Elkann en Marchionne trots op vitaliteit FCA
John Elkann gaf Marchionne gisteren op symbolische wijze z’n stropdas voor de camera’s van de pers. Vijftien jaar geleden zou dit punt dat nu bereikt is, totaal ondenkbaar zijn geweest en ongeloofwaardig, aldus Marchionne. Marchionne noemde de gezondheid van het bedrijf het beste ooit. Hooguit het Fiat uit de jaren ’60 maakte meer indruk. Elkann sloot zich daarbij aan door te zeggen dat tijdens de 20 jaar dat hij werkzaam is binnen de door zijn overgrootvader opgerichte firma, hij nog niet deze gezonde groei heeft gezien. Ook de Italiaanse component van FCA heeft hij nog niet eerder zo competitief gezien. De familie Agnelli en het daaraan gekoppelde Exor is altijd blijven inzetten op de autodivisie door zich volledig te richten op versterking en nooit op eventuele verkoop. Wat dat laatste betreft zijn er de afgelopen 15 jaar genoeg kansen geweest om dat te doen, aldus Elkann. Maar een familietraditie van meer dan 100 jaar gooi je niet zomaar overboord. Met zo’n prachtig toekomstperspectief zoals die er nu is, zal dat sowieso nooit overwogen worden.
Marchionne was helder over de gekozen strategie. Er staat veel te gebeuren en er is veel geleerd van de afgelopen jaren. De financiële gezondheid zorgt ervoor dat het plan ook volledig realiseerbaar is. Waar en wanneer het allemaal gaat plaatsvinden, wilde Marchionne niet bespreken. Al was het vanwege de onrust die het zou veroorzaken. Volgens Marchionne zijn er nooit afspraken gedaan over waar welke modellen geproduceerd zullen worden, ook al beweren sommige bonden dat wel. Vooral de gebruikte techniek bepaald waar een specifiek model van de assemblagelijn rolt. Een SUV van Alfa Romeo kan dus heel goed uit Mirafiori komen waar ook Maserati’s worden gebouwd. De Panda kan voorlopig nog prima in Pomigliano blijven en zal eerst bijvoorbeeld een nieuw hoogwaardig model ernaast krijgen. Niemand wordt in ieder geval ontslagen of naar huis gestuurd. Het plan is gericht op volledig bezetting van de fabrieken. Ook de Italiaanse motorenfabrieken zullen blijven draaien, ook al zal de diesel verdwijnen. Sergio Marchionne zei dat het realiseren van het huidige plan tot 2022 FCA in een positie zou brengen, waar menig producent enkel van kan dromen. Over zijn opvolging wilde Marchionne dit keer niet spreken. Hij grapte dat dit ergens tussen 2018 en 2020 zal plaatsvinden, dus waarschijnlijk 2019.
Een eventuele alliantie staat buiten de samenwerking met BMW op het gebied van autonoom rijden om, totaal niet op de planning. De samenwerking met Mazda blijft bestaan. Sommige modellen zullen niet binnen het nieuwe plan vallen. Soms vanwege het feit dat ze technisch gezien niet goed binnen het nieuwe plaatje passen (Fiat Tipo) en soms omdat de markt daarom vraagt (Chrysler 300 of een E-segment Alfa Romeo). Chrysler is bijvoorbeeld kleiner de komende jaren omdat sedans helemaal niet kansrijk zijn op de Amerikaanse markt. Dat de Giulia er tegen de stroom in toch is, heeft alles met de realisatie van nieuwe techniek te maken en dus de presentatie van het nieuwe Alfa Romeo. Een vervolg van de 4C is er om meer praktische redenen niet. De aanpassing van de ingenieuze basis uit één stuk is niet mogelijk zei Marchionne. Daarom stopt binnenkort de productie van deze Alfa, die veel heeft betekend voor het herpositioneren van het juiste DNA. Qua platformtechniek voor de Dodge Charger en Challenger, zal de bestaande techniek gebruikt blijven worden. Giorgio is niet overal het juiste antwoord op en turbomotoren passen ook niet in een typisch Amerikaanse auto. Daarom zal de door Marchionne zo geliefde SRT Viper bijvoorbeeld niet terugkeren voorlopig. Wel zal de volgende Grand Cherokee het Giorgio-platform gebruiken. Over bedrijfswagens werd weinig gesproken gister. De nieuwe middelgrote RAM/Fiat pick-up kwam ter sprake en zal vooral buiten de VS vermarkt gaan worden. De merknaam Lancia is gisteren niet een keer genoemd. Dat kan nog steeds goed en slecht nieuws zijn. Chrysler zal net als Lancia de afgelopen jaren op een laag pitje gaan.
Volgens mij is het over en uit met Lancia als binnenkort de nieuwe 500 gepresenteerd wordt. Die komt ook in een vierdeurs versie en vervangt dus de Ypsilon.
Ik denk sowieso dat een nieuwe Lancia geen verband heeft met/afhangt af van een directe opvolging van de huidige Ypsilon. Ik zie overigens best wel ruimte voor uitbreiding van de niche premium weg die Fiat inslaat met de 500 naar een nieuwe Ypsilon. Er is überhaupt veel ruimte voor Lancia nu, nu Fiat de massa links laat liggen. Middensegment (als bijna premium) voor de massa is prima terrein op termijn. Ook voor Chrysler.
Een belangrijke voorwaarde voor de introductie van een premium merk, voor FCA maar ook voor alle andere fabrikanten, is dat het merk wereldwijd verkocht wordt, en niet op slechts 1 continent. Dat lukt met Maserati, hopelijk ook met Alfa Romeo (de LWB’s en de verlaagde importtarieven helpen in China, de trage uitrol van EV’s niet). Buiten Europa kent niemand Lancia. En binnen Europa heeft Lancia een gespleten imago, waar geen chocola van te maken is: voor sommigen staat Lancia voor technologische innovatie, voor de ander voor comfortable reiswagens, voor een derde voor rallyekampioen en voor een vierde voor schattige oma-stadsautootjes. Weinig kans dus dat FCA nog een cent in Lancia gaat steken. De huidige klus in het 5 jaren plan is bovendien al moeilijk genoeg.
Wat een theater. Lekker vrolijk doen terwijl Fiat een nekschot krijgt. Ik begrijp niet dat er in Italië niet in opstand wordt gekomen. Een icoon wordt moedwillig kapot gemaakt.
Idd LaLancia. Zo zie ik het ook.
Wat me verbaast is dat in de Q&A sessie niemand gevraagd heeft naar Lancia of Abarth. Straks heb ik 3 auto’s van niet meer bestaande merken. ;-(.
Vragen over Fiat probeerden ze ook weg te wuiven met opmerkingen dat de investors day over de wereldwijde merken ging. Wat een onzin. Alsof het voor investors niet handig is te weten wat ze in Europa gaan doen. De koers is inmiddels flink gezakt. Vandaag weer gezakt. Inmiddels van 19,40 op 31 mei naar 17,85 slotkoers vandaag. De markt heeft er echt vertrouwen in.
Hoe vitaal is Alfa met twee auto’s? Een Giulia die zeker in Europa niet de verkoopaantallen haalt die men wil. En maar halsstarrig geen SW maken, terwijl die tegen een zeer lage investering ontwikkeld kan worden en in Europa zeker net zoveel zal verkopen als de sedan, zoals voor alle vergelijkbare sedans en SWs geldt. Verder zal die nauwelijks de Stelvio kannibaliseren. Ook daar voorbeelden te over.
En andere lezers van dit forum komen dan weer met de nieuwe Giulietta en C-SUV, maar dat zal zoals gebruikelijk wel 2020 of nog later worden.
Ik begrijp er echt niets meer van.
Tristezza all’infinito….
Soms heb ik het idee dat ze in Italië doof of echt heel eigenwijs zijn. Als ik fabrikant zou zijn, zou ik vanaf de introductie van een nieuw model vanaf dag één een team zetten op het verzamelen van kritiek en problemen die bij de dealers gemeld worden en na max 2 jaar een update versie hebben waar dat in aangepast is. Dat betekent dat er nu al een aangepaste Giulia klaar moet staan met ander kunststof, knoppen van aluminium etc. De klant en de journalisten hebben namelijk altijd gelijk, want die zorgen voor verkoop, of juist niet.
Competitief? In de klasses waarin je niet aan de start verschijnt kun je ook niet verliezen. Maar of dat nu competitief is. Maar evengoed laat M. den schuldenvrij concern achter. Leuk fundament voor de opvolger om op te bouwen. FIAT is dood, lang leve FIAT!
ja mensen , ik heb heel lang bij Fiat gewerkt, triest dat zo’n merk zo kapot gemaakt wordt