Een frisse start in China
Op onze website kon je afgelopen zomer al uitvoerig lezen over de nieuwe plannen van FGA in China.
Een frisse start na een moeizame eerdere poging. In het Turijn van China, Guangzhou, zal FGA namelijk auto’s gaan bouwen in een splinternieuwe samenwerkingsfabriek met partner GAC. Deze Chineese autobouwer zal zo de kosten delen met FGA, dat daar voornamelijk Fiat’s van de band wil laten rollen voor de Chinese markt. Op den duur vermoedelijk ook Alfa Romeo’s en Jeep’s. Vooral met dat laatste merk heeft FGA grootse plannen richting het oosten. Ook in Rusland zullen namelijk op termijn Jeep’s gebouwd gaan worden in samenwerking met vrachtwagenbouwer Kamaz. Daarnaast zal FGA-CNH in dezelfde fabriek ook landbouwmachines gaan bouwen.
De personenauto-fabriek in China wordt een zeer moderne fabriek dat voor FGA veel zal betekenen. Turijn voert dit plan min of meer in stilte uit, aangezien handel drijven in het verre oosten een speciale tactiek vereist. Onder goedkeuring van de Chinese regering is een intense samenwerking op gang gekomen, die in geen velden of wegen aan de vorige ervaring doet denken met Nanjing Auto. Afgelopen zomer werden er in Rome tijdens de G8 top, handtekeningen gezet in aanwezigheid van de Chinese en Italiaanse premier. De investering ligt voor de Italianen rond de 458 miljoen euro. De fabriek kan in eerste instantie jaarlijks 140.000 auto’s fabriceren en 200.000 motoren produceren. Later kunnen dat er zelfs 250.000 en 300.000 zijn. In 2011 (bouwen doe je in China net zo snel als wokken) zullen naar verwachting al de eerste assemblagelijnen in werking gaan. Voor Fiat zijn de modellen voor de Chinese markt momenteel de GrandePunto, Linea, en Bravo. De compacte sedan, die ook in Zuid Amerika en Turkije behoorlijk populair is, zal straks de belangrijkste auto zijn die uit de fabriek in Guangzhou rolt. En wie dacht dat FPT haar succesvolle 1.4 TJet met pensioen zou sturen i.v.m. de komst van MultiAir heeft het mis. Deze zuinige en krachtige motor, zal straks uit deze fabriek rollen in opdracht van diverse Chinese producenten.