Elektrische Fiat 500 doet de Giro d’Italia
Met alle triestigheid rond de omgekomen Belgische renner, is het misschien maar beter om even op een heel andere manier naar de Giro te kijken. Zo rijdt Fiat haar eigen Giro en wel geheel elektrisch met de 500. De organisatie dat elektrisch rijden wil stimuleren CorrenteInMovimento.it (‘stroom in beweging’) organiseert een ronde van Italië die afgelopen zondag van start is gegaan. Het startpunt was bij de Cestia Piramide te Rome. Inmiddels begeeft de elektrische 500 van de ombouwfirma Micro-Vett uit Imola, zich richting de kust bij Livorno. De 500 reist niet alleen en wordt vergezeld door elektrische scooters van E-Max Italia. Door aanhoudende sterke luchtvervuiling in de Italiaanse steden, gaan er steeds meer stemmen op voor het verder ontwikkelen van het elektrisch rijden op twee- en vierwielers binnen Italië.
De stille en ultra schone stoet rijdt tot zaterdag 21 mei door heel het land langs dorpen en steden. Na elke etappe is er op locatie promotionele aandacht voor het elektrische rijden en zijn er ontmoetingen met diverse investeerders. De elektrische Giro is ook te volgen op de bovengenoemde website.
Gaat deze 500 nu ook gecommercialiseerd worden?
Deze van Micro-Vett bestaat al een tijdje en wordt ook in Duitsland ingezet. Een fabrieksklare voor de brede commercie komt in december in de VS. Ik weet niet of de liefhebber deze ook in Europa kan bestellen maar het is duidelijk dat er door gebrek aan infrastructuur nog geen definitieve doorbraak komt voor de elektrische auto… (of simpelweg omdat er nog te veel olie over is maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen)
Ondanks de negatieve berichten over FGA op het andere onderwerp is het niet hals-over-kop uitbrengen van een electrische auto een strategisch goede beslissing geweest van SM. Het blijkt nu keer op keer dat de capaciteit van de accu’s in de praktijk dermate tekort komt dat de massa bij een eventuele aankoop van een electrische auto zal afhaken. Het probleem met de accu’s zie je overigens ook bij vrijwel alle huishoudelijke apparaten zoals telefoons, tandenborstels, stofzuigers, e.d. En dan niet alleen de capaciteit van de accu als die nieuw is, maar met name als deze wat ouder wordt (lees: na 1 a 2 jaar).
Uiteraard is het belang van de oliesector ook aanwezig en zullen deze alles doen om de electrische auto tegen te houden. Totdat ze er achter komen dat investeren in bruin -, steen – en kerncentrales ook geld oplevert. Die moeten immers de stroom leveren om het electrofiele autovolkje mobiel te houden.
Ook overheden hebben een taak om de infrastructuur te ontwikkelen. In Nederland is de stichting E-Laad opgericht en die biedt gratis oplaadstations aan voorpublieke ruimten. De overheid moet ook wel, omdat zij in 2020 aan de Eurpese CO2 norm moeten voldoen (Nederland scoort Eurpees gezien op dat gebied nl slecht)
De autobranche zelf, investeert vele miljoenen en in de loop van 2012 zal je meer merken zien die met een elktrische auto gaan komen, waarbij een hele kleine verbrandingsmotor als generator/hulpmotor de (voorlopige) oplossing voor de accu’s is.
Daarnaast wordt er gekeken of het mogelijk is om een netwerk van “accu stations”op te zetten waarbij je de bijna lege accu in dezelfde tijd als je staat te tanken kan wisselen voor een volle.
Ook Fiat zal, denk ik, met elektrische voertuigen komen.
Persoonlijk denk ik dat elektrische auto’s “tijdelijk” zijn en dat waterstof het uiteindelijk zal winnen. Maar dat laatste is speculatie…
@Dutchbird: groot gelijk waterstof zal het uiteindelijk moeten overnemen van de elektriciteit! Begin maar alvast aandelen in te kopen in deze sector 😉
@BigAlfaLover: Aandelen zijn net als waterstof…. voor dat je het weet ontploft de boel :-))