Eerste hybride Lancia op de markt
De hybride Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic is officieel z’n loopbaan gestart. Terwijl de fabriek in Polen (Tychy) deze week nog even dichtblijft in verband met het virus, is Lancia al wel met de commercialisatie gestart. Lancia’s succesnummer en hoop op een toekomst voor het merk, voldoet weer aan de milieu- en markteisen voor de komende tijd. En hybride zal geen slotstuk zijn, want er wordt openlijk gesproken over een esthetische update van de Ypsilon ergens in 2021. Hopelijk heeft deze levensverlengende ingreep voor de dan 10 jaar oude Ypsilon, ook iets te maken met een voorproefje op een nieuw gamma, dat wellicht dankzij de samenwerking met PSA, vrij vlot het levenslicht zal kunnen zien. (B-UV?)
Het op een na populairste model van Italië is alles behalve een zwanenzang. De Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic is samen met alle voorgaande generaties Y10, Y en Ypsilon, voorbij de 3 miljoen exemplaren geraakt, meldt het pr-bureau van Lingotto. Met de introductie van de hybride Ypsilon zien we het debuut van de moderne Firefly 1.0 3 cilinder van 70 pk, gekoppeld aan een elektrische 12v BSG (Belt integrated Starter Generator), zoals we die ook in de 500 en de Panda Hybrid-modellen zagen debuteren eerder dit jaar. Het vormt tevens het afscheid van de pruttelende en tevens krachtige 0.9 TwinAir Turbo. Lancia hanteert dit jaar 2 uitrustingsniveau’s, Silver en Gold. De extra rijke Platinum zal wel weer terugkeren als de economie aantrekt verwachten we. Lancia verwijst graag naar schoon water met dit model. Schoner water uit de Middellandse zee om precies te zien. Niet alleen met de kleur ‘Blu Maryne’ (dat debuteert op de Maryne opening edition), maar ook met het gebruik van SEAQUAL® YARN stoffering voor het interieur. Hierin is gerecycled kunststof verwerkt dat uit de zee rond Italië is opgevist.
[nggallery id=1261]