EuroNCAP: 4 in plaats van 5 sterren voor de Fiat Panda
Het EuroNCAP instituut heeft de nieuwe Fiat Panda al gereden…en tegen de muur gedrukt. In een laatste reeks van crashtests voor dit jaar was ook de nieuwe kleine en goed ogende Italiaan aan de beurt, die ondanks dat de auto aan alle eisen voldoet niet de volle 5 sterren wist te behalen. Het werd een score van 4 sterren alleen vanwege het feit dat de auto niet standaard met ESC (elektronische stabiliteitscontrole) is uitgerust. De concurrent uit Wolfsburg ging wel met het volle pond aan de haal. De inzittenden brengen het ondanks dit minpuntje er erg goed vanaf, want de bescherming van volwassenen levert 83% score op, die voor kinderen achterin 63%, voetgangers 49%. De Panda scoorde tot slot slechts 43% voor de extra veiligheidsbevorderende systemen aan boord.
Een andere tegenvaller (hoewel niet te vergelijken) voor FGA was de uit Amerika afkomstige Jeep Grand Cherokee die er maar matig vanaf kwam doordat inzittende achterin (met name kinderen) er slecht vanaf komen en de kreukelzone wel erg dicht op de bestuurder zit. Dat laatst zien we in Europa met name niet erg graag. De producent in Detroit heeft van NCAP dan ook zelfs te horen gekregen, dat het er beter aan doet om hier iets aan te doen.
httpvh://youtu.be/LwiOWGf146U
Een flinke misser van Fiat om geen ESP standaard te leveren! Wat wil Fiat hiermee duidelijk maken? Volgend jaar wordt het verplicht dus om dan nog even snel een model te homologeren zonder ESP is behoorlijk laf. Volkswagen doet dat met de Up! veel beter. Het is inmiddels 2-0 voor de Up! (hij is namelijk ook aanzienlijk goedkoper) dus ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Om je belangrijkste model zo te kakken te zetten is een cruciale fout van Fiat.
Sorry hoor de Up is alles behalve goedkoop en je hebt een bak minder auto voor je geld. De Up is dus eigenlijk duurder. De Panda heeft volgens mij veel meer te bieden en is van een hoogwaardigere kwaliteit dan de VW. In Duitsland zijn ze inmiddels geen fan van de Up! las ik her en der. De Panda wordt de duidelijke winnaar.
@Autoedizione: eens, de Up! verdient zijn naam en zijn uitroepteken niet t.o.v. een Panda. Rest wel de vraag waarom ze hem niet standaard met ESP leveren als dat al zo snel verplicht wordt. Heel kostenbewust maar niet zo imagobewust.
@156 : ik moet je gelijk geven wat de misser van FIAT betreft. Een onvergeeflijke fout die heel wat kopers richting up! zullen duwen. VW zal niet aarzelen om dit argument uit te spelen.
Het gedonder begint al. Op de Duitse site Auto Motor und Sport staat op de beginpagina een enorme foto van de gecrashte Panda met daarboven de tekst: ‘niet alleen Chinese auto’s floppen’. Fiat maakt het de gekleurde Duitse media zo wel erg makkelijk.
@AutoEdizione: Ik lees alleen maar lovende verhalen over de Up!, ik hoop dat dit voor de Panda net zo zal gelden. Maar ga geen dingen roepen als ‘de Panda is van betere kwaliteit’, de Up voelt van binnen echt hoogwaardiger aan en is nog redelijk ruim ook. Als straks de vijfdeurs komt dan moet de Panda helemaal oppassen.
jongens…de up is de eerste generatie nieuwe kleine auto bij VW.
dat ding heeft nog allemaal kinderziektes…
panda is 3de generatie,fiat trekt dit wel recht.
zou mijn geld op de panda zetten! 🙄
o ja,helemaal vergeten in de adac verslagen staat de panda
op nummer 4 qua betrouwbaarheid!(kleine auto).
las dat de up een 3 cilinder van aluminium heeft,
ik denk dat daar ook gelijk de zwakke plek zit.