Eerste herstel Europese markt maar nog niet voor Fiat
Fiat Group Automobiles heeft in september ondanks een aantrekkende Europese markt een afname genoteerd van -3,4% en heeft dat allemaal te danken aan een zeer zwakke thuismarkt (-11,7%). Het verkocht in totaal 64.806 auto’s. Relatief goede resultaten op andere markten bewijzen ook dat de deplorabele conditie op de belangrijke Italiaanse mark het zwaarste weegt. In Frankrijk noteert Lingotto +14%, in Spanje +41,4% en in het Verenigd Koninkrijk +21,2%. Het totale marktaandeel in West Europa komt op 5,4%. De magere resultaten drukken de koers van Fiat op de beurs in Milaan.
Fiat deed het als merk wel wat beter dan in dezelfde maand vorig jaar (+0,3%) en ziet de Panda en 500 nog altijd aan kop in het kleinste segment (26,9% marktaandeel op jaarbasis). Er werden alleen al 17.000 500’s (14,3% marktaandeel in het segment) en Panda’s (11,3% marktaandeel in het segment) verkocht, een toename van 11% ten opzichte van de negende maand vorig jaar. Ook de 500L doet het goed met 6400 exemplaren en een marktaandeel in het segment van 17,3%. Volgens Fiat het beste resultaat in z’n soort.
Lancia deed het met 6000 exemplaren 19,9% minder goed dan vorig jaar september. Wel groeide het merk in Spanje en Frankrijk. In totaal zijn er vanaf januari gezien ruim 57.000 Lancia’s verkocht (0,6% marktaandeel). Alfa Romeo verkocht vorige maand 5900 auto’s op ons continent wat een afname is van 15,3% (0,5% marktaandeel). Lichtpuntje is de groei op de Franse markt met 4,5%. Vanaf januari gezien zijn er in Europa bijna 51.000 Alfa’s verkocht. De Mito en de Giulietta groeien op de Franse markt en de C-segmenter, wordt ook in Groot BrittanniĆ« meer verkocht ten opzichte van vorig jaar. Ferrari en Maserati verkochten 271 auto’s in september en 3161 vanaf januari gezien.