E-segment Alfa Romeo gespot met verlengd Ghibli jasje
Deze verlengde Maserati Ghibli moet haast wel het nieuwe E-segment topmodel van Alfa Romeo zijn. De uitermate korrelige foto’s die je hier ziet, zijn begin deze week door iemand met een mobiele telefoon genomen aan de voet van de Etna op Sicilië. Hoge temperaturen lijken dus het onderwerp van deze test, aangezien men in hartje zomer hier net de vulkaan weer af is gedaald. Jammer genoeg is de ‘spotter’ zowat de enige Siciliaan zonder een Smartphone, maar eigenlijk hoeven we niet te twijfelen bij wat we hier zien. Het onderstel betreft zo te zien de langste versie van het ‘Giorgio’ platvorm en is dus zeker geen copy-paste Ghibli onderstel. Vooral het front lijkt wat langer dan op de ‘mules’ van de Giulia van dit voorjaar. Met wat extra opzichtig plakband lijkt het testteam dit zelfs duidelijk te willen maken aan wie de camera in de aanslag heeft.
Het aanstaande topmodel van Alfa Romeo, als opvolger van de 166, was de afgelopen jaren al veel vaker onderwerp van gesprek. Het schijnt namelijk zo te zijn dat in 2008 binnen Centro Stile reeds gewerkt werd aan een vlaggenschip boven de 159. Er werd zelfs een keer een showmodel gespot op een vrachtwagen en in de wandelgangen klonk het een en ander door over het design. Maar door een drastische wijziging van de bedrijfsmatige plannen, die bijvoorbeeld eerst nog tot een overname van Chrysler zouden leiden in 2009, werd dit project eerst nog geannuleerd. Hetzelfde gold bijvoorbeeld ook voor de ontwikkeling van een SUV. Die laatste zien we hier trouwens ook gewoon naast de ‘169’ geparkeerd staan in het extreme 500L jasje, die we al eens konden spotten. In 2014 wilde men het topmodel zelfs als eerste lanceren, maar daar was geen tijd, geld en ruimte voor.
Nu valt duidelijk te constateren (zonder verder te hoeven speculeren) dat de Giulia het startpunt zal zijn begin 2016 en dat een SUV en een topmodel daar vrij kort op volgen. Dat alles met vooraanstaande en onderscheidende onderhuidse techniek. Kortom de herlancering van Alfa Romeo bestaat niet uit halve maatregelen. Waar het topmodel geproduceerd zal worden is nog wat onduidelijk, maar platformtechnisch ligt Mirafiori of Cassino voor de hand. De fabriek in Turijn is zelfs door Marchionne ooit in verband gebracht met dit model en zal namelijk hetzelfde platform gaan produceren, onder andere voor de Maserati Alfieri (2017). Cassino is ietsje minder aannemelijk aangezien de Giulia sedan en Sportwagon, evenals de D-segment SUV (2016) daar al van de assemblagelijn zullen rollen straks. Hoe het model zal heten is veel onduidelijker, maar de Giulia laat zien dat een naam meer voor de hand ligt dan een getal. ‘Alfetta’ zou mogelijk kunnen zijn, al is dat traditiegetrouw een middensegment auto en geen topmodel. Dat wordt dus weer een uitdaging. ‘Sei’ zoals de ‘6’ (cilinder) uit eind jaren ’70 ook wel voluit werd genoemd zou heel aardig zijn, maar maakt de keuze in motoren wel erg beperkt. Overigens zal qua krachtbronnen er niet veel verschil zijn met de Giulia, al is een topversie met V8 van Maserati ook niet geheel uit te sluiten op termijn.
Als de Giulia aan de bovenkant al meer pk’s heeft dan de Ghibli en in deze machine een V8 gelepeld wordt, wat is dan de positie van Maserati?
@niccolo: inderdaad, ik vrees ook dat FCA haar eigen concurrent aan het worden is. Bovendien heeft de giulia een specifiek ontwikkeld platform (giorgio), terwijl maserati gebaseerd is op het platform van de Lancia Thema/chrysler 300. Ik vraag mij af wat de meerwaarde van de maserati is, gezien de prijs ook een pak hoger ligt.
@niccolo
Ghibli en Giulia zijn en blijven twee heel verschillende auto’s / markten en een V8 in de Ghibli lijkt me onwaarschijnlijk. Overigens, het is natuurlijk best mogelijk dat Maserati op termijn ook het giorgio platform (in aangepaste vorm) gaat gebruiken.
@henk
Betreft E-segment alfa met mogellijk V8. Wordt ineens erg druk in de betreffende segmenten.
De grote Alfa Romeo krijgt geen V8, waarom niet omdat dit helemaal geen zin heeft de 510 PK V6 is genoeg. De Ghibli krijgt wel een V8 als MC Stradale Ik denk dat de V6 er met nog meer power gaat komen (Ferrari Dino), en dat de V8 ook een power update krijgt 600PK om het verschil te houden daarbij zou de V8 veel meer koppel hebben als de V6.
Nieuwe dikke diesels erin met een goede automaat en je hebt een heerlijke auto. Rijd nu nog een Alfa 166 daaruit kunnen ze leren dat de demping te soft was, ik zou instelbare demping willen op deze auto. Ik rijd nu met een Bilstein B6 demper met Eibach veren echt een giga verschil met std.