Eerste nieuwe Lancia Ypsilon al in Spanje van de band gerold
Aldus Napolitano…
Lancia is een beetje een spookmerk geworden. Al jaren leven merkliefhebbers op herinneringen en ijdele hoop op een misschien wel wat onwerkelijke terugkeer. De Ypsilon uit 2011 op de Italiaanse markt is nog het enige tastbare en succesvolle overblijfsel in een verder door nieuwe SUV’s en EV’s gedomineerde wereld. Voor ons gewone stervelingen staat een nieuwe Lancia intussen dus nog ver van de realiteit. Dat gevoel werd eigenlijk enkel versterkt bij uw vaste redacteur, toen Luca Napolitano deze week twitterde dat het eerste exemplaar (ik neem aan een experimenteel proefmodel) in Spanje (Figueruelas, Zaragoza) van de band is gerold. Op de foto hierboven heeft de CEO intussen een blik waarbij je met wat donkere humor zou kunnen bedenken dat hij zegt: “ma dov’è sta Ypsilon?” Even later maakte het merk uit Turijn ook nog eens officieel bekend dat de eerste 40 merkdealers worden ingericht. Chique showrooms ‘Casa Lancia’ genaamd… nu nog zonder auto’s (foto onder). Lancia bedankte de dealer die in een wedergeboorte van het merk ‘geloven’. We zijn als ‘Lancista’ uiteraard al jaren goedgelovig maar de laatste maanden lijken het moeilijkst…
Want waar is de nieuwe Ypsilon?
We weten dat tegenwoordig een fabrikant in een maand of 13 (soms slechts 10) een auto kan ontwikkelen. Daarvan is bovendien ongeveer 80% virtueel dankzij geavanceerde simulatietechnieken. Dat was vroeger wel anders, toen auto’s tot aan de productiefase ongeveer een periode van 2 jaar of meer aflegden. Het laatste jaar was er eentje van vele tests op de weg tot aan de productiefase. Inmiddels vinden tests op de weg pas plaats als het model al productierijp is. Het gaat dan dus enkel om de spreekwoordelijke puntjes op de ‘i’. Bij een automerk als Lancia is de hier geschetste aanloop eentje die de spanning extra opbouwt kunnen we wel zeggen. De nieuwe Lancia Ypsilon is volgens Napolitano een stijlvolle auto van ruim 4 meter met een meer mannelijke inslag dan z’n voorganger. Vanaf volgend voorjaar is de auto in productie en zal er naast een hybride 1.2 ook een EV in productie worden genomen. We snakken intussen naar de eerste plaatjes waarop het nieuwe model goed te zien zal zijn. Lancia als fantoommerk zijn we nu wel zat namelijk.
Het huidige model is nog steeds fantastisch
Helemaal mee eens. Ik heb het laatste model van 2015 en hoop er nog even mee te kunnen doen en anders hoop ik op de nieuwe in dit jaar. Nog even zeggen dat ik een grote fan ben van Lancia, Beta en Delta, heerlijke reis auto’s waren dat!
.
Ik ben nieuwsgierig
Heb mijn Ypsilon (Platinum) gekocht op 11-11-2011 om 11:11u (echt waar!). Hij rijdt nog steeds geweldig. Zijn er heel blij mee. Ziet er nog steeds goed uit. Zijn benieuwd naar t nieuwe model. Mogelijk dat we die aanschaffen.
Lol, weet de redacteur wel waar hij het over heeft. Zelfs in de recente jaren verkocht Lancia alleen in Italië meer (!!) Ypsi’s dan alle AlfaRomeo’s verspreid over Europa. De Lancia Ypsilon is de kever van Italië geworden, letterlijk een volkswagen.
Kom op redactie, niet zo lui !
Ik rijd nu in een SEAT Mii Fr – fijne auto overigens – omdat de Y niet meer te koop stond in NL. Overigens vind ik de voorgaande Y veel leuker (Momo versie!). Van de huidige Panda was er geen sportieve versie.
De huidige Y zou je nieuw kunnen invoeren?
Net zoals met de huidige Panda is er geen sportversie van de Y (Momo / Hp), wat lager op de wielen, stoerder.
De Pu+Ra is fantastisch om te zien. Ik hoop dat de nieuwe Y er ook gaaf uit ziet. Dan ben ik zeker te porren!
Opel corsa met een Lancia logo op gekleefd waarschijnlijk
Deze vergelijking wordt door verstokte Lancia-liefhebbers (die er gelukkig nog zijn!) maar al te graag gemaakt en slaat nergens op. Die Ypjes in Italië gaan met grote kortingen over de toonbank, daar zit nauwelijks marge op. Aantallen zijn leuk voor het straatbeeld en de statistieken, maar zeggen niks over winstgevendheid. Niet voor niks stoppen steeds meer fabrikanten met het verkopen van kleine auto’s.
Benieuwd naar de nieuwe Ypsilon ben ik zeker wel! Fijn dat het merk weer terug komt, al is het helaas als vermomde Peugeot. Maar hopelijk is dit de opmaat naar meer.
Ik zie graag foto’s. Ik kijk er naar uit.
Lijkt mij veel te groot die 4 meter voor de huidige clientèle. We zullen zien…
Inderdaad : “ruim 4 meter” is eigenlijk “meer dan” 4 meter.
De huidige Ypsilon is 3.84 meter, de vorige 3.78 meter en de eerste Y 3.72 meter. De Y10 is amper 3.40 meter lang.
Die “ruim 4 meter” past eerder bij een Delta van de 1e en 2e generatie, respectievelijk 3.9 en 4.01 lang.
De 3e generatie Delta is 4.52 lang (die eigenlijk Lybra of Dedra had moeten heten…)
Maar ja, de “Excell-blaadjes” en de “statistieken” wijzen weer uit dat een A of B segment niet genoeg geld opbrengt.
Maar of de dealer daar ook zo over denkt als hij “nee, heb ik niet” moet verkopen ?
Hij ziet een klant vertrekken die niets aankoopt en geen onderhoud meer doet bij hem.
Denkt Tavares echt (zoals SM) dat een eigenaar van een Peugeot 108 zomaar een 208 koopt ?
Misschien een verlengde 500e? Overigens is die 500e nu 3,62m en dan wordt de Ypsilon minimaal 40cm langer… Bijzondere ontwikkelingen. Kan er wel een grotere accu in, maar de huidige clientèle (vrouwen 99%) kiest niet voor niets en mass nog steeds de stokoude Ypsilon. Kleine auto, beter overzicht. Tegen de data in van alle Excelletjes van marketeers. Verbaast mij niets. Garbage in, garbage out. Dat lijkt menig marketeer te hoog gegrepen (wiskunde A). We zullen zien.
Mij lancia rijdt nog perfect!!…eentje van 1997…1246 cc…16 V
Ik rij al 7 jaar met een Lancia Delta 3, zeer comfort een betroubaar auto, en krachtige motor turbo benzien.
@Meike, volgens mij heb je de ironie niet begrepen. Ik leef Lancia.. schrijf er al jaren over..zocht spijkers op laag water tegen beter weten in. Rij Thesis 2004 en Ypsilon 2012… wat denk je dat ik niet begrepen heb? Dat Lancia al jaren op sterven na dood is en dat het niet helpt als je veel voorbereidingen treft zonder volwaardig gamma in huis? Italië is een grote markt en daarom doet de daar goedkope Ypsilon (die ik in het artikel succesvol noem dus misschien zit de luiheid bij de lezer) het goed. Marge is echter nagenoeg nul. Samen met de Panda en 500 Hybrid speelt men quitte met dit model. Quitte is niet genoeg in deze wereld en al helemaal niet in de auto-industrie.