EuroNCAP: Fiat zet foutje nieuwe Panda direct recht
Fiat kreeg van EuroNCAP voor de nieuwe Panda 4 in plaats van 5 sterren door de afwezigheid van een ESP systeem en geeft vandaag te kennen dat dit direct recht wordt gezet. Vanaf de dag van de introductie zal het ESP-systeem, dat doorgaans op zo’n beetje alle modellen van Fiat zit, namelijk standaard op alle Panda’s te vinden zijn. Fiat moet bij dit slippertje dat gister naar buiten kwam een inschattingsfout hebben gemaakt, want het merk scoort al jaren erg goed op het gebied van veiligheid. De huidige eisen van NCAP straffen de afwezigheid van een stabiliteitscontrolesysteem erg zwaar af, maar blijkbaar waren een aantal mensen Turijn dat even vergeten. De excellent ogende Panda had dus eigenlijk met de volle score aan de haal moeten gaan. Het is nu de vraag of NCAP aan herkansingen doet…
httpvh://youtu.be/LwiOWGf146U
Meteen duidelijke reclame maken! Beetje slordig van Fiat.
Te laat! Stelletje klunzen daar in Turijn. Het kwaad is al geschied.
Met een kindveiligheidscore van slechts 63 procent vraag ik me trouwens af of Fiat wél vijf sterren krijgt. Ik vrees van niet.
63% is relatief hoog voor kindveiligheid, omdat dit nauwelijks tot 100% is in te dammen. De kooi van de Panda is optimaal.
63 procent is veruit de laagste score van alle nu geteste auto’s, zelfs de Chinese gebakjes doen het beter op dat gebied. Nogmaals: Fiat laat het hier enorm liggen.
check: klopt inderdaad zo te zien al is 63% echt wel voldoende. De vraag is alleen hoe het komt dat een exemplaar zonder ESP daar terecht is gekomen. De Panda is bovendien nog maar twee weken in productie.
ESP mag niet meer op de optie lijst staan. Dat moet standaard zijn. Ik heb er in mijn Punto ook (te veel) voor moeten bijbetalen.
je bent in je woordkeus wel erg negatief Alfa156. Ik vind het juist een zeer adequate reactie van FGA. Goed, er is inderdaad een inschattingsfout gemaakt maar die is hiermee meteen en doeltreffend rechtgezet. En de VAG-dealers is hiermee een argument uit handen geslagen.
Hoezo negatief? Fiat had dit van te voren toch kunnen bedenken? Die EuroNCAP-regels zijn kraakhelder, hoe kan Fiat zo’n fout maken? Bovendien begrijp ik niet waarom de Panda ook op de andere punten zo laag scoort, in tegenstelling tot de Up.
Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet en volgens mij is hier dus meer aan de hand…
Eigenaardig dat de 500 (die nota bene op het oude panda platform staat) wél 5 sterren heeft…Er is hier iets serieus mis.
Ook nog: de panda wordt op deze manier zekeer geen auto van het jaar! Die kans is verkeken…