Evolutie Ferrari 458 heet 488 GTB
De nieuwe Ferrari 488 GTB, is zonder twijfel de verrassende nieuwkomer voor de volgende autosalon in Genève en tegelijkertijd zien we hier vooral een evolutie op basis van de 458 Italia. Zoals Lamborghini koos voor een grondige doorontwikkeling van de Gallardo in de vorm van de Huracán, zo heeft Maranello ook op verstandige wijze ervoor gekozen om het wiel vooral niet opnieuw uit te vinden. Het viel reeds op dat de in 2009 al geïntroduceerde 458 geen echte grondige aanpassingen kreeg tot dit jaar de 488 GTB met 3902 cc V8 Biturbo het levenslicht zag. De komst van de turbo is een must alleen al vanwege het feit dat de link met de F1 voor Ferrari simpelweg té belangrijk is.
Een winnend concept vraagt om een goed doordachte aanpassing. Motorisch is er met de 488 het meest veranderd. De V8 Turbo met 670 pk bij 8000 toeren en een monsterkoppel van 760 Nm, moet een nieuwe sensatie opleveren. Naar de 100 ga je in 3 seconden. In 8,3 seconden zit je met de nieuwe lichte sprinter van Ferrari al op de 200 km per uur. De top ligt ergens rond de 330. De 488 weegt 1370 kg, waarvan 46,5% op de voorzijde leunt en 53,5% op de achterzijde. Technisch is ook de tractiecontrolesysteem Side Slip Control aangepast naar een adequatere tweede versie. Ook de E-diff is hier op aangepast.
Het is precies 40 jaar na de introductie van de eerste Ferrari met middenmotor (308 GTB) en dus worden de initialen GTB weer van stal gehaald. Bij vormgeven van de 488 is ook duidelijk aan de 308 gedacht. Uiteraard zien we cirkelvormige achterlichten, die nu mooier zijn dan voorheen volgens ons. Het fraaie strakke design van de achterzijde is naar onze mening dan ook het mooiste aspect van de 488 GTB. Aan de voorzijde zien we dat de 488 qua stijl ook wat aansluiting zoek met de supercar LaFerrari. Zuinige Ferraristen hoeven niet bang te zijn dat ze dieper in de buidel moeten tasten dan met de 458 het geval was, want de prijs blijft ongeveer gelijk.
[nggallery id=1082]
De zijdelingse luchtinlaat vind ik persoonlijk niet geslaagd. Hij is veel te imposant en maakt daarmee de mooie lijnen van de 458 kapot.
Dat blok ziet er een stuk beter uit dan de Maserati versie. Hoop dat ze hem ook zo in een ALFA lepelen met ander opschrift er op dat dan wel. Graag op zo voor de V6 in de Alfa’s. Ach ja waarom ook niet weg met dat plastic en in alle Alfa’s een mooi rood gekleurd blok of net als bij de oudere Alfa’s verchroomde onderdelen onder de motor kap. Als je de kap open trekt dan wil je het hard en de ziel van een Alfa zien en horen met als bij Busso V6 en de oudere 2L en 1750’s
Zo iets zou ook wel wat zijn voor in een 4C. Moet er valt wel in passen met wat goodwill is niet langer dan een 1750 wel iets breder :lol:. En als je twee V6 Busso’s in een GTV kunt lepelen dan moet dat vast lukken. 😆
@lusso Eens! Is ook het enige wat mij echt tegenstaat aan de 488 GTB. Over het geheel is het wel een geslaagde aanpassing.
Ik vind hem prachtig. De wat iele staart van de 458 is lekker opgedikt en de enorme wielen vullen de kasten mooi. Net als bij de 355 en 430 is de evolutie wat mij betreft mooier dan het origineel.