Elkann viert beursgang Stellantis als ‘historisch moment’
Vliegende start.
Het aandeel Stellantis ging op de eerste dag al de lucht in op de beursen van Milaan en Parijs lag de stijging rond de 7,5%. Morgen volgen resultaten van die in New York. Een historische dag voor Lingotto, dat gisteren de FCA-vlag liet vervangen (foto onder) voor die van Stellantis. Een historische dag dus ook voor Turijn, dat nu weer meer perspectief krijgt als belangrijkste stad van de Italiaanse auto-industrie. Grootaandeelhouder John Elkann noemde het evenals Tavares een historisch moment. Wat opvalt is de eenheid en de commitment die het management uitstraalt. Tavares drukte iedereen op het hard dat ook op dat terrein de kracht ligt van Stellantis. Elkann krijgt overigens net zoveel inspraak in het beleid als Carlos Tavares. De kleinzoon van Agnelli heeft bijvoorbeeld over het beleid rond de productontwikkeling evenveel zeggenschap als zijn CEO.
Het merk Fiat profiteert als eerste.
Het gigantische bedrijf van ruim 400.000 werknemers (productie in 30 landen), dat nu ontstaan is, ziet uiteraard de grootste uitdagingen in de elektrificatie van het wagenpark en het welslagen op Chinese bodem. Dat laatste was voor zowel PSA als FCA namelijk tot nu toe een behoorlijk teleurstellende missie. Maar Tavares benadrukte vandaag tevens dat er nu voor de vele sterke merken die de groep rijk is, nieuwe kansen zullen ontstaan. Bijvoorbeeld voor Fiat, dat al vrij vlot zal kunnen verjongen met een bijna volledig nieuw gamma dankzij grote schaalvoordelen. Tavares voegde daaraan toe dat er dit keer geen modellen geschrapt hoeven te worden vanwege de CO² uitstoot (zoals destijds met Opel), omdat dit bij Fiat (en de rest van FCA) prima in orde was. Het elektrische wagenpark van de groep staat nu op 29 varianten en dat moeten tegen eind dit jaar er zo’n 39 zijn.