E-segment Alfa Romeo uitgesteld of komt er een 6C na 2016?

alfa topmodel

Het is weer eens tijd voor enkele kwellende vragen over de toekomst van Alfa Romeo. Afgezien van een recent nieuw ‘gerucht’ over een potentiële verkoop aan Wolfsburg (wat meer weg had van een vroege 1 april grap), is er vanuit de VS weer eens een berichtje over het nodige uitstel. Het betreft niet direct Alfa Romeo zelf, maar wel een project waarmee het Milanese merk ook door ons al een tijd in verband wordt gebracht, namelijk de Dodge Barracuda. Het Amerikaanse Motortrend schrijft vandaag dat dit project is uitgesteld tot na 2016.

De opvolger van de huidige Challenger moet namelijk een belangrijk wapenfeit worden van SRT en zal louter nieuwe techniek gebruiken. Nieuw is ook het achterwielaangedreven platform dat dus gedeeld zal worden met Alfa Romeo. Deze basis is ongeveer van het formaatje E-segment, al gaat het niet helemaal om dezelfde ondergrond als die van de Maserati Ghibli, wat op zichzelf wel een modulair platform is. Mogelijk is dit platform dus iets korter (D/E) en lichter en wordt het gebruikt voor een sportieve Alfa Romeo, dat wellicht de aanduiding 6C mag dragen. Intussen deelt de grote vierdeurs straks z’n techniek met de Ghibli die deze zomer al in Grugliasco in productie gaat.

Hier begint de speculatie pas echt, want de Amerikaanse bron brengt het mogelijke uitstel dus in verband met de opvolger van de 166, maar wij denken dus eerder aan een extra niche model, dat inderdaad nog geen onderdeel is van het toekomstplan tot 2016. In feite gaat het dus niet om uitstel maar om een onderdeel van het programma van na 2016, dat gerealiseerd zal worden in Brampton Canada. Het nieuwe E en D-segment staan intussen gewoon op de lijst. Mirafiori kan in aanmerking komen voor beide of alleen het D-segment. Het D-segment kan in potentie ook een onderdeel zijn van de zogenaamde derde fase zijn (eerste fase is plan voor Melfi en tweede voor Mirafiori, waar sowieso SUV’s gebouwd zullen worden van Maserati en Alfa Romeo) en rolt het misschien uit Cassino, waar ook de Giulietta gemaakt wordt. Na het wegvallen van de Fiat Bravo en de Lancia Delta eind 2014, is er immers genoeg plaats. Resumerend is dit onze visie:

Van 2014-2016

– Nieuwe MiTo (B) (Mirafiori of Melfi)

– Nieuwe Giulietta (C) (Cassino)

– D-segment SUV, Giulia, Coupé (Mirafiori of Cassino)

– E -segment topmodel (Grugliasco of Mirafiori)

– 4C en 4C Targa (Modena) plus op MX5 platform gebaseerde Duetto (uit Japan)

Vanaf 2016

– Nieuw achterwielaangedreven platform gedeeld met SRT en Dodge voor Alfa Romeo ‘6C’ (verschillende varianten uit Brampton, Canada)

Deel dit artikel:

53 gedachten over “E-segment Alfa Romeo uitgesteld of komt er een 6C na 2016?

  • 4 april 2013 om 18:11
    Permalink

    Het is niet jullie visie, maar ons aller wens. Om dit te realiseren is een financiële injectie van audi nodig. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 4 april 2013 om 19:48
    Permalink

    Audi heeft niks met alfa te maken, basta. En fiat kan dit zelf, wel natuurlijk de juiste prioriteiten kiezen en zich niet met een budget merk bezig houden.

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 08:50
    Permalink

    @ niccolo, dat staat er ook niet. Er staat dat fiat zich met een budgetmerk bezighoud, als we de geruchten moeten geloven, en investeringen hiervoor lijken mij ten kosten te gaan voor alfa.

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 13:53
    Permalink

    Als ze dit bovenstaand artikel in Wolfsburg lezen ,zullen ze zich een deuk lachen.
    Weer misschien uitstel,Sergio ga vooral zo door !Je doet het zo goed.Dan hebben wij voorlopig nog steeds geen concurrentie uit Italië wat onze verkoopcijfers kunnen beïnvloeden.

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 18:59
    Permalink

    Een nieuwe Alfa die wordt uitgesteld? Het is niet waar!

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 20:36
    Permalink

    AE: heb je behalve de productielocatie van de modellen ook weer eens de jaartallen per model? Grazie!

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 22:34
    Permalink

    Marchionne zegt geen fouten te maken bij herintroductie Alfa Romeo. De waarheid is dat hij het niet durft om fouten te maken. Het gevolg is dat hij de fout maakt om keer op keer uit te stellen en dus toch fouten maakt. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 23:58
    Permalink

    Als ik het artikel goed lees staat er helemaal niets over uitstel of afstel in het verslag. Dus wat is de ophef. Een verslag over een amerikaans model dat nog niet zeker is. Veel ophef geen feiten alleen aannamens. 😯 8)

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 08:46
    Permalink

    Die onzin over een planning van Marchionne (ze kunnen die kerel beter Uitstellione noemen), lees ik al helemaal niet meer..

    Ik wil geen planning.. ik wil concrete producten!
    Dromen kunnen we allemaal,, daar heb ik geen inspiratie van Fiat bij nodig.

    Hoe slecht de combi Audi-Alfa ook zou zijn.. beter een Audi-Alfa dan helemaal geen Alfa..

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 10:17
    Permalink

    @Hans75: Vroeger klaagden Alfisten over te veel half werk van Fiat. Nu wordt het eens goed en gedegen aangepakt door techniek en fabrieken en alles op een rijtje te krijgen (wat simpelweg niet in 1 dag kan wegens gebrek aan middelen) en wat hoor ik nu? Het schandalige gejammer dat het beter verkocht kan worden aan een waardeloze en zielloze duitse poepclub. Dat kan twee dingen betekenen: Of je bent geen echte Alfist (want Alfa Romeo onder ander beheer dan Italiaans beheer is geen Alfa Romeo maar dass Alffa?), of je bent zo teleurgesteld over de huidige situatie dat je gekke dingen gaat zeggen…. Ik hoop vooral dat laatste. 🙄

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 13:55
    Permalink

    Dat men het goed en gedegen aanpakt is wat je hoort. Wat je ziet is dat er eindeloos gedraaid en uitgesteld. Eerst zou er een Giulia komen, toen moesten we wachten, want de boel moest in de V.S. ontwikkeld en geproduceerd worden. Intussen moest men in Mirafiori zijn handtekening zetten onder een plan dat forse offers van hen vroeg in ruil voor een toekomst van de fabriek. Als dank daarvoor gebeurde er niets. Opeens bleek de V.S. toch niet het Panacea zijn, want de boel moest weer uit Italië komen.

    Waar men nieuwe modellen op de lange baan schoof, toonde men wel daadkracht bij het uit de markt halen van bestaande modellen. De 159 bijvoorbeeld. Het wegvallen van de 159 en het eindeloze uitstel van Giulia zijn mede verantwoordelijk dat Alfa momenteel op het punt staat in het stof te bijten. Marchionne is voor die beslissingen verantwoorden en er zijn directeuren voor minder opgestapt. In hetzelfde licht heeft ook het uit produktie nemen van de Lancia Musa slecht uitgepakt.

    Intussen is er dan een roadmap met inderdaad genoeg modellen om enthousiast van te worden. Niets daarvan is echter concreet en wat daarop staat kan zo maar weeruitgesteld of afgesteld worden. Er is een reden waarom de investeringen in Mirafiori nog niet definitief aangekondigd zijn en dat is de bekende slag om arm die erbij zit.

    Nu verwacht ik wel dat het deze keer wel doorgaat… anders wordt men echt ongeloofwaardig, maar ik ga er ook vanuit dat op die roadmap nog het nodige geschoven gaat worden. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat het eindeloze gedraai gestopt is.

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 14:17
    Permalink

    “Intussen moest men in Mirafiori zijn handtekening zetten onder een plan dat forse offers van hen vroeg in ruil voor een toekomst van de fabriek. Als dank daarvoor gebeurde er niets. Opeens bleek de V.S. toch niet het Panacea zijn, want de boel moest weer uit Italië komen”

    @dmantione: Deze contradictie klopt niet. Marchionne riep in 2009 al dat de productie van Alfa’s uit Italië moet komen. De strijd met de Fiom heeft ervoor gezorgd dat er veel getouwtrek volgde waardoor ook hierover onduidelijkheid ontstond. Dat de fabriek al lang moet wachten is meer dan logisch en geldt voor heel veel faciliteiten in Italië. De ‘offers’ die werknemers brengen is het lange proces richting meer baanzekerheid (dankzij het creëren van een nieuwe concurrerende positie) i.p.v. het definitief sluiten van een fabriek. Je kunt het zelfs zo zien; De Italiaanse crisis heeft Fiat in de kaart gespeeld om op het gebied van hervorming meer voor elkaar te kunnen krijgen. Dat werknemers zich hebben mogen uitspreken is 1. Maar het behalen van een nieuw landelijk contract kost meer tijd, evenals het één voor één aanpassen van de fabrieken. Beide processen zijn nu succesvol gaande.

    Elke beslissing om nu al dergelijke modellen in productie te hebben (zoals bv de Giulia) was slecht uitgepakt en prematuur, omdat er dan wat de EU betreft opnieuw geen continuïteit in de investeringen had plaats kunnen vinden vanwege het uiterst slechte klimaat en er voor de VS onvoldoende capaciteit zou zijn om het merk adequaat te lanceren (te vroeg). Een ander voorbeeld is de Giulietta. Deze kwam gelukkig in 2010 al. Anderhalf jaar voor de crisis in Italië. Een Giulia was dus helemaal verlieslijdend geweest. Het in productie houden van de 159 had geen enkel positief effect gebracht en werd per dag enkel duurder, vanwege het opvoeren van de productie van de Panda in sectie A van Pomigliano.

    De timing om nu de Musa uit productie te nemen, heeft volgens mij alles met de 500L te maken. De snelle stijging in verkoop van de 500L is mede te danken aan voormalige Musa bezitters. De assemblagelijn van de Lancia-mini mpv kan intussen nu plaats gaan maken voor een nieuwe productie.

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 14:59
    Permalink

    Of een Giulia verkocht zou hebben of niet daar kunnen we lange discussies voeren, maar een bepaald beleid ertoe leidt dat een merk helemaal niets meer verkoopt, dan is wat mij betreft sprake van wanbeleid. Men had de huidige situatie niet mogen laten gebeuren en het is maar de vraag of de toekomstige modellen überhaupt nog wel een succes kunnen worden: Een produkt zonder verkoopkanaal flopt, hoe goed het ook is.

    Ik denk dat er ook voldoende mogelijkheden waren om dit niet te laten gebeuren. Zeker als je bedenkt dat de 159 toen hij uit produktie ging niet heel nieuw meer was, zat er voldoende tijd tussen voor een tussenmodel. Was dat te duur geweest, een opfrisbeurt van een ander model. Desnoods badge-engineering van een geïmporteerd model

    In de Giulietta is flink geïnvesteerd met campagnes. Die verkocht ook best redelijk. Echter zo’n campagne promoot niet alleen een model, maar ook een merk. De mensen die als gevolg van deze campagnes een Alfa-toonzaal bezochten, vonden daar enkel nog een Mito. Bestaande Alfa-rijders die hun wagen broodnodig moesten vernieuwen de toonzaal bezochten vonden niets van hun gading. En men heeft leasemaatschijpijen laten zien dat er op Alfa niet te bouwen valt.

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 15:51
    Permalink

    @Lancia4ever:
    A… inmiddels ben ik 50, en ik rijdt alfa sinds mijn 19e.. heb er momenteel 3 op mijn naam staan.. (daarnaast tegenwoordig ook nog een punto en een multipla), dus denk dat ik mezelf best wel alfist mag noemen…

    B. Wat maakt een Alfa een Alfa? dat is niet zo’n eenvoudige vraag? Is een Fiat uit Servie geen Fiat? is een Lamborghini uit Italia minder italiaans dan een Poolse Fiat omdat Lambo tegenwoordig VAG is? Volgens jou duidelijk wel. ik ben daar niet zo zeker van..

    C. Het deze keer in 1 keer goed doen, is een leuk smoesje om maar weer uit te stellen… je moet wel heel naief zijn om dat te geloven. het is gewoon draaikontengedrag.. en een totaal gebrek aan modellenpolitiek en strategie.

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 17:18
    Permalink

    @Hans 75

    Ik ben het helemaal met je eens!
    Ik rij zelf al meer dan 20 jaar Alfa en Fiat en zou het liefst niks anders meer willen rijden.
    Maar van dat geneuzel van iedere keer weer uitstellen van nieuwe modellen doet me langzaam aan toch uitkijken naar andere merken. Al jaren wordt hier gesproken over nieuwe modellen maar tot op heden staat alleen maar oud spul bij de dealer!
    Ik begin langzaam aan te geloven dat Sergio niet meer weet waar hij mee bezig is.
    Ik weet zeker dat een nieuw model best goed verkocht zou worden op dit moment.
    Mercedes heeft vorige maand zelfs een verkoop record gehad.
    Dus er wordt wel degelijk geld uitgegeven voor een nieuwe auto.
    En die flauwekul dat een Alfa uit Italië moet komen is niet meer van deze tijd.
    Een Lancia uit Amerika wordt hier in dit forum wel goedgekeurd.Een auto wat in mijn ogen helemaal geen Lancia badge mag hebben!

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 18:25
    Permalink

    @yamashita

    Wil je dan echt een Giulia met een TSI op het MLB platform? Dus een SEAT met Alfa Romeo neus!? Ben het zeker met je eens dat het vervelend lang duurt, maar dit gaat me toch iets te ver 🙄

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 19:10
    Permalink

    Die vraagstelling is rethorisch: Een enthousiasteling wil altijd zoveel mogelijk van de originele identiteit behouden. Maar… als je 20 jaar geleden aan een groep Alfisten had gevraagd wat ze er van zouden vinden als een nieuwe Alfa met een Fire op het Punto-platform gebouwd zou worden?

    Toch is dat precies wat er gebeurde: Alfa werd onderdeel van FIAT, alle divisies behalve het Centro Stile verdwenen… en toch zijn er nog enthousiaste Alfisten. Men had Alfa ook failliet kunnen laten gaan, dan konden we ze alleen nog in een museum bezichtigen.

    De mensen die hier een overname door VAG verdedigen zien dat museum als een groter gevaar dan een TSI-motor en een MLB-platform.

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 19:38
    Permalink

    @ Quadrifoglio

    Als ik bij Lancia kijk ,dan gebeurt dat nu toch ook.
    Thema en Voyager zijn toch ook Amerikaanse modellen !
    Dus dacht je dan werkelijk dat de nieuwe generatie Alfas puur Italiaans zullen blijven ?
    Liever een Duits blok dan een Amerikaans blok.
    Ben ja al vergeten dat de motor van de 159 eigenlijk een Opel motor was? En zo slecht waren die toch helemaal niet .

    @dmantione

    Het museum gaat ook al verdijnen,helaas ! 😥

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 20:38
    Permalink

    @dmantione

    En dan is het maar hopen dat het een MLB wordt i.p.v. een MQB!

    @Lancia4Ever
    échte Alfisti van vroeger, die klaagden helemaal niet over half werk maar genoten van hun auto. Dat klagen is van later, maar of dat nog echte alfisti zijn…….

    @Hans75 & rest
    Uitstel is de enige optie om (weer) te komen tot een behoorlijk modellengamma. Kijk om je heen in Europa en stel vast dat bijna alle merken die wél geïnvesteerd hebben in nieuwe modellen verlies draaien. De fransen zijn bijna weg uit het D segment en hoger. Zweden werd afhaal chinees om over de U.K. te zwijgen. Marchionne doet het enige juiste. Het is dit of niets. Geduld is en blijft voorlopig een schone zaak. Basta!

    Beantwoorden
  • 6 april 2013 om 23:12
    Permalink

    Ik denk dat veel mensen op de verkeerde site zitten. En weinig tot geen verstand van zaken. Daar wil ik nog geen discussie mee voeren omdat dat geen zin heeft. Seat heeft voor die mensen mooie auto’s op de markt gezet.De nieuwe Alfa’s zullen zo of zo op de markt komen en zeker zonder VAG. Spagetti met zuurkool. En als je dat niet begrijpt zul je nooit een echte Alfisti zijn. 😯

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 09:15
    Permalink

    @niccolo: je lijkt over het hoofd te zien dat Alfa Romeo juist de intentie heeft om het premium merk te zijn van FGA, samen met Maserati natuurlijk. En dan gaat je vergelijking met de Fransen niet op. Oftewel:
    – Dat Fiat zijn Punto-opvolger uit stelt, jammer, maar daar kan ik me inderdaad nog wel wat bij voorstellen, gezien het specifieke marktsegment.
    – Dat FGA zo traag is met een nieuwe D/E, biedt die saaie Duisters (laat daar geen misverstand over zijn) alleen maar meer ruimte om te blijven groeien. En daar staat die markt juist niet stil – als ik de cijfers van BMW en anderen mag geloven. De Europese premium-markt draait niet op volle toeren, maar in elk geval nog dik in de plus, om maar niet te spreken over de Chinese, Russische en Amerikaanse. En in deze zware tijden moet je toch ergens je geld zien te verdienen en je verkooppunten zien vast te houden, voor als er ooit weer betere tijden aanbreken.

    Los of je jezelf een (echte) Alfist mag noemen van wie dan ook of niet, moet je onder ogen zien dat geen nieuwe modellen niet een erg duurzaam bedrijfsmodel is… Fiat doet dat gelukkig zelf wel met de Panda en de 500L. Over Alfa wordt blijkbaar anders gedacht. En als groot liefhebber van Alfa (en dat bepaal ik alleen beste alfaspeed) verlang ik intens naar weer eens een wat vollere showroom. En mijn dealer ook.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 11:23
    Permalink

    Als er weer eens sprake is van de aankondiging van een nieuw model of het uitstel meestal, doet mij dit denken aan wat ik las op Autoblog een tijdje geleden:

    ‘Alfa Romeo is de laatste jaren verworden tot die klaplopende bekende waar je nog geld van krijgt. Elke keer dat je hem treft krijg je de mooiste verhalen te horen dat er ‘grote dingen’ op til staan, en dat je geld er écht binnenkort aankomt, en als je ‘m dan de volgende keer spreekt is alles nog steeds bij het oude, maar kan je nu weer een ander fantastisch verhaal aanhoren..’

    en:

    CEO Marchionne trotseert de negativiteit, en houdt de moed er in. Hij stelt: “Alfa could become the Apple of the car industry. We just need our equivalent of the iPhone“.
    Een cynicus zou zeggen: “Alfa became the BlackBerry of the car industry. They just missed all the trends and innovation“.

    om te vervolgen:

    Ambitie is er genoeg: op de korte termijn moeten er wereldwijd negen (!) nieuwe Alfa-modellen komen. Hoe realistisch is dit? Het volledig ontwikkelen van één nieuw model kost een fabrikant tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro (kijk ter illustratie eens naar de bedragen die VW/Audi, Volvo en JLR de komende jaren in nieuwe modellen pompen). Precies dit bedrag is gereserveerd om Alfa tussen 2012 en 2014 tot een global premium brand te transformeren. Zie je al waar de schoen gaat wringen? Met plaatstaal en een goedkoop Chinees uurwerk kan je ook geen IWC-horloge in elkaar schroeven.

    En sommigen op dit forum blijven maar de realiteit uit de weg gaan want ten slotte Italie = spaghetti = lekker en spannend en Duitsland = zuurkool = saai en ouderwets. Men ziet niet dat Alfa Romeo op sterven na dood is weigert die roze bril af te zetten. De Italiaanse autoindustrie is definitief ingehaald door de concurrentie! Het geld is op en komt er niet en bovendien is de markt er niet meer. Rest samenwerking met andere partijen (VAG?, iedereen weet dat de wereld groter is dan een land waarin men de boot heeft gemist en slechts teert op het verleden. Bovendien de Punto en Mito staan toch ook op een GM platform?
    Het enige dat na het wanbeleid van FGA de laatste 10 jaar nog rest is badge engineering :roll:, a la Lancia en ongetwijfeld binnenkort ook AR. Nieuw interieurtje in de Chrysler en hup er is italiaans DNA 😆 Of anders hebben we nog wel een concept car om iedereen weer voor de gek te houden.

    Keep on dreaming guys………

    p.s. die GM 2.4JTDm 200pk van de 159 was bagger weet ik uit eigen ervaring,dus toch maar liever echt Duits voortaan 😆

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 11:47
    Permalink

    Als de E-segmenter waar het in dit artikel over gaat inderdaad in Canada gemaakt gaat worden dan kan je stellen dat het badge-engineering al is begonnen. Ik ga het ding niet bij voorbaat afkraken: Wie weet gaan ze er net als bij de Duetto nog een Italiaanse motor in stoppen, maar je mag skeptisch zijn.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 12:00
    Permalink

    Als je alleen wekelijks in de showroom komt is Fiat absoluut verkeerd bezig. Denk je . Totdat je in de fabrieken ontwerp en techniek afdelingen rondloopt en zietdat Fiat de grootste progressie heeft doorlopen van de hele autoindustrie. Wat ze in Italie bedenken is ongekent. Wat SM op touw heeft gezet na Decennia aan mismanagement is alleen maar te waarderen door de degene die er ook zijn geweest en het nog wekelijks zien gebeuren. De ontwikkelingen blijven doorlopen en zullen absoluut op de markt verschijnen. Alleen geduld is een schone zaak .en maak me druk over mensen die roepen dat Alfa beter overgekocht kan worden door een suf bedrijf als VAG. Alles is beter dan geduld . Echte Alfisti.!! Bah.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 12:11
    Permalink

    En voor de degene die alles afkraken: de nieuwe QP staat op een Chrysler 300 platform. Verschrikkelijk slechte auto trouwens. 😯

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 12:36
    Permalink

    Inderdaad… dus dat toont aan hoe relatief “Italiaans DNA” is en waarom je moet oppassen met dat soort bloeddenken. Eveneens een reden dat ik de auto die hier aangekondigd wordt niet afkraak en ook waarom ik de Thema niet afkraak.

    Desondanks is er wel een verschil: Bij de Quattroporte zijn Italiaanse ingenieurs aan de slag gegaan met een Amerikaans ontwerp. Ze hebben er van alles aan veranderd, onder meer een volledig eigen motor ingestopt, hij wordt in een Italiaanse fabriek gemaakt. Voor mij is dat voldoende om van Italiaanse auto te kunnen spreken.

    De auto die hier aangekondigd wordt, wordt niet door Italiaanse handen gemaakt, krijgt waarschijnlijk nog wel Italiaanse vormgevers, of er Italiaanse ingenieurs aan te pas komen is een open vraag, evenals of er Italiaanse techniek in terecht komt. Open vraag of we van een Italiaanse auto zullen kunnen spreken. Maar we wachten het af.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 13:16
    Permalink

    @Thema

    “Het volledig ontwikkelen van één nieuw model kost een fabrikant tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro (kijk ter illustratie eens naar de bedragen die VW/Audi, Volvo en JLR de komende jaren in nieuwe modellen pompen).”

    Dat is het mooie platform sharing. Veel techniek bestaat al en wordt door Maserati toegepast. En met succes want de nieuwe QP wordt bijna overal geprezen.

    “Bovendien de Punto en Mito staan toch ook op een GM platform?”

    Dit is het resultaat van een samenwerking tussen GM en FGA. Overigens denk ik dat het platform met FGA dan GM is 😆

    “p.s. die GM 2.4JTDm 200pk van de 159 was bagger weet ik uit eigen ervaring,dus toch maar liever echt Duits voortaan”

    Is volgens mij gewoon een Italiaanse motor hoor 😛

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 14:52
    Permalink

    @dmantione: Het bedrijf is Italiaans dankzij de ontwikkelingen die er nu gaande zijn sinds de overname door Lingotto in 2009. Dat geldt ook voor de techniek die nu tot stand komt. De modellen die in de toekomst dus eventueel uit Brampton (let wel het is een hypothese) komen zijn 100% Italiaans van DNA. Dat Ital. DNA zie je nu ook al aan de 1.4 modellen op CUSW platform. Motoren hebben mensen uit Maranello aan lopen sleutelen. De Duetto uit Japan krijgt ook Italiaanse motoren en hebben bv niets met Mazda te maken.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 15:47
    Permalink

    Hahahaha leuke discussie hier!

    Ik zeg maar een klein ding de Diablo! en dan het liefst een SE30 of een Aventador kwa gevoel! Juist de Diablo.

    Een Audi TT eerste serie of een Alfa Romeo 916 GTV kwa handeling. Juist de Alfa punt!

    Een Golf 7 of een Alfa Romeo Guilietta kwa desing: Juist de Alfa.

    WRC een Audi S1 Quatro of een Lancia Delta S4: Juist de Delta.

    WRC een VW Polo WRC of de Super 2000 Abarth Punto uit het IRC: De Punto

    Italianen kunnen iets wat Duitsers veel minder kunnen een auto maken die je een bepaald gevoel geeft, en daar zijn ze heel sterk in.

    Ik denk dat iedereen is moet ophouden met BMW Audi en VW als banche mark te nemen! ze komen nu weer met allemaal lelijke nieuwe modellen iemand de nieuwe BMW 4 serie GT gezien :mrgreen: ik word er misselijk van!!

    Ja het zijn goede auto’s maar ze zijn zeker niet perfect ik las de nieuwe Auto Motor und Sport en VW staat tegenwoordig een stuk lager als FIAT in de betrouwbaarheids pollen!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 15:54
    Permalink

    De configurati van de 2.4 jtdm 200 stamt nog uit de GM periode. Toen dat voorbij was is Fuat erbovenop gesprongen en brachten een update. Niet echt want het werd een rebuild van de 2.4 jtdm met ander inlaat uitlaat turbo en motornanagement plus aangepast toerental een koppelkromme heeft van de tafelberg. Ik rij geregeld in diesels en dit blok is een waar stukje italiaans kunst. 8)

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 16:20
    Permalink

    De motor is voor mij een zeer belangrijk component dat de ziel van de auto bepaalt: Hij bepaalt voor een belangrijk deel hoe de auto voelt (en klinkt) tijdens het rijden. Een Italiaanse motor is dus, naast kenmerkende vormgeving, een zeer belangrijk ingrediënt om een auto Italiaans te maken. Een Italiaans platform een Italiaanse fabriek maken het een volbloed.

    Beantwoorden
  • 7 april 2013 om 16:55
    Permalink

    En blijkt dat nu een van de redenen dat Fiat nog niet helemaal zeker WAS van zijn zaak wat betreft Alfa. De motoren. Dat punt is al ver uitontwikkeld. Fiat heeft motoren in ontwikkeling die Alfa gaat gebruiken en ook alleen maar gebouwd zijn met het Alfa gevoel in het achterhoofd.motoren die aan het gas hangen als een teek aan de huid en toerengewillig ondanks de turbo configuratie. Top of de range waar menig fabrikant niet aan kan tippen. Vorige week nog een nieuwe M5 gereden en dat is waanzinnig. Alleen toen de eigenaar wegreed bleek er toch geen geluid in de auto, dus geen emotie in te zitten. Jammer want dan ben je met de nieuwe 3.8 V8 van maserati beter bediend.

    Beantwoorden
  • 9 april 2013 om 11:11
    Permalink

    E segment-alfa uitstel zou geheel begrijpelijk zijn om de Maserati Ghibli in de komende tijd de ruimte te bieden in afzet en niet al te snel (goedkopere) concurrentie te krijgen vanuit het eigen concern. Dat argument heb ik hier nog niet zien staan (of overheen gelezen), en snijdt zeker wel hout. 💡

    Beantwoorden
  • 9 april 2013 om 21:38
    Permalink

    @Raaf: Het idee is al eens geopperd om eerst de duurdere versie ( Ghibli ) op de markt te zetten en dan de goedkopere versie ( Alfa ) een basis te geven voor levensvatbaarheid.
    De denktanken zijn heel hard bezig om plannen te laten slagen.Elke actie hoe groot of klein dient weer een basis te zijn voor een volgend project. 😉

    Beantwoorden
  • 10 april 2013 om 11:35
    Permalink

    Nog even over het schema zoals in de hoofdtekst is opgenomen. Via Automotive News het volgende overzicht met introductiejaar en jaarlijkse verkoopdoelstellingen:

    MiTo (geen datum bekend over FL of nieuw model): 50.000
    Giulietta (geen datum bekend over FL of nieuw model): 90.000
    Giulia (2015): 100.000
    E-model (2015): 30.000
    4C (introductie 2013 en 2014 voor de targa): 3.500
    Spider (2015): 25.000
    SUV (2015): 40.000

    Kortom, gewoon wachten tot het 2015 is: dat wordt het grote Alfa-jaar (sterkte gewenst aan de dealers). Ik hoop dat op basis van deze gegevens Alfa Romeo de Giulietta en MiTo al volgend jaar een nieuwe update geven (FaceLift of geheel nieuwe versie). Dat zal de dealers helpen om naar 2015 te werken.

    Wie heeft een goeie naam voor de E-klasse? 6C is niet goed, want hopelijk komen er ook goeie 1750 4C varianten op de markt van deze auto.

    Beantwoorden
  • 11 april 2013 om 00:19
    Permalink

    Verhitte discussies en hoog oplaaiende emoties. Marchionne echter blijft koel: hij kijkt naar de grote aantallen die het wel en wee van het concern bepalen: hoe draait Chrysler in de USA, hoe gaat het met Fiat in Brazilie, dat inmiddels een grotere markt is dan heel Europa voor Fiat. Om de gemoederen te sussen roept hij maandelijks iets over Alfa, Lancia en Europa maar dat interesseert hem weinig. De stekker gaat er snel uit voor Lancia en Alfa wordt verkocht of neergezet als nichemerk voor kleinere sportwagens als de Spider en 4C. Een grote Alfa komt niet, want daar hebben ze Maserati met de Ghibili al, opvolger voor de MiTo ook niet, want daar zit Fiat al. Jammer voor ons, maar de autobranche biedt weinig ruimte voor emoties

    Beantwoorden
  • 12 april 2013 om 10:14
    Permalink

    Ik hoorde gister dat de Alfa Romeo Giulia al “klaar” is.
    Werknemers van de importeur zouden de Juul al gezien hebben.
    Ben benieuwd hoe snel deze gaat komen en hoe de Giulia eruit gaat zien.

    Beantwoorden
  • 12 april 2013 om 10:40
    Permalink

    @ mareblu

    “opvolger voor de MiTo ook niet, want daar zit Fiat al. Jammer voor ons, maar de autobranche”

    Dit is de vinger op de zere plek die FIAT heet. Ook in dit segment hebben ze in Europa veel terrein verloren.

    Beantwoorden
  • 12 april 2013 om 11:14
    Permalink

    In Nederland zou de schatkist ze dit jaar een handje kunnen helpen: VAG heeft dit jaar geen B-segmenter meer met een A-label, niet alleen niet bij Volkswagen, maar ook niet bij de overige VAG-merken. De Punto scoort dankzij de Twinair nog de hele riedel aan voordeeltjes.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.