Eerste rij-indruk Fiat 500L
Het is de week van de Fiat 500L en ook onze redactie mocht alvast achter het stuur van Fiat’s laatste inventie plaatsnemen. Het ons niet ontgaan dat Fiat bewust voor de oorsrponkelijke geboortegrond heeft gekozen voor deze introductie. Het industriële verleden van Fiat was overal aanwezig en Fiat hoopt ondanks de huidige moeilijke omstandigheden, ook duidelijk op een productieve toekomst in de Piemontese hoofdstad en de rest van Italië. Hoewel de 500L in Servië wordt gebouwd, past dit model volledig in deze thuisbasis. We reden door een mooie industriestad met een prachtig ontworpen en praktische op en top Italiaanse auto. Dat de economische realiteit voorlopig nog even een heel andere is, hielpen ook de weergoden ons herinneren… Voordat we van een spectaculaire theatrale persintroductie -compleet met bewegende tribune!- konden genieten, waren we namelijk een dag verder omdat een wolkbreuk het OGR gebouw deels blank had gezet.
Ons geduld werd echter beloond, want de volgende ochtend kregen we in dit gigantische complex, dat ten zuiden van station Porta Susa en ten westen van het centrale station Porta Nuova ligt, alsnog een prachtige presentatie te zien. In de Officine Grande Riparazioni, werden ooit de treinen van de FS onderhouden en zetelt vandaag de dag een prachtig museum dat doordrongen is van de Torinese nijverheid. De automobielgeschiedenis is net zo dichtbij trouwens, want de wegen Via Monginevro en Corso Peschiera liggen dichtbij. Daar waar onder meer Lancia en Bertone ooit hun fabriekshallen vestigden.
Fiat noemde deze locatie dus terecht haar eigen ‘Loft’, oftewel een oude historische fabriek als omhulsel van toekomstgerichte activiteiten. De 500L is een vrucht van die activiteiten en die eerste glimp van de 500X belooft ook veel goeds! Een deel van de aanwezig pers leek vreemd genoeg redelijk blind voor deze poëtische benadering. De geschiedenis van Fiat is voor sommigen dus blijkbaar te lang geleden. Een link naar de 600 Multipla en oude 500 ontging een enkeling zelfs en anderen waren er niet eens van doordrongen dat de 500L op een nieuw platform is gebouwd en dat de 105 pk TwinAir een prachtige nieuwe krachtbron is… Een redelijk bizarre en surreële gewaarwording voor ons, dat ons eigenlijk nog bewuster deed genieten van deze unieke ‘experience’ die Fiat ons hier in Turijn schonk.
De 500L wordt sinds het zien van de eerste plaatjes veel vergeleken met de Mini Countryman, maar in realiteit is dat redelijk onterecht. De 500L heeft een heel eigen look en designfilosofie. De 500L is bovendien een stuk praktischer, als je ziet in wat voor een zee van ruimte je als bestuurder plaatsneemt. Het ruime zicht rondom is trouwens ook een uitvinding en een waardevolle toevoeging aan het idee van een goed ruimteconcept. De enige vergelijking die je kunt maken met de concurrent is wat ons betreft die van de rijdynamiek, want de 500L met gepeperde 105 pk tweecilinder krachtbron volgt z’n spoor op sublieme wijze en stuurt lekker. Op hogere snelheden blijft het geheel ook zeer comfortabel. Na vele rijervaringen met de 85 pk versie in verschillende modellen, merken we net als bij de Punto en de MiTo TwinAir, dat er nauwelijks vibraties zijn en dat de motor qua geluid niet dominant aanwezig is in deze robuuste wagen. Opnieuw zijn de zesde versnelling en eventueel de de Eco-knop, twee aangename standen voor wie zuinig wil rijden. De 500L weegt 1260 kilogram en kan alle 105 pk dus goed gebruiken. Vlot opschakelen hoort daarbij en in Eco-stand ben je wel een stuk trager. Toch kan de TwinAir met 105 pk de klus goed aan, al vonden we de 1.3 MultiJet iets prettiger en soepeler in combinatie met deze auto, omdat de opgerekte tweecilinder bij lage toeren wat meer last van een turbogat lijkt te hebben dan z’n sterke broertje met 85 pk. Gevoelsmatig vinden we de 85 pk en de 1.3 diesel in het stadsverkeer dus wat vlotter. We hebben ‘m niet gereden maar de 1.4 Fire schijnt nog het minst aantrekkelijk te zijn, waardoor de auto zelfs wat traag aanvoelt maar wel erg schoon is met Euro6 normering.
De afwerking van het interieur is net als bij de Panda erg hoogstaand, degelijk en bovenal mooi. De schakelbak is buitengewoon prettig en exact zoals we dat van alle recente modellen gewend zijn. De airco zit misschien wat ver weg en de ronde knoppen zijn dezelfde fijne elementen uit de Giulietta. Het meest aantrekkelijke aan deze 2 in 1 opvolger van Idea en Multipla, vinden we de combinatie van veel ruimte binnen een compacte auto, vol werkelijk praktische ideeën (inclusief die van de kleine koffiemachine!); De instap is lekker makkelijk (met de laadbodem 67 cm van de grond), de neerklapbare achterbank is tevens verstelbaar in de diepte, wat zelfs geldt voor de laadruimte. De bodem van de al even toegankelijke kofferbak is namelijk in hoogte verstelbaar (3 standen). De laagste stand is goed voor een hoogte van 65 cm en vergelijkbaar met een normale kofferruimte. De middelste is handig omdat je zo je kleine boodschappen makkelijker erin schuift (foto onder). En de hoogste stand (de achterbank is dan alleen nog wat de rugleuning betreft verstelbaar) om zwaardere objecten in te kunnen laden. Wanneer je het kleinste deel van de rugleuning van de achterbank (60/40) neergeklapt hebt, kun je heel gemakkelijk lange objecten (240 cm) erin schuiven zonder de achterzijde te beschadigen, dankzij een achterzijde van hard kunststof. Het kan zelfs als tafeltje dienen.
De Fiat 500L is na deze nadere kennismaking, bij nader inzien ook de ideale anti-crisis-auto en kan Fiat volgens ons in Europa zelfs weer geheel op de kaart zetten. Het is namelijk een compacte maar toch ruime gezinsauto die alles in zich heeft. Mooi veelzijdig design met een tijdloos karakter, in combinatie met de vele praktische pluspunten en zelfs de nodige luxe zoals een 5 inch touchscreen op de middenconsole. De 500L valt ook nog in hoge mate te personaliseren. Wie ‘m ondanks dat nog altijd niet stoer genoeg vindt, kan bovendien uitzien naar de 500L Trekking die medio 2013 op de markt verschijnt. De 500L is een ideale optie voor wie een gewone B-segmenter te weinig praktisch is en een C-segment auto eigenlijk te duur is op dit moment. We kunnen niet anders concluderen dan dat Fiat met dit model, goed heeft geanticipeerd op de huidige marktcondities. In september mogen de grotere markten alvast met de 500L kennismaken en in oktober volgt Nederland samen met de overige markten.
[nggallery id=849]
1260 kg is behoorlijk veel voor zo’n kleine auto. Een paar krachtigere motoren zouden dan ook geen overbodige luxe zijn. De eerste berichtgevingen over de auto vermelden alle dat de auto wat vlotter zou mogen zijn… De 1.6 diesel van 120pk en de 1.4 multiair van 120/140 pk zouden bvb perfect passen in de auto.