Europese introductie FIAT Grande Panda officieel van start
In Italië tijdelijk vanaf 16.950 euro.
FIAT lanceert de Grande Panda met deze in Turijn op een heldere winterdag gemaakte mooie foto’s. De knappe 399 cm lange vijfdeurs is een uiterst welkome nieuwkomer voor FIAT in het B-segment. FIAT had behalve de recent geïntroduceerde duurdere 600 al lang geen serieus alternatief meer in dit segment. Eigenlijk moeten we daarvoor terug naar de Punto, die overigens ook ooit met toevoeging Grande de markt op ging en een al even revolutionair karakter had dankzij een aansprekend design. Wat dat laatste betreft is de Grande Panda voor ons nu al 100% een echte FIAT. In Italië zien we nu voor het eerst een lijstje van een compleet gamma met bijbehorende typeaanduidingen en catalogusprijs. Namelijk als basismodel de Hybrid Pop 100 hp voor €18.900 (tijdelijk voor een introductieprijs van 16.950 euro), de Hybrid Icon 100 hp voor €20.400, de Hybrid La Prima 100 hp voor €22.900, de Electric RED 113 pk voor €24 900 en de Electric La Prima 113 pk voor €27 900. De 7 beschikbare kleuren bij lancering zijn Giallo Limone, Bronzo Luna, Azzurro Acqua, Blu Lago, Rosso Passione, Nero Cinema, en Bianco Gelato.
Eindelijk! Leuke auto, in Nederland helaas net ietsje te duur als benzineauto maar hopelijk houdt dat de klanten niet tegen.
Mooi & zeker die intro-aanbieding!😁
Het is jammer dat de auto in Nederland een BPM heffing heeft van €6000. Voor dit formaat auto een waanzinnig grote heffing. Dat komt omdat dat het brandstofverbruik (en bij de EV het elektriciteitsverbruik) ongeveer 10% hoger is dan van de Fiat 600. Dat levert in alle landen wat hogere belasting en in Nederland dus zelfs een meerprijs van 30% op. Dat betekent ook dat de auto in Nederland geen verkoophit kan worden.
Als Fiat in Italië kan stunten met een openingsprijs dan misschien in Nederland ook, €23.000 zou wel een mooie prijs zijn. Maar voor mij een misser om de auto niet 10% zuiniger te maken, gelijk aan de grotere Fiat 600. Naast de Nederlandse BPM speelt ook dat alle fabrikanten eind dit jaar de CO2 uitstoot per auto teruggebracht moeten hebben tot ik dacht 84 gram gemiddeld. Nu telt een EV voor 0 maar dat betekent dat je op iedere 3 verkochte Panda ICEs twee EVs moet verkopen. En dat voor je kleinste model. Dat had beter gemogen, vooral omdat ik verwacht dat in thuisland Italië vooral de ICE verkocht gaat worden. Dit maakt de wens en behoefte aan een niet-SUV kleine Italiaanse auto nog wat groter. Naast de oude Panda en 500 nu alleen de Ypsilon. Een nieuwe Punto of Mito zou zeker helpen.
Jammer toch, is er eindelijk een heel nieuw model, ongeveer 7 jaar later dan ooit de bedoeling was, en dan draaien ze het door een te hoog verbruik (ook de EV) de nek om. De strategen van Stellantis hebben zitten te slapen.
Tesla biedt uitkomst
Prijsvergelijking met enkele andere merken en modellen (Nederlandse prijzen) :
https://www.autointernationaal.nl/2025/01/prijs-vergelijking-fiat-grande-panda-1-2-hybrid-turbo/
O.a. Suzuki Swift, Citroën C3, Renault Clio, etc.