Duitser neemt de leiding bij Centro Stile FCA

Busse FCA

FCA laat een frisse wind door de designafdeling gaan door de aanstelling van de Duitser Klaus Busse (foto boven) en de Amerikaan Scott Kruger. In het heilige der heilige in Orbassano waar doorgaans vooral Italianen de scepter zwaaiden, zal nu een meer internationale sfeer komen te hangen. Roberto Giolito (foto onder) wordt als designbaas vervangen door Busse, die van de afdeling interieurdesign komt in de VS. En de ontwerper die voorheen al voor Lancia veel betekende, Marco Tencone, geeft het stokje over aan Kruger, die op zijn beurt weer van Dodge en SRT komt. Kruger krijgt de belangrijke taak om ook Alfa Romeo aan de buitenzijde van een herkenbaar koetswerk te voorzien.

giolito

Giolito gaat naar de afdeling vormgeving voor lichte bedrijfswagens van Fiat Professional. Tencone (foto onder) wordt altijd gewaardeerd voor zijn hand in stijlvolle zeer Italiaanse ontwerpen. Een recente is bijvoorbeeld de Maserati Alfieri concept. Hij krijgt nu dan ook de taak om zich te gaan bemoeien met de vormgeving van Maserati en Lancia. Blijkbaar zijn er nog voldoende plannen met dat laatste merk en zal de typische stijlvolle benadering juist op deze twee luxe merken van toepassing zijn. We hopen hier in de toekomst vanzelf meer van te vernemen.

tencone

FCA zal de afdeling interior design overigens op geheel andere wijze gaan indelen. Alle merken zullen wat dit betreft onder leiding van de Duitser Andreas Wuppinger komen te staan, die momenteel al voor Fiat werkt. FCA’s internationale design eindredactie, staat sinds kort onder toezicht van de Canadees Ralph Gilles. Hij werkt in Auburn Hills. Gilles volgde een andere Italiaanse gerenommeerde chef, Lorenzo Ramaciotti. Bij Fiat en Abarth neemt de Italiaan Alberto Dilillo nog altijd de leiding. De Italiaanse Rossella Guasco blijft chef op de afdeling kleur- en materiaalkeuze (bekleiding) voor alle merken. Zij doet dit al jaren met verve en heeft bijvoorbeeld al veel voor Lancia betekend.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Duitser neemt de leiding bij Centro Stile FCA

  • 20 oktober 2015 om 21:41
    Permalink

    Hmm, wie was eigenlijk verantwoordelijk voor de Giulia? Is die nu al weg? Ben niet op voorhand gelukkig met een Duitser die voor Alfa exterieur verantwoordelijk is. Onderscheidend vermogen (tov de Duitse drie) moet ook echt juist van Italiaans ontwerp komen! Nou ja, ik geloof dat ook een Duitser verantwoordelijk was voor de 8C, nog steeds een absoluut stijl-icoon.. maar toch

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2015 om 23:36
    Permalink

    Klaus Busse is een absolute topper (verantwoordelijk voor o.a. alle nieuwe Jeep interieurs) en Scott Kruger is verantwoordelijk voor de fantastische 2013 SRT Viper. De move van Giolotti (eigenlijk een demotivatie) snap ik niet.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 09:46
    Permalink

    Ik krijg hier geen warm gevoel van. Eerst bijna alle designhuizen in Italia om zeep en nu Duitsers op een design afdeling?

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 10:03
    Permalink

    @henk: topper in amerikaans interieur misschien wel (als je tenminste van de easteregg grapjes houdt – ik vindt het persoonlijk wat kinderachtig om in het interieur een overdaad aan verwijzingen aan te brengen zoals in de Jeep nu gebeurt), maar om nu verantwoordelijk te zijn voor het exterieur van Alfa… Terwijl je mensen als Ramaciotti hebt … Voelt gewoon niet goed om een man met het uiterlijk van een verkoper bij de DA verantwoordelijk te laten zijn voor het ontwerp van de toekomstige Alfa’s. Die moeten spetterend en Italiaans mooi zijn van ontwerp.
    Nou ja, in het kader van “don’t judge a book by the cover” zal ik maar eerst afwachten wat hij brengt.
    Maar als Marchionne er zo veel waarde aan hecht dat Alfa’s in Italië worden gebouwd, dan zal hij er in mijn optiek ook aan moeten hechten om Alfa’s door Italianen te laten ontwerpen…

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 11:01
    Permalink

    @Raraaf
    Het belangrijkste is dat hij een grote vernieuwer is. Erg goed om de boel in Italië eens flink op te schudden.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 11:24
    Permalink

    Tsja, we zullen het wel zien. De Giulia is ook geen ‘echt Italiaans’ ontwerp. Volgens mij is Ramaciotti met pensioen en was de Giulia (en waarschijnlijk ook de aanstaande SUV van Alfa) zijn laatste kunstje. Van de recente Jeep-interieurs kan ik in ieder geval niet echt blij worden, dus laat dat geen voorbode zijn.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 14:32
    Permalink

    Is het niet een zeer bekrompen gedachte om iemands designtalent af te meten aan zijn/haar nationaliteit?

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 14:42
    Permalink

    @henk Ja, dat van de Renegade is nog wel oké, maar het dashboard van de Cherokee en Grand Cherokee is verschrikkelijk. Lelijke kleuren, grove vormgeving, grote, lelijke oppervlaktes en knoppen en een inwisselbaar Koreaans ontwerp. Voor mij een reden om nooit een Cherokee te gaan rijden. Jammer, want aan de buitenkant vind ik het echt een mooie auto.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2015 om 15:05
    Permalink

    @OneFiveNine Tja, kan het niet met je eens zijn.
    Maar vergeet even niet waar Jeep voor staat, onverwoestbaar robuust! Dat kan echt niet al te subtiel zijn, dan koopt geen Amerikaan nog een Jeep.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2015 om 12:30
    Permalink

    “Over Tencone: Hij krijgt nu dan ook de taak om zich te gaan bemoeien met de vormgeving van Maserati en Lancia”. Laten we hopen dat er inderdaad nog iets van Lancia gemaakt wordt. Fantastisch merk.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2015 om 15:51
    Permalink

    @Mareblu, mee eens. Het is inderdaad wat erg kort door de bocht. Maar wat is dan nog het voordeel om perse Alfa’s alleen in Italië te laten produceren? Je loopt risico met de dollarkoers (Zelfs volvo produceert nu lokaal in S Carolina om de Amerikaanse markt goed te bedienen) en we lopen een mooie kleine spider op basis van de MX5 mis met dit principe. Lijkt er een beetje op alsof met twee maten wordt gemeten.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2015 om 16:02
    Permalink

    Die MX5 variant lopen we niet mis, wordt een Fiat. Alfa wordt duidelijk hoger gepositioneerd dan Fiat / Mazda. En het besluit om Alfa’s alleen in Italië te laten maken lijkt me meer een marketingverhaal en een politiek besluit. In Italië produceren is te duur voor goedkope kleine Fiats, en dus worden er alleen duurdere modellen geproduceerd met hogere marges, zoals toekomstige Alfa’s, Maserati’s en Jeeps. En er is nog helemaal geen bestaande markt in de VS voor Alfa, ze moeten bij nul beginnen, dus het zou niet logisch zijn om er meteen een fabriek neer te zetten. Last but not least: ook een Duitser, een Chinees en een Nederlander kunnen auto’s ontwerpen met zogenaamd Italiaans design. Dat is een stijl en dat kun je leren. De bekende Nederlandse ontwerpers bij Duitse merken ontwierpen toch ook niet ineens typisch Hollands design?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.