Eindelijk groen licht voor grote verbouwing Mirafiori
De verbouwing van Fiat’s Mirafiori-fabriek gaat nu eindelijk van start. Het is de grootste autofabriek van Europa, maar tegenwoordig ook zo’n beetje de meest lege met duizenden werknemers die noodgedwongen thuis zitten. Gister hebben de bonden Fim, Uilm, Fismic, Ugl Metalmeccanici di Torino en de Associazione Quadri hun handtekening gezet onder het plan om volgens het model Pomigliano d’Arco van de bekendste Fiat-fabriek nu een World Class Manufacturing productielocatie te maken.
Lang dacht men in Turijn en in de rest van Italië dat van uitstel afstel zou komen. Reeds in 2010 was iedereen er klaar voor om de verbouwing in gang te zetten, maar er moest eerst nog een lange strijd geleverd worden met een vakbond (CGIL-Fiom) die ook gister weer weigerde te tekenen. Inmiddels is Italië sterk aan verandering onderhevig en is de tijd van moeizame enquêtes en eindeloos getouwtrek, iets wat nu al tot een ander tijdperk lijkt te behoren. De schuldencrisis helpt Fiat in dat opzicht vooruit, ook al liet Sergio Marchionne als voorzitter van het ACEA gister in het Belgische Brugge in een gesprek met een Euro-commissaris (Karel de Gucht), nog weten dat het heel verstandig zou zijn als de Europese autoindustrie wat offers zou brengen om weer een gezonde situatie te krijgen. Een paar moeizame jaren zou men dan ook op de koop toe moeten nemen, wetende dat de EU er mondiaal straks beter voor zal staan zodra er wat is gedaan aan de overcapaciteit.
De CEO weet maar al te goed waar hij het over heeft, want in Italië is reeds een fabriek dicht gegaan (Termini Imerese) en zijn er talloze grote kostenbesparende maatregelen getroffen op weg naar een gezondere situatie. Fiat is in dat opzicht een lichtend voorbeeld voor fabrikanten die op dit moment nog sterk zullen moeten ‘afkicken’. Marchionne noemde dit reeds in 2009 een ‘gedrogeerde’ situatie, waarin vooral de Franse en een gedeelte van de Duitse autoindustrie zich bevindt. Inmiddels zijn grote delen van de mondiale markt sterk aan het vertragen zoals ook in China en wordt de noodzaak tot afslanking, efficiëntie en meer flexibiliteit des te groter.
Mirafiori is nu klaar om zich voor te bereiden op een productie van veel grotere aantallen, waarbij geleidelijk zo’n 5315 werknemers het fabrieksterrein weer zullen gaan betreden. Vanaf september 2013 moet in Mirafiori bereikt zijn, wat nabij Napels reeds is gerealiseerd. Het gaat dan om de productie van maar liefst twee modellen met dezelfde basis. Een compacte nieuwe Jeep en Fiat SUV (‘500X’). Intussen gaat elders in de fabriek de productie door van de Alfa Romeo MiTo en de Lancia Musa. Over de uiteindelijke vervanging van deze assemblagelijnen (2013/14) wil Fiat nog geen openheid van zaken geven, maar men gaat in de wandelgangen uit van een compleet nieuwe compacte Alfa Romeo.
Fiat het lichtend voorbeeld..? Als er een fabrikant is die laat zien hoe het moet dan is het Volkswagen, zowel qua productie-efficiency, marketing als verkoop.
Fiat heeft vier fabrieken in Italië die nagenoeg niets te doen hebben (alleen Pomigliano draait sinds kort op volle toeren) en gaat vervolgens een nieuw model bouwen in een fabriek in Servië. Dat is lekker efficient, jongens! En wat als de 500L flopt? Dan heb je nóg een fabriek in Europa waar ze duimen gaan draaien. Nee, als er een autoconcern in Europa is waar ze het niet snappen dan is het wel bij Fiat. Want zijn er plannen om al die fabrieken te gaan vullen?
Een paar SUVjes voor Jeep en Fiat gaan Mirafiori niet redden, tegen de tijd dat de productie van die auto’s start produceert die fabriek nagenoeg geen auto’s meer want de vraag naar de Mito en vooral de Musa zal dan zo goed als opgedroogd zijn. En verder? Nieuwe Bravo en Punto laten nog wel even op zich wachten (dus Melfi en Cassino hebben de komende jaren steeds minder te doen), de meeste nieuwe Alfa’s (Giulia) worden straks in de V.S. gebouwd en hetzelfde geldt voor Lancia (want dat zijn Chryslers).
Ja daag VW is 20 keer zo groot en feitelijk een chinees bedrijf. Als zij geld verkwistend bezig zijn zal geen hond het opmerken. Die lui hebben 13 fabrieken in China. Vind het echt niet in verhouding om uitgerekend VW, wat je nauwelijks een europese fabrikant meer kunt noemen, erbij te halen als het om snijden gaat. Het gaat hier over efficiëntie binnen de EU, het gaat hier over overcapciteit en het effect van staatsteun. Nu we het daar toch over hebben; Het schijn dat VW nu de grootste afnemer is in China als het om het aannemen van staatssteun gaat.Die lui gaan ooit nog eens diep vallen..let op mijn woorden. Verkoopcijfers zeggen niet alles.. VW is in deze context bv geen goed voorbeeld omdat het een van de weinig fabrikanten is, die nauwelijks inzage biedt in productieaantallen van fabrieken.Dus ja, Fiat is hierin een voorbeeld voor de rest
Ik heb niet over VW in China… Ik heb het over VW in Europa, met rendabele fabrieken die goed bezet zijn. Ook zonder China zou VW nog winst maken. Zelfs Opel en de Franse merken hebben hun zaakjes wat fabrieken betreft beter voor elkaar. Hoewel ook daar tenten gesloten moeten gaan worden maar dat geldt net zo goed voor Fiat. Zes fabrieken in Europa is een onhoudbare zaak, hoezeer Fiat ook zegt te willen vasthouden aan vier locaties in Italië. Er is nauwelijks een plan om de bezetting van deze fabrieken in de toekomst op peil te brengen. Het is – ook van Fiat dus – grootheidswaanzin.
Totaal niet waar! Check de cijfers maar die wij hier al eens publiceerden op basis van onafhankelijk onderzoek. De Franse fabrieken en die van Opel hebben veel meer te kampen van overcapaciteit als je naar de cijfers kijkt. Ik denk dat je hier echt in de war bent met verkoopcijfers en onderbezetting, wat geen zak te maken heeft met de harde realiteit die hier besproken wordt. Dat Fiat in Italië aan het afslanken is om het geheel efficiënter te maken is in het voordeel van Fiat. Een klus waar anderen spoedig nog aan zullen moeten beginnen. Fiat is juist realist en houdt helemaal nergens aan vast. Dat blijkt juist uit alles wat ze doen en zeggen. Nogmaals. Fiat heeft juist GEEN last van grootheidswaanzin (vroeger wel binnen een protectionistische markt zonder concurrenten) die anderen wel hebben en zal daardoor veel verder reiken. Zij zijn in dat opzicht dus een lichtend voorbeeld en dat zal steeds vaker blijken in de toekomst.
van vw is bekend dat er wel veel overproductie is…
ze hebben zelfs een groot stuk bos in finland afgehuurd voor de stalling van deze wagens.
die cijfers zullen allemaal wel boekhoudkundige truuks zijn,daar kun je niet blind op varen,behalve als je politicus bent,hahahahaha. 💡
Ik zal je vertellen Mickey dat ik onlangs een vrachtwagen uit Slovakije met A1 modellen heb zien rondrijden… ja je leest het goed RONDRIJDEN. Sinds iemand anders dat was opgevallen heb ik voor de zekerheid een kenteken onthouden van een vol geladen truck die ik richting Utrecht zag rijden in de ochtend en een paar uur later nog net zo vol de andere kant weer op zag rijden. Het is niet voor niets dat Brussel de Duitse overheid as we speak wil beboeten voor het beschermen van een deel van de binnenlandse markt ten behoeve van VW. De overheid gaat die boete gewoon betalen omdat ze de belangen te groot vinden. Over protectionisme gesproken..
Trucjes als die gebeuren bij elke autobouwer en elke importeur. Ook Fiat NL stopt dealers vol met gekentekende auto’s die ze niet willen hebben. Ondertussen maakt Volkswagen wel miljardenwinsten en staan leasemaatschappijen in de rij om hun klanten in (oersaaie) Audi’s en VW’s te stoppen. Fiat is uit de gratie en draait (zonder Chrysler) dik verlies, hoe vervelend dat misschien ook is.
En zonder protectionisme en staatshulp was Alfa nu van Ford geweest of misschien wel Tata en had Fiat niet meer bestaan. Dus daarop afgeven is een beetje vreemd.
Andersom denk ik juist. Het is een groot nadeel van Fiat geweest dat Alfa Romeo niet naar Ford is gegaan. Dat klinkt gek, maar anders had je nu waarschijnlijk twee grote autofabrikanten gehad in Italië. Dat overprotectionisme was juist bijna het einde van Fiat. Dankzij de sprong naar een gezonde bedrijfsvoering onder leiding van Marchionne is men ontsnapt aan een faillissement en is het nu juist een bdrijf met wellicht de meeste potentie op mondiaal niveau. Over 5 jaar zien we pas echt hoe goed Fiat-Chrysler het doet. Maar ik voorspel je dat ze tegen die tijd bij de absolute top horen.
ja van dat rondrijden,zou me ook niks verbazen.
kijk,vroeger wou ook niemand in een audi gezien worden(1980).
skoda idem,nu is het een ander verhaal.
fiat/chrysler word ook nog wel een winnende combi(hoop/ik).
😉
Wat een onzin om hierin Volkswagen aan te halen. Ik vind FIAT mega sterk en slim bezig tot nu toe kan ik never nooit FIAT betrappen op dat ze liegen. Marchionne is voor een Auto producent juist heel open. Volkswagen heeft nu denk ik met iedereen ruzie met Porsche, Suzuki en nog een aantal fabrikanten met FIAT zijn ze ook geen vrienden. En dan kun je inderdaad mega winsten draaien maar voor hoe lang nog?? vraag ik me af. Begrijp de mensen trouwens ook niet want VW is helemaal niet betrouwbaar in Duitsland wordt dit momenteel duidelijk omdat ze claims beginnen te krijgen omtrent de TSI motoren met de D-ketting daar komt mega veel spelling op dat hij eraf loopt met alle gevolgen nadien sommige al bij 20.000 kilometer. Kan ooit herineren dat meneer Piech riep dat Alfa Romeo problemen met motoren had. Als ik Fiat was zou ik dat nu eens roepen van de Duitse vrienden.
Ciao
Squadra
Squadra vergeet de lekkende injectoren niet van de diesel. Sprak laatst nog iemand die compleet stil kwam te staan met de Pazaad 😉
Je moet ze nageven dat ze idioot snel gegroeid zijn en dat ze heel goed de klant weten te misleiden en overtuigen. Uit het niets? Bijlange na niet; als Tsjechië en de DDR naast het Italische schiereiland hadden gelegen begin jaren ’90, dan was Fiat nu al lang de grootste samen met Toyota en had het fabrieken in China.
de tijd zal het leren.gelukkig zijn het maar meningen. 8)
@ Alfa 156:
Opel hun zaakjes beter voor elkaar? Ze hadden over het boekjaar 2011 een verlies van 750 miljoen euro en er gaan zeer waarschijnlijk 2 fabrieken sluiten…
Japan is ook drama; Mazda 900 miljoen verlies en steeds meer concurrentie uit met name Korea voor de andere merken.
Fiat is al decennia lang geen uitblinker in efficiëntie, maar weet nu wel donders goed wat er gaande is in autoland.Fiat is al bezig met saneren en gaat nu diep door het stof, merken die nu nog (mega)winsten maken hebben dit klusje nog te goed over een aantal jaren. Ik hoop voor Fiat dat ze er goed uitkomen en dat ze weer een stevige positie op de automarkt weten te veroveren