Elkann en Senard spreken dezelfde taal
Het vormgeven van de samenwerking tussen FCA en Renault zal nog vele obstakels kennen, voordat alles in kannen en kruiken zal zijn. Men schat dat het minstens een jaar zal duren. Sergio Marchionne zei in een interview ooit dat een fusie tussen twee groepen niet onmogelijk is, maar dat ze bijna nooit werken.
Toch is er in ieder geval één belangrijke factor die de kans van slagen van dit akkoord aanzienlijk zal vergroten, namelijk de relatie tussen John Elkann en Renault chairman Jean-Dominique Senard. De kleinzoon van Agnelli en de voormalige topman van Michelin spreken namelijk dezelfde taal. Daarmee doelen we niet op het vloeibare Frans van John Elkann, maar de welopgevoede stijl waarmee men elkaar benadert. Het is niet voor niets dat er over de levensvatbaarheid van dit akkoord, recent door deze heren zelfs op privédomein is overlegd volgens bepaalde bronnen.
Elkann’s opa van vaders kant was een belangrijke Frans-Joodse ondernemer en zelf studeerde hij een tijd in Parijs. Er is dus totaal geen taalbarrière tussen hem en de nieuwe president van Renault. Het lijkt geen toeval dat deze mannen elkaar nu als ideale partner zien, maar daar ging wel het onwaarschijnlijke aan vooraf; Sergio Marchionne overleed en Carlos Ghosn eindigde in een Japanse cel. Marchionne stond tijdens zijn laatste levensjaren open voor een samenwerking met een ieder. Bij GM ging hij zelfs heel ver en vroeg hij aandeelhouders tevergeefs om meer druk uit te oefenen op de raad van bestuur. Met Renault zou hij echter nooit serieus iets hebben overwogen, al was het vanwege het karakter van Ghosn, dat minstens zo uitgesproken is als die van Marchionne, zij het op een heel andere manier. Zoals gezegd is de situatie nu heel anders en hebben beide partijen een hoop gemeen.
Vorige week zondag hebben de beide beleefde heren onderling besloten in de openbaarheid te treden om het akkoord in gang te zetten. Daarvoor werd er telkens in het geheim afgesproken en hanteerden ze zelfs codetaal als in een echte spionagefilm. Het project tot een akkoord heet bijvoorbeeld ‘Newton’. FCA werd ‘Fermi’ genoemd en Renault ‘Rutherford’. Vanaf april werd er contact gezocht. Renault stopte toen met het verder toenadering zoeken tot Nissan door een impasse. Elkann sprak vervolgens zelfs met de Franse president Macron, aangezien de Franse overheid een aandeel van 15% in Renault heeft. Naar Rome hoefde hij niet, omdat de regering daar verder niet zakelijk betrokken is.
Maandag sprak Elkann er voor het eerst openbaar over, vanuit de Bocconi universiteit in Milaan. Hij noemde het een ‘onvoorstelbare dag’. Een begrijpelijk reactie van de man die op zijn 28ste al in de voetsporen van zijn opa en zijn kort erna overleden oudoom Umberto trad. Marchionne (aangewezen door Umberto Agnelli) vergezelde hem toen het bedrijf nog een miljardenschuld had en op het punt stond ineen te storten. Men zocht een slimme uitweg naar een internationaal model (via Chrysler) en een structurele reductie van de ontwikkelingskosten. Dat laatste zal samen met Renault en eventueel Nissan en Mitsubishi, in zeer grote mate mogelijk zijn. Volgens analisten kan dit zowel op technologisch vlak (elektrische auto’s en autonoom rijden) als op het gebied van platformontwikkeling in alle segmenten. Kortom, de ideale omstandigheden om van FCA eindelijk weer een slagvaardige autoproducent te maken.
Prachtige beschrijving van de situatie. Het is alsof John Elkann en Jean-Dominique Senard elkaar als industriële maten gevonden hebben. Ze denken ook hetzelfde in de industriële aanpak. Een prefecte basis voor de ontwikkeling de toekomst in!
Maar wel een kleine opmerking, zoals hier al eerder gezegd, Jean-Dominique Senard is NIET de CEO van Renault-Groupe maar de chairman/president, vergelijkbaat met de functie van John Elkann.
-edit- bedankt!
Google translate?
in geen enkel opzicht, hoezo?
@niccolo
???
+ bonus
Schulden berg bij Fiat is begonnen toen ze nodig Alfa en Maserati ook in moest inlijven terwijl Fiat eigenlijk tekein was voor die auto reuzen en de aandeelhouders Fiat lieten stikken
Leuk allemaal, al had ik PSA ook goede optie gevonden. Op basis 208 is zo een nieuwe Punto/Mito te bouwen en ook de 1.2 motoren zijn erg fijn en zuinig.
Het wordt vooral tijd dat FCA niet alleen praat en dividend uitbetaalt, maar gewoon leuke nieuwe auto’s gaat bouwen. In NL zijn Fiat’s vrijwel onverkoopbaar door hoge extra belasting door gebrek aan zuinige modellen. Alle concurrenten hebben meer voortgang geboekt bij ontwikkelen en introduceren nieuwe men zuiniger motoren. Voor duurdere Alfa’s een iets minder zwaarwegen argument maar ook daar stevig nadeel. Daar is erger dat de auto’s tov de concurrentie op sommige punten verouderd overkomen en dat bv de Giulia in al die jaren nog geen enkele fatsoenlijke update heeft gehad, om nog maar te zwijgen van de Giulietta die beter verdient dan langzaam in de vergetelheid verdwijnen.
De firefly motoren zijn nog steeds niet in alle modellen beschikbaar, onwaarschijnlijk omdat de motoren klaar liggen, ze lichter en zuiniger zijn dan de huidige motoren en de auto’s daarmee in vrijwel alle EU landen een stuk goedkoper zouden worden. In NL zelfs een groot stuk. Tenzij die motoren niet zouden waarmaken wat ze beloofden maar koop dan gewoon een motor in licentie zoals de 1.2 van PSA.
Zo lang niks doen werkt niet. In ieder geval niet voor mij en niet voor 80% van de FCA klanten in Europa die gedwongen uitwijken naar minder edel blik.
80 % van Lancia rijders zijn inmiddels allang overgestapt naar BMW of Audi