Europees debuut Firefly motoren op vernieuwde Renegade
Omdat FCA straks niet aanwezig zal zijn in Parijs en er wel iets nieuws te beleven valt in Turijn deze week, toont FCA alvast de vernieuwde Jeep Rengade MY2019. Het echte nieuws gaat vooral onder de motorkap schuil die op de openluchtsalon van Turijn in Parco del Valentino te zien zal zijn. Eindelijk zien we de Firefly ook op Europese bodem van start gaan. Sinds een maand of twee is de productie in het Poolse Bielsko Biala namelijk gaande (foto onder).
De vernieuwde Renegade die op 6 juni te zien zal zijn heeft een van de nieuwe Firefly varianten onder de kap, die bestaat uit een drie- of viercilinder blok. Het motorengamma start bij de driepits 1 liter met 120 pk en gaat via de 1.3 150 pk naar de 180 pk versie van de viercilinder. Naar verwachting is de Fiat 500X MY2019 de eerstvolgende gegadigde voor deze nieuwe motoren.
Echt leuk nieuws maar ik vraag me wel af waarom er nog steeds vermeld wordt dat de pagina in het Engels te lezen is op de internationale site terwijl die site al 2 jaar lang niet meer actief is………
Will there be Mild Hybrid versions of the 500X?
@henk ik vraag me eerder af waarom jij dat telkens zo belangrijk lijkt te vinden. Werk je voor FCA ofzo????
@Lancia4Ever
Ik ben benieuwd waar je het over hebt.
Ik ook. Geef ons liever budget om die site weer levend te maken of werk er aan mee of…gun ons het recht op een doodlopende link…Henk
@Henk
Kom op jongens…. het gaat her over de nieuwe fireflye motoren die in de Jeep Renegade komen te liggen…
Staak het gezeur over een linkje en wees blij met deze site.
@Lancia4Ever
Tuuuurlijk, gun ik je, geen punt.
En Dutchbird, ik ben heel blij met deze site, totaal geen vraag, maar als kwaliteitsspecialist hou ik niet van dingen die niet kloppen, zo simpel is het.
ah ok.. 🙂
On topic: ik denk dat het klaarmaken van de productie in Polen en het wachten op vernieuwde modellen samenhangt met het tempo waarop we dit blok in de EU zien verschijnen.
Kan niet snel genoeg gaan. De huidige motoren zijn t.o.v de concurrenten in veel gevallen achterhaald qua techniek.
Het lijkt me ook belangrijk dat deze motoren ook in de Tipo komen. Al is het alleen de basis 3 en 4 cilinder. Dan wordt die zuiniger en dat scheelt in veel landen een paar honderd Euro belasting en in Nederland een klein kapitaal. Helemaal als ook een mild hybrid komt. Dan wordt die Tipo een kansrijke opvolger voor mijn Croma. Zo niet, dan rijd ik de Croma op in de hoop dat ooit weer gewone auto’s met Italiaans bloed worden geleverd.
Iemand een idee of de Firefly ook in combinatie met CNG komt? Ter vervanging van de Twinair met CNG natuurlijk. Zou me zeker blij maken!
De Italiaanse overheid wil blijven investeren in de infrastructuur voor auto’s op gas de komende jaren. Dus ik denk dat FCA haar sterke gamma op dit gebied zal blijven realiseren, ook al is er vooral ook veel elektrisch ondersteunde techniek te verwachten.
Bedankt Lancia4Ever, dat is hoopgevend. Als ik het goed begrijp is het bij FCA toch nog minstens een 4-tal jaren wachten alvorens een beperkt elektrisch aangedreven aanbod in de showroom staat. Gelegenheid genoeg om CNG als tussenstap aan te houden, zeker als die kennis al met ervaring in huis is. Op heden toch één van de weinige USP’s van Fiat, tegenover duur Duits spul…
Niet zo’n goede beoordeling van de nieuwe motor (1.0 drie cilinder) in de vernieuwde Renegade.
De 4-cilinder is OK, maar de automatische versnellingsbak is niet in orde.
https://www.autointernationaal.nl/2018/06/facelift-vol-fouten-test-vernieuwde-jeep-renegade/
Autojournalisten zijn vaak veeleisend wat acceleratievermogen betreft, daarmee is het lastig interpreteren hoe dit zich nu in praktijk uitpakt. Persoonlijk zou ik zeggen dat Fiat met 120PK en 190nm voor een 1.0 zeker geen ondermaatse prestatie levert. Het is hoe dan ook een goede zaak dat de keus beschikbaar is: BPM is nog altijd een factor van belang bij aanschaf van een auto. Een dergelijke auto wordt vaker aangeschaft omdat het kan en niet zozeer omdat de koper een terreinwagen nodig heeft. De dikkere motor is gewoon beschikbaar voor wie dat wenst.
Tja acceleratie… Mijn Twinair (2 cil, 105 PK) 500L Living, qua omvang en gewicht vermoedelijk gelijkaardig aan de Renegade, stuwt me wat mij betreft al ruim 4 jaar voldoende vlot door het verkeer, bovendien nog met de eco-knop ingeschakeld. En ja, er zijn auto’s naast me die wat sneller wegschieten tussen de verkeerslichten, en dan…? Geen enkele autojournalist vond deze motorisatie aanvaardbaar. Tevreden dat ik dat advies in de wind sloeg! Veel criteria die ik meer belang toedeel. Ieder zijn keuze.
@BePa ik ben met dat vermogen en dezelfde Living door bergachtig Italië (en vol gas over de autobahn gereisd een paar jaar geleden) en heb het nooit als een auto met te weinig vermogen ervaren en comfortabel bovendien. Solide en mooie ruimtebeleving. Unieke wagen.
De vuurvlieg motoren snel in het huidige complete gamma leveren, dan komt er toch voor bepaalde modellen een opleving, let op mijn woorden. Had een Panda Tracking 80PK CNG, rap genoeg voor zijn doen. Heb nu een MiTo 120 Pk LPG, bij Squadra levert deze standaard 130Pk, mijn vrouw wordt er zelfs weleens misselijk van als ik weer eens snel optrek, meer dan voldoende vermogen.
Net zoals zoveel andere merken, heeft ook Fiat problemen om te voldoen aan de nieuwe WLTP normen.
Vanaf september zal het gamma aan CNG voertuigen zeer beperkt zijn : enkel de Fiat Panda.
Geen Doblo, Qubo en 500L meer op CNG (Punto is sowieso einde verhaal).
Lancia Ypsilon CNG Ecochic in Italië : geen idee.
De lichte vracht (Doblo, Fiorino en Ducato) ontspringen de dans : daar gelden andere normen voor.
Of de 3 / 4 cilinder Firefly ook met CNG komt ? Koffiedik kijken.
Zie hier (in het Frans) :
http://www.gaz-mobilite.fr/actus/voiture-gnv-contraint-norme-fiat-reduit-offre-gnc-1992.html
Zolang meneer pullover nog aan de macht is, ziet het er gewoon somber uit voor betaalbare auto’s bij FCA.
Nog 6 maanden geduld …
@Koen
Autointernationaal wordt gerund door een uiterst bekrompen denkende kortzichtige en bevooroordeelde journalist die zijn geld verdient door gewoon Uber kritisch en negatief te zijn. Maar daarin is hij niet de enige journalist……