Eerste hybride Alfa Romeo rolt na de zomer van de band
Betrokken partijen rond de FCA-fabriek in Cassino waren afgelopen week erg bang dat de nieuwe Italiaanse wet vanaf maart zwaar op de productie zou gaan drukken. De in Italië zeer populaire Stelvio (13.000 eenheden in 2018) met name zou hierdoor onderuit kunnen gaan. Maar er gaan nu stemmen op dat dit juist mee zal vallen, al was het omdat veel exemplaren ook naar het buitenland gaan. Toekomstige producten die zelfs door de overheid beloond zullen gaan worden met tot 6000 euro aan subsidie, komen straks echter niet uit deze fabriek. De 500EV uit Mirafiori bijvoorbeeld en de hybride Panda uit Pomigliano.
Plug-in hybride versies van de Stelvio en de Giulia zullen misschien dan geen Ecobonus ontvangen, ze helpen wel om de verkoop in stand te houden. Aanstaande juni zou de productiestart al worden voorbereid volgens bepaalde bronnen. Vervolgens zal na de zomer naar verwachting alles op gang komen en zullen de eerste Alfa’s met stekkeringang richting de dealers gaan. Over de Giulietta daarentegen wordt gespeculeerd dat dit jaar nog weleens het laatste productiejaar kan zijn van de in 2010 gelanceerde hatchback. Nog niets wijst op een aanstaande restyling die eventueel als milde hybride op de markt kan komen. Alfa Romeo toont in Genève wellicht wat hybride nieuwtjes.
De ecobonus is er alleen voor de batterij elektrische auto’s, de BEV’s, en niet voor hybride.
Zoals ik het lees is dat niet juist: De 79-gramlimiet is ongeacht de gebruikte technologie. De Toyota Prius niet-plugin zal met zijn 76 gram CO2 “gewoon” beloond worden. In de Italiaanse kranten wordt evenwel met name de pluginversie, met 26 g/km genoemd als een auto die een aantrekkelijke koop wordt. Die schijnt de maximale bonus te krijgen met al een redelijke prijsstelling om mee te beginnen.
Volledig elektrische auto’s zullen juist flinke last hebben om onder de bovengrens van 50000 euro te blijven: Een Renault Zoe krijgt weliswaar de bonus, maar is ook maar een kleine auto. Een Tesla S valt er buiten en krijgt geen cent subsidie.
Voor de Stelvio geldt dat enkele varianten, met name de 4-wielaangedreven varianten, boven de 160g/km zitten. Bij ongewijzigd aanbod zullen dan voornamelijk die varianten op de Italiaanse markt minder aantrekkelijk worden. Het lijkt mij dat de ingenieurs prima weten wat ze moeten doen om een auto onder de 160g te krijgen en daar op ingespeeld gaat worden. De hybride-varianten gaan daar ook in meehelpen.
Je gaat een Stelvio natuurlijk niet onder de 79 gram krijgen met uitsluitend de inbouw van mild-hybride techniek.
Ja sorry, iets te kort door de bocht. Er zijn wat zaken aangepast.
En inderdaad alleen tot een prijs van 50.000 Euro, dat dan wel weer zeer terecht en veel slimmer dan de situatie in Nederland. Want waarom zou je een dure Tesla subsidiëren met belastinggeld? Kortom, na wat aanpassingen in het plan gaat in Italië de niet te dure EV en zuinige niet te dure hybride flink gepromoot worden. Eigenlijk best wel prima plan.
Ik hoop dat er tijdens de Auto Salon van Genève wellicht wat hybride nieuwtjes getoond worden.
Ik ben het meest geïnteresseerd in de tech info van de Panda MHV.
Daarbij bedenk ik dat een non turbo 3 cilinder best anders kan zijn dan de Braziliaanse versie.
Het is natuurlijk denkbaar dat de Europese non turbo 3 cilinder 16 kleppen en MultiAir III heeft.