Faillissement Detroit houdt Fiat niet tegen
Na de bekendmaking vorige week van het faillissement van de vroeger bruisende industriestad Detroit, heeft de Fiat-Chrysler combinatie duidelijk laten weten, dat dit geen verandering zal brengen in de intenties die men heeft, om in deze stad te blijven investeren. De auto-industrie van Chrysler hoort bij Detroit zoals Fiat ook bij Turijn hoort. En daar stopt de vergelijking helaas niet, want ook de Piemontese hoofdstad leeft vandaag de dag, tussen een voortvarend verleden en een nog onzekere toekomst in. Het management in Lingotto en Auburn Hills zegt ondanks dat, in beide steden een rol van betekenis te willen spelen wat betreft de revitalisering van de stad en de daarbij behorende werkgelegenheid.
Oude lege Packard-fabriek in Detroit
Het faillissement hing al een tijd in de lucht voor Detroit, dat van een stad met meer dan 2 miljoen inwoners in de jaren ’50, inmiddels is vervallen tot een grote industriële ruïne met 714 duizend inwoners. De aanvraag om de stad aan artikel 9 van de Amerikaanse wetgeving voor faillissementen te onderwerpen, is het gevolg van een onomkeerbare groeiende schuldenlast van tussen de 17 en 20 miljard dollar. Hoewel het failliet verklaren van deze metropool vrij uniek is, geldt dit niet voor het negatieve financiële plaatje dat bij een stad als deze hoort. In de VS, maar ook in Italië kampen veel meer steden met groeiende rode cijfers. Turijn spant wat Italië betreft zelfs de kroon met ruim 5 miljard euro schuld, zo’n 5000 euro per inwoner. Zowel in Detroit als Turijn heeft de leegloop van de staal- en auto-industrie het proces versneld.
Oude lege Ghia-OSI-fabriek in Turijn
Turijn telde in de jaren ’70 nog 1,4 miljoen inwoners, terwijl dit er nu amper 900 duizend zijn. De omstandigheden lijken op die in Detroit, al geldt dat nog lang niet voor de politieke bereidheid (en eenheid) om aan vergaande oplossingen te werken. Er is dan ook geen wet dat tot een nieuw startschot kan leiden, zoals we dat in de VS nu wel toegepast zien worden. Critici stellen dat het probleem van een stad als Turijn vooral in het feit ligt, dat bestuur en industrie te weinig met elkaar zijn verweven in vergelijking met andere steden, die het van oudsher vooral van de auto-industrie moeten hebben. Toch rekent Lingotto op een ommezwaai, waardoor zowel Jefferson North (foto onder) als Mirafiori, binnen de huidige mondiale economie opnieuw kunnen beginnen. Turijns huidige burgervader Piero Fassino en regionaal president Roberto Cota, zeggen Fiat onvoorwaardelijk te steunen op weg naar een betere toekomst op de eigen geboortegrond.
Moedig van Fiat. Want ik denk dat de problemen van Detroit een stuk groter zijn dan die van Turijn:
D: bevolking 1,8 > 0,7 miljoen
T: bevolking 1,4 > 0,9 miljoen
Schuld per hoofd van de bevolking:
D: ongeveer 26.000 USD (zeg maar 20.000 euro) per inwoner.
T: 5.000 euro per inwoner.
Maar als productielocatie hoeft de omgeving van Detroit zeker niet slecht te zijn, zolang de vakbonden zich maar enigszins redelijk opstellen.