Einde neerwaartse spiraal Europese verkoop FCA

Eindelijk lucht voor FCA na een jaar afname in de verkoopcijfers. In september heeft de groep op Europese bodem 12,8% geplust in vergelijking met de negende maand in 2018. Er werden in totaal 200.200 auto’s verkocht, goed voor een marktaandeel van 5,4%. Alle merken van Lingotto deden goed mee, ook Alfa Romeo. De positieve trend past bij een herstellende markt en is een goed teken voor FCA, dat voor 2019 eigenlijk weinig goeds nog kon verwachten. Het verlies op jaarbasis staat momenteel op -10,2%.

In september vorig jaar begon de afname na een redelijk degelijke periode in te zetten. Gelukkig lijkt het dieptepunt voorlopig bereikt. Alfa Romeo verkocht in september meer dan 4100 auto’s (+25,9%) en zag zelfs de Giulia (+19%) stijgen. De Stelvio pluste met 39,9% en de Giulietta met 51,1%. Alfa Romeo steeg op alle belangrijke markten. Lancia blijft onverminderd sterk met de slimme Ypsilon en verkocht in totaal bijna 4200 auto’s in september (+23,3%). Op jaarbasis staat de teller al op 45.800 eenheden. Fiat verkocht in september bijna 49.000 auto’s (+10,8%) en steeg op alle belangrijke markten. De 500 is lijstaanvoerder met meer dan 17.400 eenheden (+5,8%) en stevent af op een zeer succesvol jaar. Ook de Panda doet het erg goed (+11,6%) en eveneens de 500X, 500L en Tipo groeiden percentueel.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Einde neerwaartse spiraal Europese verkoop FCA

  • 19 oktober 2019 om 07:40
    Permalink

    Lancia zou met een een nieuwe Delta erbij zomaar op 100.000 auto’s komen

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2019 om 12:24
    Permalink

    De Giulietta zou met een opvolger ook erg goed kunnen verkopen als men hem breder op de markt zouden zetten dan de giulia dat die relatief slecht verkoopt is vrij logies zonder betaalbare instap versie en het gebrek aan een SW en hybride technieken. Al in begin 2017 was er sprake van een 350pk versie met 2.0 en hybride en ook een. Coupe en een zargato coupe met de 2,9V6 en hybride techniek. Maar het is angstvallig stil.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2019 om 13:17
    Permalink

    Het verschil met september 2018 is vooral te verklaren door de enorme duikvlucht vorig jaar na het invoeren van WLTP. Kijken we naar de Europese year-to-date cijfers dan zien we dat FCA na 9 maanden in 2018 nog de 4e fabrikant van Europa was, dit jaar ingehaald door Hyundai/Kia, BMW en Daimler, gezakt naar plek 7. In de relatief goede maand September is FCA zelfs gezakt naar plek 8, ook ingehaald door Ford. In Nederland waren de verkopen een absoluut dieptepunt: slechts 8 nieuwe Alfa’s werden geregistreerd, waaronder 2 stokoude Mito’s, 2 Giulietta’s, 3 Giulia’s en 1 Stelvio. Verder werd er welgeteld 1 (!) Panda verkocht, geen enkele 500L of Tipo, 1 Maserati Levante geen enkele Ghibili of Quattroporte.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.