Eerste kwartaal 2014 meer details over Alfa Romeo’s toekomstplan
Het best en misschien soms wel iets te goed bewaarde geheim van Sergio Marchionne, is het belangrijke plan voor het merk Alfa Romeo. Gisteren herhaalde de CEO dat het samen met Maserati (en Jeep), de belangrijkste internationale pijler wordt voor de internationale verkoop. De CEO die al eerder vertelde pas meer over het ‘Top Secret’ project van Alfa Romeo te vertellen wanneer de tijd rijp is, liet aan Automotive News weten dat tijdens de presentatie begin 2014 meer duidelijk zal worden. Daarbij moet eerder bij het invallen van het voorjaar worden gedacht dan aan het begin van het nieuwe jaar.
De steeds slechtere verkoopcondities op de belangrijke thuismarkt drukken momenteel zwaar op de snelheid waarmee men kan werken. In Italië moeten steeds meer mensen de auto zelfs laten staan en keert men zich massaal tot de occasionmarkt. De meeste energie gaat dus zoals gezegd uit naar het ontwikkelen van modellen voor een intercontinentale verkoop, met name op markten waar nog groei zit. Voor Alfa Romeo draait het daarbij voornamelijk om luxe achter- en vierwielaangedreven modellen, die momenteel achter de schermen in ontwikkeling zijn. Marchionne zegt al wel dat het om meerdere modellen gaat, voorzien van de juiste techniek. Naast compacte sportwagens als de 4C, 4C Targa en Duetto, wordt naar verwachting gewerkt aan een groot topmodel en een compleet D-segment, inclusief SUV. Pas vanaf 2015 moeten wat dat grotere middensegment betreft, de eerste resultaten hun marktdebuut naderen.
Hoe ziet Alfa het B-segment en het C-segment. Ik zeg de Punto komt niet meer terug zoals hij is. Dan is er voor Alfa Romeo en Lancia meer te halen. Ik zou de Alfa B-segment opvolger Mito. In 2 modellen aanbieden een Alfa Sprint een kleine hele leuke coupe 3DRS en een 5deurs model die van elkaar familie zijn maar toch vanaf de B-style echt een eigen gezicht hebben Ik zou het model wat groter maken en lichter.
Ciao
Squadra 8)
Absoluut fantastisch dat na heel erg lang wikken en wegen nu uiteindelijk toch gekozen gaat worden voor RWD en AWD, dus net als BMW en Mercedes, voor de D-klasse (Gulia) en hoger.
Platformen die ook geschikt zullen worden voor Chrysler (Lancia???) en Dodge. Zo worden dan ook behoorlijke productie aantallen gehaald.
B-klasse en C-klasse zullen wel blijven zoals nu.
Idd Henk: D-Evo/E-Evo. Schrijven we al een paar jaar over maar niemand geloofde wat we in Turijn hebben vernomen.
@Lancia4Ever
Deze ontwikkelingen zijn toch wel heel recent en tot zo’n 1,5 jaar geleden was volgens Marchionne echt sprake van voorwielaandrijving. Ik herinner me nog een uitvoerige verdediging van het concept in 2012.
Maar het zou me werkelijk niets verbazen als Harold Wester (de leider van het project in Modena) Marchionne heeft weten te overtuigen dat voor het imago tegenover de Duitsers achterwielaandrijving een must is. Het grootste makken van Audi is dat ze voorwielaandrijving hebben, hoe goed ze ook zijn.
Wie gelooft dit nog…. 😕
Helemaal met jou eens Bart !
Als ik iedere keer geld had ingezet op het nieuwe modellen nieuws van Sergio dat daarna weer doorgestreept werd,dan was ik nu een rijk man geweest haha.
Wedden dat deze plannen over een paar maanden weer worden doorgestreept ?
@Henk gisteren op Balocco van een tot op het bot gemotiveerde designchef vernomen dat het idd om nieuwe modellenreeks gaat met RWD en AWD 🙂
Wie gaat mij uitleggen in hoeverre RWD en/of AWD een mede bepalende ontwikkelingsfactor is, zulks in de vraag naar.
@Lancia3Ever
TOP!
@Mirafiori
Een RWD platform is technisch totaal anders dan een FWD platform. De hiervan afgeleide AWD versies zijn technisch ook totaal anders.
Het grootste verschil is de plaatsing van de motor.
Noord-Zuid bij RWD, Oost-West bij FWD