Eerste indruk nieuwe Lancia Ypsilon
Lancia is terug.
Dat merk je aan alles. Ten eerste een totaal nieuw model in de vorm van de Ypsilon, want zo voelt het wel ondanks dat ie veel deelt met andere Stellantis producten. Je zult hier nog regelmatig kunnen lezen waarom we het een geslaagd model vinden. De ontwikkelaars in Turijn zijn absoluut niet over één nacht ijs gegaan, waardoor je merkt dat het merk opnieuw serieus genomen wordt. De nieuwe Ypsilon heeft een heel eigen uitstraling en stijl, zo ook de winkel waar hij te koop staat. Het feit dat de dealer ons graag alvast de auto liet proberen heeft alles met het opnieuw in de markt zetten van het merk te maken. Aandacht, aandacht en nog eens aandacht.
Stellantis House Broekhuis Zwolle.
In het Stellantis House van Broekhuis te Zwolle werkt men volgens het zogenaamde New Retail Model (NRM). Deze pilot (op het moment van schrijven alleen nog in Italië en de Benelux) is vandaag de dag wat ons betreft een dappere en bewonderingswaardige keuze om elk (Italiaans) merk, in de juiste sfeer te etaleren. Op een heel mooie manier is in dit geval Lancia binnen het ronde pand afgescheiden van de rest. De Lancia-afdeling heeft een totaal eigen sfeer die naadloos aansluit op de door ons zo bewonderde merkidentiteit. Italiaans design en moderniteit. Hier hebben we de afgelopen jaren al vaak over gefantaseerd, wetende dat dit mogelijk nooit meer realiteit zou worden. Toch is het zo en het maakt ons blij! We hopen dan ook van harte dat het in een sterk veranderende markt als de huidige stand kan houden. Het concept begint bij de stoel en de meubel in de showroom en eindigt bij het rijden in de Ypsilon. Het is een vloeiende lijn in dezelfde ambiance, met als kers op de taart een vriendelijke jonge verkoper die de Italiaanse auto met de paplepel heeft meegekregen. Youp den Hartog z’n vader bracht hem naar school in heuse “F” Lancia’s (Fulvia en Flavia alleen de Flaminia ontbrak nog) en zelf had hij al een ultieme Italiaans youngtimer in de vorm van een Beta coupé. Dat hij zich kan vinden in de nieuwe Ypsilon is dus gefundeerd zullen we maar zeggen; “De Ypsilon overtuigt. Het is een mix van stoerheid van Lancia’s uit de jaren ’70 en ’80, gecombineerd met flair en elegantie in de detaillering en het interieur zoals we dat op veel Lancia’s ook daarna nog hebben gezien.”
Inderdaad overtuigend.
Toen Youp ons de sleutel had gegeven en we vervolgens instapten, voelde de ambiance al gelijk zoals men de afgelopen tijd verkondigde. Als in een Italiaanse moderne woonkamer. Strak en toch uitgesproken, precies waar we van houden. Geen steriele zakelijkheid waar je hooguit tevreden over kan zijn, maar mooie vormen en materialen waar je in op kunt gaan. Een auto met een interieur waarvan genoten kan worden. Je vergeet om welk segment het gaat en het is absoluut luxe. We zullen de details in een latere review met je doornemen, maar neem van ons aan dat het verrassend is en vernieuwend. Zelfs de typografie en graphics van de displays achter en naast het stuur (S.A.L.A) ademen Lancia. Alsof Lancia geen 10 jaar aan merkontwikkeling heeft gemist. Bij Italiaanse auto’s als deze wordt in (andere) reviews altijd de akelige vraag gesteld of het echt premium is. Laten we dit stellen en dan houden we erover op: Als dit geen premium is dan is een Audi A1 het al helemaal niet. We vinden de discussie achterhaald en niet van deze tijd. Deze Cassina uitvoering in blu Lancia is mooi, maar we zagen ook al de LX uitvoering met weer andere kleurstellingen die ons evenzo bekoren, zo niet meer. Het zit dus wel goed met het niveau van de minder gelimiteerde rijke uitvoeringen.
Super vloeiend.
Met een “manettino” schakelaar in het midden, zoals Alfa Romeo dat had voor haar eerste uitvoeringen met DNA, zetten we de elektrische Lancia Ypsilon in Drive. Nu hebben we met de 500e van Fiat en Abarth plus de 600e nog niet heel veel ervaring met elektrisch rijden, maar er valt direct een positief verschil op. Het rijden in de Lancia voelt erg vloeiend en mechanisch. Het gas geven gaat veel minder met het wat typische ‘aan/uit’ gevoel. Voor het remmen geldt hetzelfde. Erg soepel en glad. Dit aspect had veel aandacht bij de ontwikkeling en wordt bovendien ook ervaren bij hen die de milde hybride al hebben gereden. Hij rijdt dus mooi. Ook qua stuurgevoel. Redelijk strak en met de nodige precisie. De ophanging is ook van een hoog niveau en zorgt voor een flinke dosis comfort op hobbels en dynamiek in de bochten. De sfeer van een Italiaanse stijlvolle ‘salotto’ gecombineerd met aangename rijeigenschappen geven een heel rijk thuisgevoel in deze Ypsilon EV. Het is dus een auto waar je je makkelijk aan hecht als gebruiker. En de looks aan de buitenzijde? Vooral de voor- en achterzijde geven de Ypsilon een unieke en nieuwe vorm van elegantie in onze ogen. We zien erg uit naar onze volgende ontmoeting met deze EV en ook niet in de laatste plaats de hybride.
Tsja, premium is een combinatie van een aantal ongrijpbare eigenschappen. Ik heb de Ypsilon nog niet gezien of gereden, maar Lancia heeft altijd al een beetje tegen de premiummerken aangehangen. Wel de uitstraling, niet de afwerking. Maar wat maakt het uit, uiteindelijk gaat het erom dat het merk zich voldoende zal onderscheiden om kopers aan zich te binden. We gaan het zien…
Sluit me aan bij wat hier staat geschreven. Ik heb dezelfde ervaring.
Wel zou ik Lancia adviseren om nog net iets meer te doen aan merk beleving, bv door Lancia logo te tonen bij opstarten multi media systeem of logo aan te brengen op de afdekplaat elek motor.
Verder zou men de bijrijderstoel elektrisch dienen te kunnen leveren, ventilatie stoelen, actieve dempers, iets mooiere materialen gebruiken bovenop dashboard (denk aan het prachtige leer vd Delta3) en hout/alu inleg zoals in het Lancia verleden. Ook de deuren achter zijn nu wel erg basic.
Frunk en dubbele bodem kofferbak zou ook fijn zijn net als bv one pedal drive.
Allemaal net nog even de puntjes op de i zetten en je hebt werkelijk een superfijne luxe en complete auto. Nu is het al een 8 maar dan zeekr een 10 🙂
Mooi verhaal, mooie foto’s. Dank je wel!
Voor een testrit moet ik nu zo’n 40 km rijden. Ooit was dat 5 km, daarna maximaal 25 km en een keuze uit een 4-tal dealers.
In België zijn nu de eerste “nieuwe” dealers gekend.
Wat opvalt : provincie Antwerpen is nu een blinde vlek, op uitzondering van 1 dealer ten zuiden van de stad Antwerpen.
Misschien zijn de “onderhandelingen” nog bezig met anderen ?
Maar welke dealer heeft er zin in om na een onderbreking van 7 of 8 jaar weeral te investeren in een aanpassing van de showroom ?
De reeds gekende dealers (volgens een krant) : Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Charleroi (zaterdag 15 juni geopend) en Drogenbos, Hasselt, Namen, Herstal (tegen eind dit jaar).
Ook 1 dealer in het GHLuxemburg (Bertrange, 10 km ten westen van de stad Luxemburg).
De website van Lancia.be geeft nog maar enkel de 5 geopende dealers.
Mooi verslag en mooie foto’s. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest naar een dealer te gaan ondanks dat ik hier in Rotterdam de luxe heb te kiezen uit 2 dealers op 13 (Wittebrug Forepark in Den Haag) of 17 kilometer (Zeeuw Automotive in Zwijndrecht).
Deze uitvoering van de Ypsilon doet mij heel sterk denken aan mijn eerste Lancia: een Delta HPE in Blu Apollo met ook een blauw interieur. Die had ook een achterspoiler op de achterklep is qua afmetingen vergelijkbaar met deze Ypsilon. Dat was destijds een C-segmenter. Door die Delta HPE ben ik fan van Lancia. Als deze Ypsilon dat gevoel benadert, word ik enthousiast voor de Gamma in 2026 ter vervanging van de Delta 3 MomoDesign.
Goed om te zien (en te lezen) dat Lancia weer terug is in de Benelux. Op het zicht een overtuigend mooie Lancia, gezien de vereiste overeenkomsten met ander stellantis producten. Echt een behoorlijk eigen lijn en smoel. Ik ga zeker een proefrit maken! En dan groen met rood interieur kiezen. Wordt het m’n eerste EV? Geen idee nog. Nu is de Giulia nog veel en veel te fijn. Maar op termijn best een reële mogelijkheid.