Eerste indruk rijdynamiek Alfa Romeo 4C
Voor een eerste rij-indruk van de prachtige Alfa Romeo 4C gaan we naar Italië, waar voor het eerst mocht worden gereden in dit raspaardje dat het merk weer op de kaart moet zetten. De cocktail is in ieder geval veelbelovend, want zoals we al zo vaak hebben weten te vermelden, is er een ideale mix gevonden tussen het verwerken van hightech techniek en het enigszins betaalbaar houden van deze Alfa. Mensen achter het merk noemen het ook niet voor niets een supercar in zakformaat. Dit is allemaal mogelijk door enerzijds de auto te voorzien van een redelijk conventionele 1.8 turbomotor en anderzijds het zo laag mogelijk houden van het gewicht, dat niet verder reikt dan 895 kg. Een verhouding van 3,7 kg per km. De combinatie is in principe het geheim dat Alfa Romeo na de oorlog tot een succes maakte bij een breder publiek. Pure bijna ongeëvenaarde rijdynamiek binnen de context van een niet onbetaalbare auto.
Het in de carbon monocoque afdalen gaat ons steeds beter af en blijft iets voor lenige mensen of hen die er veel voor over hebben. Achter het stuur blijkt dat de zeer sportieve zit ook geschikt is voor langere mensen. De ervaring eenmaal binnenin is spartaans doch degelijk dankzij het gebruik van goed aanvoelende materialen die nauwkeurig op elkaar aansluiten. Na het omdraaien van de sleutel is een donker maar niet overdreven brom te horen. Alles draait om de rit die komen gaat, want het enige dat in het oog springt is de digitale display met alle gegevens die een goede piloot nodig heeft. Al het andere is puur functioneel en veel valt te herkennen van andere modellen binnen FGA. Dat alles draait om het rijden, valt ook op aan het feit dat er geen praktische oplossingen zoals een ruim opbergvak aanwezig is. Bijna alles wat er niet is, heeft bovendien uiteraard met de gewichtsbesparing te maken. Mensen van Alfa Romeo lieten ons dan ook weten dat vrijwel alle extra’s (incl. een radio) optioneel zijn, vanwege dit heilige doel. Zo ook een unieke tas die in de minibagageruimte van 110 liter voor de centraal geplaatste motor past.
Een stukje achteruit rijden kan een probleem zijn, want afgezien van de zijspiegels zie je niets. Parkeersensoren achter zijn dan ook gelukkig optioneel en een absolute must voor wie zuinig is op z’n nieuwe 4C. Bij het omdraaien van de sleutel wordt een donkere ingetogen brom van de vierpitter hoorbaar. Deze verandert bij het optrekken in een steeds luidere brul. Het is bij lagere snelheden voelbaar dat er geen stuurbekrachtiging op zit. Deze auto is duidelijk niet voor luie mensen, wat ook blijkt uit de felheid waarmee de 4C in Dynamic er vandoor wil gaan. De auto is messcherp wat het rijgedrag betreft en bijna niet van de wijs te brengen. Op oneffenheden wordt de zeer lichte en korte 4C hooguit wat springerig. De ESP die niet zomaar ingrijpt kan dus zeer nuttig zijn. In ‘Race’ doet deze echter niet mee, wat dus om een ervaren of meer behouden besturing vraagt. Je hart klopt sowieso sneller in deze sportwagen. De Alfa 4C is een indrukwekkende brede wegmagneet die altijd dicht aan de grond blijft en fantastisch stuurt, accelereert en remt. Een sprint naar de 100 is een ware lancering, zeker omdat je als bestuurder zo laag zit. Met gebruik van ‘launch control’ is dit minder dan 5 seconden met toeren die reiken tot 6700, wat dankzij een van kleur veranderende streep in de display makkelijk in de gaten te houden is. De top wordt met de 1.8 pas bereikt op een kleine 260 km per uur.
Deze beauty kost in ons land zoals gezegd nog geen 60.000 euro en is gezien de prestaties en de fantastische vormgeving, plus onderhuidse techniek iedere euro waard. Jaarlijks zullen zo’n 1000 stuks op ons continent aan de man gebracht worden en circa het dubbele gaat richting de VS en elders in de wereld. Eind dit jaar rijden we ook in Nederland op veel uitgebreidere wijze in deze fantastische Alfa Romeo.
[nggallery id=992]
veel positieve reacties in de autobladen!
Het lijkt erop dat Alfa de juiste snaar heeft weten te raken! Nu nog graag een met handbak. 😀