk in al je opmerkingen.
Ja klopt Henk, alle beoordelaars zien Manley wel zitten. Men stelt alleen nog vraagtekens bij wat de investeerders vinden.
Ook voor Lancia
FIAT bestaat alleen uit een bejaard gamma, alles moet eigenlijk vernieuwd worden.
Of dat ook gaat gebeuren is nog maar de vraag.
Een nieuwe 3-deur 500 zou eind dit jaar voorgesteld worden als 2019 model.
De Panda zou een jaar later komen, beide lijken nu tot 2021-2022 uitgesteld zijn.
De ontwikkeling van een nieuwe auto neemt meestal zo’n 3 jaar in beslag.
500L en 500X verkopen matig en zitten nu in de facelift fase om de verkoop aantallen op pijl te houden.
De 500L krijgt geen opvolger en van de 500X is dat nog af te wachten.
De Panda verkopen beginnen ook in elkaar te zakken, wat mede te danken is aan aan uitblijvende vernieuwingen.
Rond rijdende ingepakte auto’s en geruchten van een facelift, nieuwe motoren enzovoort, zorgt er voor dat mensen wachten met een nieuwe te kopen.
Als dan blijkt dat het niet komt of onbekend is wanneer, kopen deze mensen wat anders, voor de 3-deur 500 geld een beetje het zelfde.
Een facelift voor de Panda gaat er niet komen naar mijn mening, bij de ingepakte auto’s is tot nu toe niets nieuws te zien.
Verder is het zaak dat FCA heel snel de nieuwe motoren gaan doorvoeren in de Panda en 500, met het huidige motoren aanbod zullen de verkoop cijfers alleen maar blijven dalen.
Niemand met een gezond verstand koop nu nog een Panda of 500 met bejaarde FIRE motor of een 2 cilinder die de meeste niet willen hebben.
De concurrentie bied massaal 3 cilinder motoren aan die het op elk front veel beter doen dan het bejaarde FCA motor aanbod.
Gelukkig hebben wij een mooie mito twinair gekocht .
We zouden en moesten percee de twinair nu het nog kon.
Maar hwz ik hoor het al jij hebt er verstand van .
Of toch niet?
@Hoekree
Waarom denk je dat Fiat als enige in het A-segment een viercilinder levert? De Twinair is (helaas) een flop gebleken, dus moet je wat als je (nog) geen moderne driecilinder kan leveren.
Triest nieuws .sergio is niet meer onder ons.
RIP Sergio.
@Hoekree
De twinair is een prachtig mooi blok kwam voor ons net te laat anders hadden we een mito met dit blok we wat geweest beter dan de 1.4 16V die is traag. Alleen had hij dan nog steeds 2 deuren te kort. Dit is een mooie motor met best een leuk geluid en karakter. Hij is niet geslaagd omdat men nog meer bang is voor een 2 pitter dan die rare 3 pitters. In race motorfietsen zitten ook 2 pitters hoor je nooit iemand over. Punt van de twinair is dat je op tijd opschakelt en niet afgaat op het geluid tenminste wat betreft verbruik dan turbo motoren moet je beetje laag in de RPM’s houden en op koppel rijden als een diesel en niet in de toeren jagen. Bij 2000rpm is onze Giuletta best zuinig bij 5000rpm niet 🙂
AR 159.
Dit is onze tweede twinair mito.
De vorige bijna 150000 km zonder problemen .
O%olieverbruik.
Mijn vriendin wil echt geen andere dan de mito vandaar dat we nu voor de laatste mito urban prachig blauw met zwarte axenten. En natuurlihk twinair.
Deze heeft 100 pk en de vorige 85 en dan rijd ie toch ff net iets makkelijker.
Ze maakt zich nu al druk over 5 jaar want dan is er geen mito meer.
Ze rijd 35000 per jaar ermee.