Er rijdt in Italië een testmodel rond van een Maserati Stationwagon
…Zegt men. Dit gerucht heeft zoveel nagalm en echo dat je bijna niet meer verstaat waar het om gaat. Bij deze willen we daarom ook graag een van onze trouwe bezoekers citeren met de woorden; “Eerst zien en dan geloven.” Na geluiden over Giulia, SUV’s en 169, is het immers nodig tijd voor keihard beeldmateriaal…
Maar nu eerst nog maar eens een verse roddel. Een Italiaanse website vertelt vanavond dat er in Italië reeds gecamoufleerde Maserati’s zijn gespot van het formaatje E segment. De auto zou de vorm hebben van een sportieve stationwagon. Op de foto’s zie je de Bellagio om een voorstelling te kunnen maken van wat een Maserati Stationwagon überhaupt is. Toch kan dit signalement van alles betekenen. Het kunnen de eerste prototype’s zijn van een E segment sedan met extra zware camouflage tot over de kofferbak, maar het kan ook de eerste verschijning zijn van een aanstaande vierwielaangedreven SUV (maar dan laag) met kenmerken van een Crossover. Deze is sinds deze week officieel aangekondigd en zou volgens Marchionne zeer aanstaande zijn. Of wie weet is men inderdaad op het aangepaste LX platform met een Stationwagon bezig en was de Bellagio (2008) van SuperLeggera Touring eigenlijk een provisorische oefening voor de toekomst.
Hoe het ook zij, er staat een hoop te gebeuren met het merk Maserati zoals wij reeds een tijd geleden lieten doorschemeren. Maserati wordt een belangrijk wapen in de strijd om een plek binnen de hogere segmenten waar voornamelijk Duitse merken domineren. Zoals het er nu naar uitziet zullen binnen een paar jaar naast modellen als de GranTurismo en GranCabrio, een nieuw Quattroporte verschijnen, een E segment model (wie weet dus ook als stationwagon) en een SUV-Crossover (maatje BMW X6). Men zegt dat de nieuwe Quattroporte sinds vijf maanden de eerste test ondergaat achter gesloten deuren op donkere circuits. Dit topmodel zou volgens bepaalde bronnen voortaan niet in Modena maar in de voormalige Bertone-fabriek te Grugliasco in productie gaan. De nieuwe bovengenoemde Maserati’s krijgen technisch gezien vernieuwde V6 (ook een Diesel van VM) en V8 motoren, plus nieuwe transmissies van ZF. Het E segment model zal het platform delen met een nieuw topmodel van Chrysler en Lancia. In een latere fase zal ook Alfa Romeo zich in dit rijtje aansluiten.
In deze fase zien we zoals gezegd vooral uit naar de eerste bewijzen middels de nodige spionagefoto’s.
Ik ben erg benieuwd en geloof wel in Maserati. Soms lijkt het wel alsof de plannen met Maserati standvaster en sterker zijn als die van Alfa en Lancia. Hopelijk komen hier mooie samenwerkingen uit voort.
Ik denk dat er een markt is voor kleinere Maserati`s. Niet alleen voor het segment van de 5 serie maar ook voor het segment van de 3 serie. Jaguar heeft dat nog niet bewezen maar Maserati heeft daarvan kunnen leren. Stel je voor dat je een budget hebt voor een dikke 5 serie maar je kan daarvoor ook een Maserati kopen. Voor mij zou de keus dan zeer snel gemaakt zijn.
Ik denk inderdaad dat de potentie voor het merk groot is. Het ideale antwoord op BMW, Mercedes en Porsche. Er kan een grote groep klanten binnenstromen die het klinische zat zijn.
BMW 5 en 7 serie zien er misschien best goed uit tegenwoordig maar zeg nou zelf… je vraagt steeds af wanneer ze een keer écht met iets nieuws komen omdat het nu al weer verveeld (ik vraag me dat niet af maar ik verplaats me even in een wat bredere doelgroep 🙂 ). Misschien is het zelfs moeilijker om een grotere groep mensen in een Alfa Romeo of Lancia te krijgen. Een 169 zal bv maar moeilijk aanslaan, daarom zijn ze er voorzichtig mee. Een 169 heeft pas kans op het moment dat er indrukwekkende resultaten zijn geboekt met andere modellen binnen lagere segmenten. Een Lancia is rendabel en verkoopbaar op het moment dat je voldoende volume hebt dankzij een ander label (Chrysler). Dat ging maar moeizaam onder Fiat maar nu zijn er nieuwe opties. En dan nog zal het een auto blijven voor een kleine groep.
@AutoEdizione: Ja, dat denk ik ook. Maserati is natuurlijk een magische naam en heeft veel potentieel. Als dat betaalbaar wordt gaat dat ten koste van exclusiviteit maar dat is niet zo erg in mijn ogen. De concurrende merken in dat segment zijn ook niet exclusief maar hebben wel succes en een heel groot assortiment.
Als de Maserati E segment er komt hoop ik dat FIAT idd van Jaguar heeft geleerd of beter goed kijkt naar hoe Porsche het doet. Je moet niet alleen een hoogwaardig product leveren (de XType liet te veel steken vallen en was bovendien technisch gezien eerder een Ford Mondeo dan een Jaguar) maar ook trouw blijven aan het eigen DNA (lees: de reden waarom klanten je product kopen). Porsche weet dat goed te doen, zelfs bij zeer discutabele ontwerpen als de Cayenne en de Panamera. Ergo de kleine Maser moet een echte Maserati zijn (qua motor, aandrijflijn en ambachtelijke stijl bijvoorbeeld). Geen badge engineering. En dan geloof ik dat er zeker een markt is voor een chique auto met wat meer stijl, temperament en exclusiviteit dan de gemiddelde E segment auto.
ik zeg maserati cinquoporte!
met chrysler pentastar – succes Maser …
Zelfs dat is al eerder gebeurt 🙂
http://www.maserati-alfieri.co.uk/alfieri33.htm