Elektrische Fiat’s gaan ook energie leveren
Op de vraag of FCA ook in staat is om de elektrische auto op een onderscheidende manier te vermarkten in de toekomst, kan vanaf vandaag al met meer argumenten bevestigend worden geantwoord. FCA tekende vandaag namelijk een nieuw akkoord op weg naar e-Mobility, met een belangrijke Italiaanse partner genaamd Terna, dat gespecialiseerd is in infrastructuur voor het Italiaanse stroomnet. Het onderscheidende element dat FCA groot moet maken op het gebied van elektrisch rijden, is het zogenaamde Vehicle to grid (V2G) plan, dat Lingotto samen met Terna wil vorm gaan geven. Het gaat om grote stations (veelal naast fabrieken), die auto’s niet alleen van stroom gaan voorzien, maar waar het netwerk juist ook stroom van kan ontvangen, middels de auto’s. Dit type tweerichtingssysteem, is op papier nu nog de grootste ter wereld.
Pietro Gorlier (rechts) tekende het contract namens FCA, samen met Luigi Ferraris (links), de CEO van Terna. Gorlier benadrukte dat de grote sprong voorwaarts voor Fiat de komende jaren, juist te maken heeft met dit soort duurzame en intelligente oplossingen op grote schaal. De aankomende Fiat 500E is enkel een element van deze innovatieve oplossingen. FCA zal er een speciaal ontwikkelingscentrum voor openen, zodat elektrische voertuigen direct getest kunnen worden voor dergelijke V2G oplaadsystemen. Men start met het verbinden van 64 voertuigen en wil uiteindelijk uitkomen op 600-700 voertuigen goed voor 25 megawatt. Een auto die niet gebruikt wordt, kan fungeren als een opslagplaats voor stroom, verklaarde Ferraris.
Gorlier verklaarde vanmiddag dat FCA niet angstig maar juist assertief is, in deze tijden van grote veranderingen binnen de industrie. Er is veel knowhow in huis, evenals bij FCA’s partners. Eerder dit jaar werden al samenwerkingscontracten getekende met energieleveranciers als het Italiaanse ENEL en het Franse Engie. Fiat zal tussen de 70.000 en 80.000 elektrische auto’s gaan bouwen vanaf de tweede helft van 2020 en wil binnen 2 jaar aan 700 laadpunten in Italië geraken. Dat is exclusief de elektrische bedrijfswagens die men in Atessa wil gaan produceren.
De Centoventi wordt steeds mooier naar mate je er meer naar kijkt. De bovenste illustratie geeft heel mooi weer hoe mooi het straatbeeld in de nabije toekomst kan worden.
Heel slim van FCA om niet alleen een EV te ontwikkelen maar ook na te denken over de laad infrastructuur.
Er wordt geschreven alsof ze het wiel uitvinden met hun assertiviteit, echter lopen ze naar mijn mening achter. Hoeveel EV’s zijn er al niet… Daarnaast is 700 palen mooi maar erg weinig voor heel Italië.
Niet helemaal mee eens. Ze kunnen nog altijd pionier zijn in het vermarkten van de betaalbare EV, want die bestaat nog altijd niet. Zelf VW heeft met de id3 een halfslachtig onrendabel ding gemaakt, zoals Tesla dat ook doet. De stads EV moet in grote aantallen en naar persoonlijke behoefte op locatie aangeboden worden tegen een betaalbaar tarief. Ideaal in de Italiaanse stedencultuur dat nog altijd met hoge luchtvervuiling te kampen heeft. Fiat zou zelfs de Italiaanse markt weer kunnen beheersen zoals het decennialang in de 20ste eeuw deed, als de overheid en de rest van de industrie de krachten maar bundelen.
@ De Longo: Eens! Intelligent Italiaans design. Het is gelukkig nog springlevend die kwaliteit, die andere producenten nog altijd niet of nauwelijks beheersen.
@lancia4ever zo had ik het nog niet bekeken. Ben het met je eens.
Zet hem op fiat .