F1 Ferrari F14T onthuld
De wereld kreeg een totaal andere F1 wagen dan afgelopen seizoen te zien, toen gistermiddag de Ferrari F14T werd onthuld. Het is de zestigste editie alweer die Maranello aflevert in haar geschiedenis. Met een turbo aan boord breekt er een heel nieuw tijdperk aan voor de Scuderia. Of de F14T een memorabele auto zal zijn zal nog moeten blijken uiteraard, maar aan de inzet rond de ontwikkeling zal het in elk geval niet gelegen hebben, want met ‘Progetto 665′ werd reeds 2 jaar geleden begonnen. Onderhuids zijn er qua platform redelijk wat overeenkomsten met de vorige editie, wat ook geldt voor de ophanging, maar daar houdt de vergelijking met de voorgaande 8-pits edities ook wel zo’n beetje op.
Dat grote verschil is bij de nieuwe 6 cilinder F1-wagen al bij de eerst aanblik te zien. Een opvallende luchtinlaat en een (verplicht) zeer laag ontworpen neus bepalen in grote mate het uiterlijk van de F14T en doen in niks denken aan de F138. Ook de vleugels voor en achter zijn van een heel andere orde vanwege het grondig aangepaste reglement, wat dus heel wat nieuwe aerodynamische ideeën met zich mee heeft gebracht.
De belangrijkste innovaties zitten onderhuids met onder andere een heel nieuw koelsysteem waar flink wat onderzoek en ontwikkeling aan vooraf is gegaan. De radiatoren voor olie en water zijn een stuk kleiner nu, vanwege de V6. De intercooler (i.v.m. de turbo) daarentegen neemt (in verband met vermogenswinst door interactie met ERS) een dominante rol in en vroeg om nieuwe aerodynamische oplossingen die tevens voor de nodige compromissen hebben gezorgd. Sowieso heeft Ferrari veel profijt gehad van het feit dat zowel de krachtbron als alles wat daaraan is gekoppeld onder hetzelfde dak is ontwikkeld. Er is bijvoorbeeld ook veel tijd besteed aan de connectie tussen de diverse componenten en de constante luchtstroom i.v.m. de handhaving van een bepaalde temperatuur.
Brembo werkte intens met Ferrari samen om het remsysteem te optimaliseren nu er andere regels gelden. Zo zijn de hydraulische remblokken achter kleiner geworden en is het remvermogen op de vooras toegenomen. Uiteraard is er nu ook het verplichte ‘brake-by-wire’ dat op elektronische wijze balans brengt tussen de bediening van het rempedaal en de reactie van het voertuig (mede dankzij de energie die vrijkomt van de ERS).
Ook de software in de auto voldoet aan allerlei nieuwe eisen, bijvoorbeeld als het gaat om een efficiënte toevoer van de brandstof. Wat de transmissie betreft is er vanwege het gebruik van een turbo (wat voor heel andere pieken qua vermogen zorgt) gewerkt aan een zeer betrouwbaar en efficiënt systeem. Het is vanaf nu verplicht om het hele seizoen enkel een 8-traps bak te gebruiken gedurende het kampioenschap. Hierdoor is er ook wat de F14T betreft gekozen voor een opzet, die niet te vergelijken valt met voorgaande generaties (meer koppel en minder toeren).
Technische gegevens:
– Chassis van composietmateriaal (honingraat) en carbon fiber
– In lengte geplaatste transmissie van Ferrari
– Automatisch hydraulische geregelde differentieel
– Sequentiële semiautomatische bediening met elektronisch geregelde snelle overbrenging
– 8 versnellingen plus achteruit
– Carbon fiber schijfremmen rondom van Brembo en elektronisch controlesysteem op de remmen achter
– Onafhankelijke ophanging met torsiesysteem voor en achter
– Gewicht incl. water, olie en coureur: 691 kg
– OZ wielen 13″
MOTOR
Cilinderinhoud |
1600 cc |
Max. toeren |
15’000 |
Extra vermogen |
Turbo |
Benzine cap. |
100 kg/hr max |
Hoeveelheid benzine |
100 kg |
Blok |
V6 90° |
Aantal cilinders |
6 |
Boring |
80 mm |
Slag |
53 mm |
Kleppen |
4 per cilinder |
Injectie |
500 bar – direct |
Eenheden per coureur |
5 |
ERS
Energie batterij (per toer) |
4 Mj |
Vermogen MGU-K |
120 kW |
max. toeren MGU-K |
50’000 rpm |
max. toeren MGU-H |
125’000 rpm |
En nu nog in het regelement dat de motoren ook in minimaal 500 straat auto’s moet komen met beperkt toeren gebied.
Van mij mogen ze dus dergelijke blokjes met aanpassing voor langere levensduur in straat auto’s lepelen. Ik vind het toch best een gemis dat er geen kleine V6 en V8 motoren meer zijn. Ooit hadden we 2Liter V6 en V8’s met turbo en twin turbo. De laatste mooie blokjes zijn de busso v6 en de 3.2 twin turbo in de 3200GT. De nieuwe blokken nog steets bijna 4liter en blokken plastic er boven op zijn niet de zaken waar ik warm van loop.