Extreme Fiat Bravo ‘Extreme’ eyecatcher van autosalon in Sao Paulo
Fiat trekt in het Parque Anhembi te Sao Paulo momenteel erg veel aandacht met deze Bravo ‘Extreme’. Op de Braziliaanse autosalon is men erg onder de indruk van deze concept van de Italiaanse C-segment hatchback. Is Fiat hiermee op weg naar een nieuwe introductie? Deze creatie uit het designcentrum van Belo Horizonte (LATAM) zou zomaar de aankondiging kunnen zijn van een extra sportieve variant van de Bravo. In Europa hebben we helaas sinds de introductie in 2007 geen extra afwijkende versies zien verschijnen, wat vooral met de komst van een Giulietta en een Delta heeft te maken. Enkel een Stationwagon werd overwogen, maar is uiteindelijk toch geannuleerd in verband met de zeer ruime Lancia en tegenvallende verkoopcijfers. Veel Italianen kiezen immers voor een Golf…
Fiat heeft voor deze Bravo Extreme een nieuw front bedacht met een dominante grille. Het logo is vervangen door een grote print op dit centrale gedeelte. Dit is geen wilde fantasie maar grijpt terug op oude racemodellen van 100 jaar geleden, zoals bijvoorbeeld de ‘Mefistofele’ uit 1908. De lak is donkergrijs van het matte soort. Ook de koplamptechniek lijkt nogal af te wijken van de standaardversie en is voorzien van LED-techniek. Ook aan de achterkant zien we mooie aanpassingen, evenals in het met sportstoelen uitgeruste interieur, voorzien van alcantara en glad leer.
Maar het blijft niet louter bij nieuwe cosmetische oplossingen, want deze sportieveling is uitgerust met een extra gekietelde 1.4 16v T-Jet van 253 pk en 325 Nm koppel. Deze turbo wordt ook gebruikt in wedstrijdverband in de Copa Fiat met de sedan Linea. Deze Bravo is 5 mm lager dan een normale variant en is in z’n geheel 10% stijver.
Fiat brengt ook de 500C naar Brazilië, wat de eerste open Fiat is op deze markt. Ook de 500 by Gucci doet daar nu mee. Andere nieuwkomers speciaal voor deze markt zijn de Novo Uno Italia, Novo Uno Interlagos en Novo Palio Interlagos. Ook deze extra rijk uitgeruste modellen doen een beroep op de sportieve inborst van de gemiddelde Braziliaan. De nieuwe Grand Siena doet het inmiddels goed in Brazilië en is nu ook gepresenteerd als extra luxe uitgevoerde ‘Subliem’, met speciale witte lak en 17 inch velgen.
Het geeft maar aan wat er nog allemaal mogelijk was met de Bravo. Een model dat Fiat eigenlijk links heeft laten liggen.
k denk dat het publiek deze links heeft laten liggen en niet Fiat, wat ik overigens nog steeds niet begrijp
en ook de markt links heeft laten liggen. En dat terwijl het aanbod van de bravo sterk is. Why, anybody?