Eerste Giulia’s sieren straten van Turijn
Het is een opvallend verschijnsel, al die Alfa Romeo Giulia’s in basisversie die deze dagen worden gespot in en rond Turijn. Het blijken 2.2 150 pk diesels te zijn, die door personeel van FCA als dagelijks vervoer worden gebruikt, nog voordat het model bij de dealers staat. Blijkbaar kon de fabrikant niet wachten om het personeel van fatsoenlijk vervoer te voorzien, aangezien er al sinds de Delta weinig te kiezen viel in het middensegment. Een heel erg opvallende verschijning is deze instap-Giulia niet zozeer, op de kleur na misschien. Waar het vooral om gaat is dat dit een serieus te nemen volwaardig ‘premium’ product is met unieke vooruitstrevende techniek onderhuids. Achter de bescheiden 16″ wielen (foto onder) zitten bijvoorbeeld mooie remklauwen met vier zuigers, waar je bij de Duitse concurrent toch echt een duurdere versie voor zou moeten bestellen. Een ader aspect is de transmissie-as die standaard van carbonfiber is op de Alfa Giulia.
Inmiddels begint in Cassino de productieband te draaien en wordt er in Italië gesproken over een vanafprijs van 40.000 euro. De komende jaren zullen in de fabriek te Cassino vanwege de productie van de Giulia en straks de Stelvio in totaal nog eens 1500 mensen aan genomen worden, waardoor het personeelsaantal boven de 5000 man uit zal komen. De fabriek halverwege de lijn Rome-Napels, zal wanneer het eenmaal volop draait, ongeveer zo bedrijvig zijn als die in Melfi. De voorbereidingen rond de productie van de Stelvio zijn trouwens inmiddels begonnen. Eind dit jaar zal de D-segment SUV in Los Angeles gepresenteerd worden. Begin 2017 start men met de seriematige productie. Voorlopig blijft de productie in Cassino nog op een enkele ploegendienst hangen met de assemblage van de Giulia en Giulietta. Van de Alfa Romeo Giulia zullen er gedurende de eerste fase circa 30 per dag samengesteld worden.
In New York is de Giulia (foto onder) erg goed ontvangen. Niet onbelangrijk aangezien de Italiaanse sedan het juist ook van deze markt moet hebben straks. De versies die onder de Quadrifoglio in de verkoop gaan zijn de Giulia en de Giulia Ti. Onder de kap ligt de 2.0 viercilinder benzinemotor met 280 pk en qua aandrijving is er de keuze uit achterwielaandrijving en de Q4 vierwielaandrijving. Deze laatste zal met dezelfde 280 pk sterke versie van de motor eind dit jaar ook in Europa leverbaar worden. In Italië mogelijk ook als 250 pk variant. De 2.0 met 280 pk gaat van 0-100 in 5,5 seconden en heeft een top van 240 km per uur.
Wat een mooie bak man
Ik vind het echt geen gezicht die 16″ velgen met 255/55R16 banden. Maar goed fijn dat ie nu echt op straat te vinden is.
Oh ik ben wel benieuwd naar de prijs, even ter referentie voor de 200PK benzine
Een Mercedes W205 C250 (211pk/350Nm) met automaat kost basis 47.995
Een Mercedes W205 C200 (185pk/300Nm) met automaat kost basis 43.500
Inderdaad, geen gezicht die 16 inch wielen met die ballonbanden. Dat kan beter.
16″ is voor deze veel te klein hooguit voor een winterband. de 19″ onder de 159 ti deed de 159 veel goed deze zou eigenlijk minimaal 17″ moeten hebben of liever 18″ als instap. En continental banden ben ik ook niet weg van.
zijn het geen 215/60 R16 banden die wanghoogte lijkt fors meer als mijn winterset 205/55/R16 onder onze Giulietta. Ik heb die eens onder de 159 gehad omdat daar ook 16″ onder zat en ik daarmee een gelijke wiel omtrek had als de 17″ 235/45/r17. Daarmee was de teller afwijking bijna teniet gedaan en waren drempels veel beter te nemen en meer comfort maar was de wegligging wel een stuk minder.
Getoonde, straatontsierende, ballonbanden hebben de maat 225/55 R 16 W. Komt in omtrek overeen met 235/45 17, 245/40 18 en 245/35 19
En dan te bedenken dat de nieuwe Renault Scénic op 20″ staat 😉
Ik zie wel geen Alfa Romeo logo in het center van de velg. Is het dan wel zeker dat deze ballonbanden ook op klantenversies zullen gemonteerd worden?
Conti Eco Contact voor de zuinige diesel met lage bijtelling. Even voor bijtelling zuinige banden en best buy erop.
dan zet je er zelf andere velgen onder .