Eerste rij-impressie nieuwe Lancia Ypsilon voor AutoEdizione

Ypsilon rijtest

Nu we de nieuwe Ypsilon al een tijdje op ons netvlies hebben en we er op twee autosalons al uitvoerig in hebben kunnen plaatsnemen, zijn we behoorlijk enthousiast geworden over wat Olivier François ooit ‘La Nuova Lancia’ noemde, oftewel ‘het nieuwe Lancia’. Het DNA is uiteraard niet nieuw, aangezien we dit gerust een ‘Deltina’ kunnen noemen. AutoEdizione mag even meerijden met dank aan Bart van den Acker, die ook namens ons aanwezig was op de perspresentatie in Turijn. Lees hier zijn verslag:

Hij is origineel van vormgeving en het is duidelijk een kleinere editie van de Delta. De nieuwe Yp’ rijdt fijn, hij is ruim en voor een auto in deze klasse keurig afgewerkt en rijk uitgerust. Natuurlijk zal het niet de goedkoopste in zijn formaat zijn, maar dat past ook niet bij het merk. Het is het oude liedje: Lancia moet genoeg auto’s verkopen om te blijven bestaan, maar ook niet te veel, want het moet wel een beetje exclusief blijven om Lancia te rijden.

Met de voorgaande Ypsilons heeft deze nieuwe weinig meer te maken. Sterker nog: de huidige blijft nog tot het einde van het jaar in productie, dat bijt elkaar namelijk niet. Een belangrijk verschil met de drie vorige generaties Ypsilon is het feit dat het nu een vijfdeurs is. Met name in Zuid-Europese landen is dat een belangrijk pluspunt, of beter, de eliminatie van een eerder minpunt. Dat kan leiden tot een grotere afzet van dit model dan voorheen. Dat betekent ook een iets andere positionering in ons land. Het is prima als deze Ypsilon gemiddeld beter gaat verkopen dan de vorige, daarmee blijft het nog steeds exclusief genoeg. Ik hoorde dat er al een Chrysler-dealer is die de vrouwen van zijn trouwe Chrysler en Jeep-klanten benadert voor de Ypsilon. Dat is een synergie-effect tussen die twee merken waaraan ik nog niet had gedacht.

Toch mogen we niet de fout maken de Ypsilon direct weer als vrouwenauto af te schilderen. Juist ook door die achterportieren, kan het ook heel goed een kleine gezinsauto zijn. Via die achterportieren is een kinderzitje, of het kind zelf, gemakkelijk te plaatsen. Dat was bij de oude Ypsilon niet te doen. Los daarvan is het knap hoeveel ruimte Lancia in de 384 cm lange Ypsilon heeft weten te maken. Met mijn 175 cm ben ik niet extreem lang, maar ik kon heel royaal ‘achter mezelf zitten’. Met vier volwassenen is het op niet al te lange reizen ook nog wel te doen. Daarnaast is er 245 liter bagageruimte. Dat is beslist geen topscore in deze klasse, maar er is mee te leven.

Lancia Ypsilon

Basis van de Ypsilon is een nieuw platform, al zitten er wel delen in die ook worden gebruikt voor de Panda en 500. De voor- en achterzijde zijn wel nieuw, onder meer voorzien van kunststofdelen van het materiaal Xenoy (bekend van de Giulietta) dat bij een aanrijding veel energie absorbeert. De wielbasis is vergeleken met de vorige Yp ook flink toegenomen, wat de basis is voor een comfortabeler weggedrag. Dit platform zal zeer waarschijnlijk ook de basis zijn van de toekomstige Panda. Er is het nodige gedaan aan gewichtsbesparing, waardoor de basis-Ypsilon rijklaar ruim onder de ton blijft. Dat is tegenwoordig bijna een zeldzaamheid. Voor Nederland is de Twin Air, bekend uit de 500, met 63 kW/85 pk voorlopig de enige beschikbare motor. Een CO2-uitstoot van 99 g/km is lang niet slecht, daarmee is deze Ypsilon belastingvrij, zo lang het nog kan. De Ypsilon wordt ook gebouwd met de vertrouwde 1.242 cm3-motor. Het is zinloos die bij ons te gaan voeren, want die heeft minder vermogen en trekkracht en zou niet belastingvrij zijn. De diesel krijgen we in ons land ook niet, maar er komt wel een BiFuel.

De eerste rijervaring is overwegend positief. Die tweecilinder is een feestje in de omgang, met voldoende trekkracht (145 Nm), al moet hij op hellingen wel op toeren worden gehouden. Daarbij is het geluid van de TwinAir een leuk element in de hele beleving van de auto, het heeft iets sportiefs, maar ook iets vertederends. De Ypsilon stuurt erg fijn, schakelt goed en zit prima, maar de verwerking van kleine oneffenheden is wel wat onder de maat. Hij is gewoon hard gedempt, waardoor Lancia de kans van de Ypsilon de comfortabelste compacte auto op de markt te maken zelf om zeep heeft geholpen.

Voorlopig komt er één uitvoering, ‘Gold’ die met een flink aantal opties en pakketten, plus drie types lichtmetalen wielen en een groot aantal kleuren en kleurcombinaties knap individueel is uit te rusten. De mooiste die ik tot nu toe zag –maar dat is dus persoonlijk- is een knalrode met pianozwart op het dak en de motorkap (foto). De basisprijs bedraagt € 15.000, de verkoop start op 18 juni.

Tekst: Bart van den Acker

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Eerste rij-impressie nieuwe Lancia Ypsilon voor AutoEdizione

  • 31 mei 2011 om 18:48
    Permalink

    Ik kan eigenlijk niet wachten tot die bij de dealer staat, benieuwd wie dat gaat worden hier in de regio. Het is te hopen dat men wat professionele bedrijven selecteert omdat het merk min of meer toch wat opnieuw in de markt wordt gezet.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2011 om 20:58
    Permalink

    Aan de Delta merkte ik aanvankelijk ook wel een behoorlijke harde demping op kleine oneffenheden.
    Maar met het verstrijken van de km’s (en dat zijn er dan bij de Delta echt wel meer dan 20.000) wordt dat wat beter. Tevens hangt het van de banden en de bandenspanning af. Dus niet te grote velgen eronder.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2011 om 08:01
    Permalink

    Ik ben afgelopen weekend naar de avant-première geweest bij de dealer en ik vond de auto één grote teleurstelling. Ten eerste vond ik hem in het echt nog lelijker dan op foto. Die grille is afschuwelijk en de koplampen hebben een vorm die niet in de rest van het design past. De auto is ook veel te hoog en de wielen zijn veel te klein om van een harmonieus geheel te kunnen spreken.

    Het interieur zag er wel verzorgd uit, maar ik ben 1.74meter en ik kon niet comfortabel zitten op de achterbank. De auto had een glazen dak en ik moest het rolgordijn opentrekken, want anders zat ik met mijn hoofd tegen het dak. Overigens is de zit van de zetels voor- en achteraan veel te kort en zijn de zetels vooraan veel te breed.

    Wat het rolgordijntje betreft: na twee keer open en dicht doen rolde het al niet meer op. Nog een ander minpunt: toen ik het dashboardkastje opendeed, viel het gewoon naar beneden. Een veer om het langzaam te laten zakken, was geen overbodigheid geweest.

    Ik had gehoopt dat ik mijn mening moest herzien als ik de auto in het echt kon beleven, maar dat was dus niet. Integendeel zelfs.

    Toen de dealer me vroeg wat ik er van vond, heb ik eerlijk geantwoord dat ik het een afschuwelijke auto vond. Daar schrok hij van en zei me dat ik de eerste was die die mening had. Ik dacht bij mezelf, ik ben waarschijnlijk de enige die eerlijk is.

    Nee, als dit de weg is die Lancia gaat inslaan dan bedank ik daarvoor.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2011 om 08:02
    Permalink

    Ziet er erg leuk uit, maar qua afmetingen kan ik em maar slecht plaatsen, hij is toch net iets te klein om op ruimte de concurrentie aan te kunnen in het B-segment, maar een A-segment auto is het zeker niet, hij valt een beetje tussen de 500 en de punto evo in zeg maar..

    En kleine gezinsauto, who are they kidding? Met 1 pasgeboren kind heb je al een bravo nodig als je ergens naar toe moet en de kinderwagen mee moet.. laat staan een weekendje weg.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2011 om 18:20
    Permalink

    Ik durf het nog niet aan om de nieuwe Yp te gaan bekijken.
    Het is net een soort blind date waarvan je alleen maar een erg slechte foto van heb gezien. Veel te bang dat het gaat tegenvallen.
    Ik word nu door mijn kinderen gepushed om toch vooral te gaan kijken maar ik hou stand, ik wacht tot ik er een of meerdere in het wild heb gezien voor ik de nieuwe Yp als een nieuwe liefde omarm of met een vage smoes afwimpel 🙂

    Beantwoorden
  • 4 juni 2011 om 13:53
    Permalink

    De 1.3 Mjet II uit de PE zou het hier toch goed moeten kunnen doen deze is lichter in gewicht dus de uitstooot zou naar verwachting toch ruim onder de 95gram moeten komen.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2011 om 15:04
    Permalink

    @Lusso: Er zijn ook mensen die Doutzen Kroes niet mooi vinden.over smaak valt niet te twisten.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2011 om 09:39
    Permalink

    Knappe review van: Vitorio schrijft:
    “Ziet er erg leuk uit, maar qua afmetingen kan ik em maar slecht plaatsen, hij is toch net iets te klein om op ruimte de concurrentie aan te kunnen in het B-segment, maar een A-segment auto is het zeker niet, hij valt een beetje tussen de 500 en de punto evo in zeg maar..

    En kleine gezinsauto, who are they kidding? Met 1 pasgeboren kind heb je al een bravo nodig als je ergens naar toe moet en de kinderwagen mee moet.. laat staan een weekendje weg”.

    Met (de) verbeterpunten, goede zetelverhouding(Lusso)en een ruimer onderstel zou je een nieuwe generatie Lancia’s kunnen verwachten, die wel als compacte gezinsauto in de markt gezet kunnen worden. De naam is er namelijk al de Grande Ypsilon;))
    A star wants to be born.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.